Har spørsmål!

Hei, lurer litt på om dere syntes desse fiskene er pene (kommer bilder etter vært) har x antall guppyer og tre platyer, dere kan godt komme med forslag med andre fisker som er fine for en 13 åring?????
Da må du nok si litt mer om akvariet, størrelse, planter, type filter, vannforhold...
Det er helt riktig som helge sier. Du burde nok konsentrere deg mer om at du har RIKTIG vann for de fiskene du allerede har, enn å tenke på nye. Det er da viktig å holde kontroll på at det ikke er giftstoffer i vannet (som ammoniakk og nitritt) og at vannet har riktig surhet (pH) og hardhet (GH).

Levendefødere, som du har, skal ha basisk vann (høy pH) med ganske høy hardhet (GH). Egentlig er det ikke så mange andre fisketyper som passer i slikt vann, annet enn andre levendefødere. Men det fins andre morsomme levendefødere enn guppy og platy !
Jeg her nok riktig ph og gh og har sjekket at jeg ikke har nitrit. Jeg tror det er bra vann kvaliteter for det kommer bare flere og flere barn i det akvariet som er 60l
Hvilke verdier er det på pH og GH, da ?
Guppyer må omtrent være halvdøde for ikke å yngle...det er bare sånn. Så det er litt vanskelig å vurdere vannkvalitet ut fra det.
Jeg vet ikke ph og gh verdiene
Larschn02
Hei, lurer litt på om dere syntes desse fiskene er pene (kommer bilder etter vært) har x antall guppyer og tre platyer, dere kan godt komme med forslag med andre fisker som er fine for en 13 åring?????


Velkommen til forumet!

Tilbake til spørsmålet ditt så synes jeg også guppy og platy er fine fisk. Gleder meg til å se bilder. De kan bli veldig mange etter hvert, så jeg ville vært forsiktig med å sette mange flere typer fisk i akvariet. Det kan fort bli fult der, spesielt hvis både guppy og platy fortsetter å få barn og du beholder alle selv.

Mitt første akvarium var også 60 liter med guppy og platy sammen med ancistrus
Da skaffer du deg dråpetester, slik at du kan finne ut om vannet ditt faktisk passer for de fiskene du har
Hei,
At guppy og platy formerer seg, er dessverre ikke nødvendigvis noen indikasjon på at vannverdiene er gode. Disse artene yngler ustoppelig, nesten uansett hva slags vann de går i. Men det trenger ikke å bety at de trives. Bruk dråpetester, slik andre har nevnt. Når du vet at ting er på stell, kan du vurdere tilførsel av andre arter. Men da er det viktig å forhåndssjekke at bl a Gh og Ph i karet er innenfor rammen av de kravene alle de aktuelle artene har for å trives godt.
Her er det noen bilder fra akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Sara Thorsby
Reklame for plussmedlemskap