Nytt akvarium 63l - hva skal man ha oppi?

Har for ikke så lenge siden kjøpt et kar på 110 liter, men jeg har nå funnet ut at det er plass til ennå et akvarium ved siden av på 63 liter.

Så kommer det store spørsmålet, hva skal man ha oppi akvariet? hvordan skal man innerede det?

Jeg har hatt lyst til å prøve meg å hatt noen reker i bunn, men samtidig er jeg veldig glad i ancistrus og kunne tenkt meg et par stykker av dem. Hvordan ville det gått sammen?

Kan man drive kun oppdrett av ancistrus i et kar på 63 liter? har lest de blir opptil 15cm, men dette tar vell lang tid?

De rekene jeg har hørt om er amanoreke og viftereke. Blir disse rekene 'snacks' hvis det kommer andre fisker inn i karret? Har sommerfuglciklide i det store karret mitt, tillater de rekene å gå fritt hvis jeg finner på å ha noen av disse sammen?

Har dere tips til noen fine/kule/artige fisk og skalldyr jeg burde lese mer om, så hadde jeg satt veldig pris på svar her! Kom også gjerne med linker hvis dere vet om noen informative tråder som allerede er postet, men jeg har faktisk prøvd å søke meg gjennom litt av hvert.
Inaktiv bruker
Jeg vet ikke helt om jeg bare har vert heldig, men jeg har reker og ancistrus sammen og det går helt fint for meg
Ingeborg Landbakk-pettersen
Jeg vet ikke helt om jeg bare har vert heldig, men jeg har reker og ancistrus sammen og det går helt fint for meg:)


Har du kun ancistrus og reker? eller andre fisker også? Hvor mange av hver? navn på reke artene? tips til hva de liker å drive med i sanden? moseball? dekor som gjør det hjemmekoslig?

Jeg vet veldig lite om reker generelt, så alt av råd tas imot med takk
Jeg har også hatt ancistrus sammen med sakura/kirsebærreker, men det var i et større kar. Med mye javamose og andre planter ble det heller flere reker enn færre. Hvis du søker neocaridina på siden her, så kommer det opp mange fine arter som er mulig å kjøpe i Norge
Trond V
Jeg har også hatt ancistrus sammen med sakura/kirsebærreker, men det var i et større kar. Med mye javamose og andre planter ble det heller flere reker enn færre. Hvis du søker neocaridina på siden her, så kommer det opp mange fine arter som er mulig å kjøpe i Norge :)


Takk for tipset! At de ikke blir større enn 2,5cm er jo helt yppelig også ! Tror jeg skal ta en tur innom dyrebutikken og se om de har denne arten inne.

Hvordan er det med foring av disse kirsebærrekene? så at det sto de kan fores med agurk ? hvor mye agurk er det snakk om? og hvor ofte? Jeg har jo i utgangspunktet bare tenkt å ha ancistrus sammen med dem, så blir jo kanskje lite alger hvis alle krangler om dem? :p
Inaktiv bruker
Jeg har to ancistrus, noen reker, en pakistanbotia, en sverddrage
og to scalarer i min 250 liter
Inaktiv bruker
Men jeg hadde to ancistrus og noen reker og tre guppy i en 40 liter en gang og det gikk også fint
Det burde gå helt fint med ancistrus sammen med reker. Jeg har en ancistrus, rillireker og blue pearlreker i samme kar+ en del galaxy rasbora fisker i 70l. akvarium. Innredet med en rot, moseballer, fin sand, noen pinner jeg har bindt javamose rundt. Flyteplanter. Har også noen turbosnegler og en kalkstein oppi. Det er liv og røre der inne og alle trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap