Ønsker råd om beboere til 112 liter og 54 liter

Hei, jeg er i oppstartsfasen av min nye hobby, og trenger nå noen råd. Jeg har nylig startet opp et 112-liters akvarium (utvendig Eheim 2071 filter), på mandag startet jeg med Salmi-innkjøring på dette. Jeg har også en 54-liter (innvendig Claro 1000 L/t filter, fulgte med 112-litern) som jeg skal starte ganske snart. Substrat er rådasand opptil 1,2 mm. Vannet er ganske nøytralt, og lav GH og KH.

Målet er å ha en liten gruppe dvergkulefisker i 112-literen, og oppdrett av pestsnegler i 54-litern eller i et annet, mye mindre kar. Men her på forumet har jeg blitt rådet til å starte med noe annet enn dvergkulefisk, til akvariet er skikkelig modnet og jeg har lært litt mer om akvariehold. Så da er spørsmålet: hva og hvor mye skal jeg befolke 112-litern med før dvergkulene kan komme? Helst noen rare, kule, søte med personlighet...

Jeg er egentlig litt blank på hvilke fisker jeg liker bortsett fra kuler, men liker ihvertfall Otocinclus... Og kanskje platy, tetraer, sebrafisk, muligens Corydoras, kuhlii-ål...? Tja, det er sikkert mye der ute, men jeg trenger nok noen tips om hotte navn! Reker og eplesnegler er morsomme, da, vil gjerne ha det. Hvis man skulle teste ut om det går med dvergkuler og Ottoer sammen etterhvert - hvor mange kuler og hvor mange Otto til 112 liter?

Og så er spørsmålet hva jeg gjør med disse fiskene når kulene kommer. Jeg kan jo sikkert gi bort eller selge dem, men noen vil jo kunne flyttes til 54-literen, hvis jeg da ikke fyller dette med fisk og snegler på forhånd...

Så, kort oppsummert: Hvordan legge opp løpet mot dvergkuler når vi har tilgjengelig 2 akvarier, og evt. legger til et lite et til sneglefarm?
Tror faktisk jeg heller ville satset på å ha en liten gruppe med 3-4 kuler i det lille karet, og la dem ha dette alene. Så kan du ha andre, større fisk i det største akvariet, pluss en god bestand av snegler. Jeg er ingen ekspert på kuler, men å ha dem i et rent artskar vil garantert være enklest.

Som oppkjøring til kuler kan du ha arter som trives med ganske bløtt vann og pH rundt 7. Til dette egner levendefødere seg dårlig. Hensikten er jo å line opp stabile og riktige vannverdier for kulene. Du kan for eksempel ha en gruppe coryer og noen barber (praktbarbe), rasboraer (dronningrasbora) eller små tetra (skjørtetetra, serpatetra, rosentetra). Disse kan da flyttes over i 112 literen senere.

Bare et forslag fra min side
Jeg vil gjerne ha kulene i det store karet, siden det er dette som er satt opp i stua (ikke plass til det andre der i tillegg). Og må de ha dette alene, så er det helt greit, for opprinnelig plan var jo å ha bare kuler. Så jeg vil helst holde meg til dette. Men jeg skal sjekke ut de fiskene du foreslår
Ja, uansett så er det noen arter nevnt der som kan passe til "forberedelse" av kulekaret.
Corydoras trilineatus
Det var gode tips, likte særlig godt praktbarben. Og skjørtetetraen ledet tankene hen mot piraya av en eller annen merkelig grunn!

Fant ellers den vakre krabaten Corydoras trilineatus da jeg undersøkte disse litt - erfaringer med den? Kunne det vært noe for meg, tror du? Og vil rådasanden på 0,8-1,2 mm være ok for bartene dens??
Corydoras trilineatus er en fin liten cory, ja. Eneste lille problem er at den ikke vil ha så høy temperatur og pH. Ta en titt på Corydoras julii og Corydoras sterbai...se om dette kan være noe ? De er nok litt bedre egnet mht. vannverdier.
Rådasanden vil fungere, ja...gjør ihvertfall det hos meg.
I fiskebasen står det samme øvre pH (7,5) og temperatur (26) på både julii og trilineatus? Ser at de to ofte forveksles i i butikkene, og at det oftest er trilineatus som selges... Sterbai var jo også en flotting, da På han sto det max pH 7,2. Jeg tror nok pH her er under 7 muligens, har kun testet springvannet med den bredspektra pH-testen (da lå den på 6,5), og så med den mer nøyaktige pH-testen i nøytralområdet et par ganger etter Salmi-tilsats, da var pH rundt 7. Men dette må sjekkes nærmere.

Eplesnegler utgår vel pga. for lav pH i et slikt kar, men reker burde vel gå bra.
Hvis du ser på trilineatus, ser du at den har en MYE lavere nedre grense, hvilket betyr at den lever i vekslende forhold og ikke bør holdes konstant ved sin øvre grense. Jeg tror også at 26 som øvre grense er noe høyt, og da referer jeg til PlanetCatfish (jeg holder meg alltid til Ian Fuller og/eller PlanetCatfish når det gjelder cory). PlanetCatfish oppgir trillene til 16-25 C og pH 5.8-7.2. I praksis vil det si at bør holdes rundt 6.5. Men det er riktig at disse to artene ofte forveksles.

Reker går greit med coryer, men ikke med tetra-arter, barber eller større rasboraer. Noen arter microrasbora fungerer imidlertid bra sammen med reker. Selv har jeg både coryer og dragefinner sammen med reker.
Og da kikker vi på fisk igjen... Sjekket ut den PlanetCatfish, og her ser jeg at det står en litt annen pH på sterbai, som jeg sjekka nå, enn på Fiskebasen her. Ellers leter og leter jeg, og finner mange flotte, bare for å oppdage, en etter en, at de har vel spesielle krav... Gah!! Jaja, man leter videre. Sterbai herved i aktuell-boksen.
Antall fisk
Da var vi her igjen. Denne gang med spørsmål om antall og sammensetning av fisk i 112-litern. Jeg har etter mye leting i fiskebasen (og planetcatfish) falt ned på disse mulige:

Bunnsjikt:
Sterbas pansermalle - den ene jeg har bestemt meg for å ha, så minst 5 av denne.

Bunn-midt:
Pygmepansermallen, veldig nusselig, krever vel minst 10-12 stk?
Fembåndsbarbe?
Costellotetra?

Midt-topp:
Cherrybarbe?
Aphyosemion celiae?
Rosentetra/Smykketetra?
Rødhalerasbora?
Venusfisk?

Algespiser: Vil gjerne ha Ottoer, men har skjønt at de trenger godt modnet akvarium. Ikke så fan av ancistrus, men kan gå med på det hvis det er lurt...

Er disse fiskene egnet i mitt tilfelle, og hvordan skulle man kombinert dem i såfall, mht hvilke og hvor mange av hver? Liker de to coryene best, så vil gjerne ha begge om det kan funke.
Disse er er gode arter, nesten alle sammen.
Venusfisk utgår, da de bør holdes mye kjøligere enn f.eks. sterbai.
Ville nok også spart meg for fembåndsbarben, selv om den ikke er like ille som tigerbarben. Ville heller gått for cherrybarben da, veldig vakker og trivelig fisk !
Tror heller ikke killi-fisken er noen bra ide...de er ikke så godt egnet som de andre til et selskapskar.

Går ut fra at du har tenkt å velge 1 gruppe fra hvert sjikt, bortsett da fra pygmeusene som vil bruke omtrent hele karet.
Ja, det er sikkert lurest, og jeg har ikke noe behov for å ha ørten forskjellige heller. Så, hvis utgangspunktet f.eks. er:
Sterbai
Pygme
(Costello)
Cherry
Ancistrus??

Hvor mange av hver?

Ville vel gått for 8-10 sterbai og like mange pygmeus. 12-15 cherrybarber elller costello.
Du kan godt ha en Ancistrus hvis du vil, men det er ikke noe must.
Dette blir jo ganske mange fisk. Er det best å introdusere dem gruppe for gruppe med en periode opphold mellom hver, eller kan man ha oppi alle med en gang (som det vel sies at man kan etter Salmi-innkjøring)? Ser for meg at det blir litt kaotisk å akklimatisere 30 fisk på en gang! Men de kommer vel ikke i hver sin pose...? Jeg er skikkelig grønn, altså, haha :-P
Riktig at man kan gjøre det ved å sette inn alle på en gang, men må si at det kommer litt an på filteret. Hvis det er "på kanten" av sin kapasitet når innkjøringen er ferdig, ville jeg ikke gjordt det slik. Er filteret bra "overdimensjonert" er det mindre fare. Ville satt inn 1 gruppe av gangen, med barber/tetra til sist. Og ville latt gå en ukes tid mellom hver gruppe, slik at vannverdiene kan kontrolleres over litt tid etter hvert innslipp.

Nei, fiskene kommer ikke i hver sin pose 4-5 fisk i hver pose går fint, ihvertfall hvis reiseveien ikke er alt for lang. En skal imidlertid være forsiktig med sterbai...de utskiller giftstoffer i posen når de blir stresset. For dem er det lurt å fange dem og vente litt slik at de får stresset fra seg, og så flytte dem over i nytt vann i ny pose før hjemveien.
Høres ut som en fornuftig plan. Pleier butikkansatte å vite om at sterbai skiller ut stress-gift? Er det bare sterbai som gjør det, eller også andre typer fisk? Rare skapninger...
Butikk-ansatte vet nok ikke om slike ting, nei.
Når det gjelder andre cory-arter, vet jeg ikke...det er vel bare sterbai jeg har hørt om. Så det er mulig at andre arter også gjør det.
Ok, men de må uansett bestilles, og regner med at leverandørene vet hva de gjør... Så da får man prøve å unngå "mellomlagring" i butikken.
Mer eller mindre alle coryer skiller ut stressgift, men noen er værre enn andre. Sterbai og trilineatus er av de verste.
Takk for det, Sanne...da lærte vi noe i dag også Det var vel som jeg tenkte, men sier heller at jeg ikke vet når jeg ikke vet...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap