Frossen for

Hvordan forer dere med frossenfor? Knekker dere av en liten bit og tiner den, før dere hiver det i karet?
Jepp
Ettersom jeg har mange kar så bruker jeg kaldt vann fra springen i noen små målebeger(2dl og putter fôret oppi og venter til det er helt tint før jeg server til karene med pipette.
Denne metoden har jeg brukt når jeg fôrer i mange kar:
Jeg knekker av en rute mens plata med frossenfôr fremdeles ligger inni pakningsplasten, så jeg er ikke i hudkontakt med den. Man bør unngå hudkontakt med frossentfôret. (Spesielt røde mygglarver, da enkelte kan reagere allergisk på det.)
Så fisker jeg ut den avknekte biten/ruta av plastpakningen med en hvit, lang plastpinsett jeg bruker til akvariebruk. Med denne fôrbiten i pinsettklypa, dypper jeg ruten med mygglarver litt ned i akvarievannet og vifter sakte frem og tilbake med den litt, så det tiner og faller av en passelig mengde mygglarver. Så løfter jeg opp pinsetten og tar evt resten av biten med meg til neste kar. Som regel deles en rute mygglarver på to kar, kanskje tre, litt avhengig av antall fisk i karene. Jeg er stor tilhenger av artskar til Corydoras, så det har ikke vært så veldig mange fisk pr kar (jeg hadde som regel 15-16 kar). Antallet pr kar har stemt bra overens med at en rute mygglarver har blitt på deling mellom to kar.

Har man kun et kar, og ikke så mange fisk, bør man kanskje knekke av bare en halv eller en kvart rute frossenfôr, avhengig av antall fisk og størrelsen på dem. Man bør aldri tine opp frossenfôret og så fryse det igjen. Dette blir det lett bedervet og dårlig mat av...! Bakterieoppblomstring kan da forekomme. Så har man tatt ut for mye mat av fryseren og tint det opp, bør det som ikke brukes bare kastes.
Begge dele. Som regel gjør jeg som Cathy. Men hvis jeg har det litt travelt, så har jeg bare kastet ruterne i karret. Men det som er dårlig når du gjør det. Er at de tregeste kanskje ikke får noe/nok for. Samtidig med, når du tiner det først. Så kan du helle litt av vannet av. Især røde myg har mye "blod" som fiskene ikke kan bruke, når det ikke er inneni myggene. Men og noen artemia, dårlig kvalitet, har mye småt, som mine fisk ikke kan ete. Har bare stor fisk, ciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap