Det har oppstått liv i akvariet! hva kan det være? (nei, ikke fisk....)

I dag har jeg for første gang oppdaget dyr i akvariet som er til innkjøring. Til nå har vi funnet 4 små snegler. Ved nærmere ettersyn så vi at det kryr at mikroskopiske små hvite vesener som for det meste oppholder seg på glasset, men som også kan svømme rundt med hakkete bevegelser. De ser ut til å ha et rundt "hode" med følehorn, og to runde bein/ting på bakkroppen. Hva er dette?
Sneglene er sikkert pestsnegler som har kommet inn med plantene. Det var jo slike du ville ha ?

De små hvite kan være litt forskjellig, men dette høres ikke ut som planarier/flatormer. De har ikke følehorn og bein. Høres mer ut som cyclops, syns jeg. Disse kan også ha kommet inn med plantene. Enten blir de borte av seg selv etter hvert, eller så blir de spist når det kommer fisk i karet.

Det kan også være Hydra, noe som ikke er like hyggelig. Disse er rovdyr i nesledyrfamilien og kan angripe små fisk og reker.
Jeg googlet cyclops, og det stemmer på en prikk! De to klumpene er nok da hauger med egg, så da blir det vel flere... Det var veldig mange allerede, da.

Og sneglene er ok, de er pestsnegler (tror det er både damsnegl og skivesnegl der, men de er så små ennå) som etterhvert skal samles sammen til en liten farm
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap