Flytte fisk til et midlertidig akvarium og så tilbake

Jeg lurer på om det er mulig å flytte fiskene fra et 110liter akvarium til et tomt 70liters akvarium, for så å dekorere og bytte sand i 110liters, for deretter å flytte fisken fra 70 og tilbake til 110litern. UTEN at fiskene får noe problemer med stress og lignende?

Har hatt sykdom for bare en ukes tid siden (hvitprikk), så jeg lurer på om dette er noe jeg bør vente med eller droppe å gjøre helt?

Hvor mye stress føler fisken på seg når jeg har hendene nede i akvariet? Jeg kunne i værste fall bare dekorert på nytt og latt være å bytte sand mens fisken forsatt er i vannet. Hva er å anbefale?

Har virkelig lyst å både dekorere og bytte sand, men kan slå meg til ro med omplassering av planter og andre pynte ting i akvariet uten å fjerne fisken, men er redd for å stresse fisken.
Hvis du nettopp har hatt sykdom i karet bør du utsette alle mulige stress-faktorer til en senere dato. Etter sykdom er fiskene satt tilbake, og flytting/ommøblering er ikke ideelt i en sånn situasjon. La fiskene være i ro og fred i minst et par uker til før du utsetter dem for noe slags stress.
La oss si at jeg venter 4 uker, går det "greit" for fisken at jeg da flytter på planter , dytter sand hit og dit og setter opp noen nye dekorasjoner mens fisken forsatt er i samme vann?

Snakk om 4 sommerfuglciklider, 5 guppy, 1 ancistrus
Det kommer veldig an på hvordan bunnlaget ditt er. Når du begynner å rote opp i dette, vil du ofte få en topp med både ammoniakk og nitritt når skitt kommer i sirkulasjon. Jeg ville nok foretrekke å flytte fiskene til en beholder med vann fra karet og la vannet i karet renses en stund før jeg satte fiskene tilbake etter omstokkingen. En bøtte med noen planter de kan gjemme seg under og en luftestein burde holde. Husk også at vannet må holdes på rett temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap