Ph-problemer

Heisann! Jeg startet et 54L akvarium i august-september en gang og det er fullt innkjørt. Helt siden jeg startet det har jeg hatt problemer med Ph-verdien. Den er helt stabil, men problemet er at den ikke blir mindre enn 8.

Jeg har prøvd med catappa-blader, som ikke fungerte, og med Ph-minus som enda ikke har fungert. Ph-minusen har jeg bare tilsatt 2 ganger (1 gang per mnd) fordi jeg er redd for å forgifte fisken, så tar det med ro med den. Har gjort som det står på bruksanvisningen og tilsatt MAKS 10ml i byttevannet og blandet det godt ut og tilsatt byttevannet sakte.

Lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Er det noe jeg gjør feil, eller som mangler?
Jeg vil helst ha den på 7, og aner ikke hvordan jeg skal greie å senke den èn grad uten å skade de 3 små som bor der.

Kranvannet er 7,5.
Hvis du har pH 7.5 i krana og pH 9 i karet uten å tilsette noen ting, er det høyst trolig at du har et eller annet i karet som avgir kalk/karbonat og derved øker pH-verdien. Som regel viser dette seg å være sand/grus eller steiner. Hva slags KH og GH har du i krana og karet ?
pH-en i akvariet ligger på 8, og har aldri vært verken over eller under med unntak av rett etter første gang jeg tok i pH-minus (da ble den 7,5 i en dag eller to).
Har ikke kh test, men gH-en i krana er 7 - og det er den også i akvariet.

Jeg har kalkstein i akvariet, men disse har aldri gjort utslag på pH-en i forrige akvariet eller på 22-literen. Kan fjerne og teste om noen dager om det har hjulpet.
Alle steiner i akvariet er kokt før de ble satt i akvariet. Både kalkstein, lavastein, og de vanlige steinene som er funnet i fjøra.

Det kan kanskje være sanda. Det er vanlig fin sand som man kan bruke i/til nesten hva som helst. Den ble omhyggelig vasket før den ble lagt i akvariet.
Har du kalkstein, vil det gi utslag. Dette kan også komme fra steiner funnet på stranda. Å koke dem hjelper ikke.
Du kan teste steinene ved å bruke eddik-essens (35%) som du får kjøpt i dagligvaren (eller en annen syre). Ta steinene ut av akvariet, skyll dem og drypp eddik på dem. Hvis det bobler/bruser, er det kalk/karbonater i dem. Hvis du har igjen noe av sanda du har brukt, kan du teste den også.

Har du brønnvann, ettersom du har så høy GH i krana ? Vanligvis ligger GH i norsk kranvann på GH rundt 3. Vil også anbefale deg å skaffe KH-test, da dette er uunnværlig for alt som har med pH-justering å gjøre.
Okei, da kjøper jeg eddik-essens i romjula siden alt er stengt noen dager

Gh-en hos meg er ikke unormal. Vet ikke om det er brønnvann. Foreldrene mine har en annen vannkilde enn meg og hardheten på vannet er akkurat samme. Forskjellen er at du kan SMAKE kalken hjemme hos foreldrene mine - mistenker kalk i rørene. Jeg visste faktisk ikke at det fantes vann i Norge med mindre enn 7 i hardhet, men når jeg tenker over det så var det noen som kommenterte på det da vi testet hjemme hos foreldrene i mitt første akvarium.

Jeg er klar over at kh har mye å si for ph-verdien, så jeg må vel kanskje skaffe det også.
Prøvde å redigere innlegget, men det gikk ikke.

OPPDATERING:
Har testet alle steinene fra fjøra og tatt ut kalksteinene.
Helte eddik på steinene som var fra stranda, og INGEN bruste på noen som helst måte. Ikke bobler engang, så det er nok ikke dem som er problemet.

Skal teste vannet om 2 dager for å se om pH-en endrer seg nå. pH-minus ble tilsatt i tillegg til at kalksteinene er borte. Så får bare håpe på det beste.
Virker veldig rart. Vet du navnet på sanden ?
Må være noe i karet som øker ph er mine tanker.
Det som skal senke ph er jo slike dråper. Men man kan også bruke torv, eikeblader, eikebladekstrakt, røtter... Noen bruker dette fast inni pumpen for å senke ph.

Det du må huske er å justere ned hver gang du fyller i vann, hvis det også er for høy ph i kranvannet.

Funderer på hva annet det kan være som gjør at ph i karet er høyere. Hva er KH verdien? KH er bufferen som skal holde ph stabil. Hvis denne er for lav så kan kanskje det gi for høy ph ?
Husker ikke hva sanden heter, men nå har jeg endelig klart å senke pH til 6.5!
Jeg vet ikke om det var pga. at jeg fjernet noen steiner (selv om ingen av dem reagerte på eddik) eller om det var fordi jeg økte dosen pH-minus en liten grann. Uansett hva som fungerte så har det fungert. Så jeg tror ikke jeg kommer til å tilsette de steinene om det var de som gjorde det.
Har massevis av røtter og tilsatt catappa-blad i karet også som forhåpentligvis hjelper.

Har ikke kh-test så det kan jeg ikke sjekke (de hadde det ikke i dyrebutikken heller, har ikke bestilt noe ennå), men pH-minus tilsettes ved hvert vannbytte nå siden pH allerede er 7.5 rett fra krana.

Kommer til å holde godt øye med verdiene uansett framover og teste hver 3-4 dager i hvert fall i to uker framover for å se om det holder seg på et stabilt lavere nivå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap