Hjelp! tips og råd ønskes :)

Hei!
Har kjøpt et brukt akvarium på ca 25 L.
Har hatt det stående i 14 dager etter vi tilsatte den veska som skal i vannet.
Vannet er ca 23 grader.
Tenkte og begynne med algespisere, da jeg har hørt vi burde ha det. Men har ikke fått målt verdiene i vannet, som jeg leste man måtte. MÅ man?
Og hvilken fisk er enklest og yngler minst? Og som kan leve i et såpass lite akvarium?
Er det et must og ha levende planter?
Og hvilken planter er i såfall best og ha?

Håper på litt veiledning
Plussmedlem
Hei, og gratulerer med akvarium.

Aller først vil jeg si det at det ingen fisk man MÅ ha. Man velger de som passer best til det vannet man har og hvor stort akvariet er.

Vannverdiene du leste om er veldig viktige, da fisk kommer fra veldig forskjellige miljøer. Noen vil ha hardt og bløtt vann, andre vil ha surt. For at fiskene skal leve og trives bør man følge med på disse verdiene.

Egentlig er 25 liter et alt for lite akvarium til fisk og til nybegynnere. Så min egentlige anbefaling vil være å anskaffe et større et, helst rundt 100 liter. I motsetning til det man skulle tro, er det nemlig mye lettere å holde fisk når akvariet er stort enn når det er lite.
Vannet blir ikke så lett forgiftet, fiskene har mye mer "boltreplass". I fiskedatabasen her på forumet kan du lese om fiskenes minimumskrav til akvariestørrelse. I tillegg finnes det en flott artikkel for nybegynnere med masse bra info for de som nettopp har startet.

Planter er ikke et absolutt must, men for nybegynnere vil jeg på det sterkeste anbefale planter. Og særlig hurtigvoksende arter som f. eks. hornblad. Disse plantene er med på å fjerne stoffer fra vannet som er giftig for fisk og andre levende vesen. I tillegg tar de næringsstoffer som ellers uønskede alger vil bruke.

Du bør også vente ennå noen uker før du setter i fisk eller liknende, da det er fryktelig mye ammoniakk og nitritt i akvarievannet ditt akkurat nå.

Bruk de nærmeste ukene på å lese forskjellige artikler og innlegg her på forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap