Alger som irriterer mere og mere.

Hei.
Først vil jeg si at jeg har drevet med akvarie i over 15 år , men poster denne tråden her under nybegynner , mtp at jeg sliter litt med å overvinne algene jeg har i karet.

Helt siden oppstarten av karet , har jeg hatt de. Både på steiner og bakgrunnen er dekt av algene. For meg ser de svarte ut, men etter å ha lest artikkelen om alger her inne , så er det disse brun algene jeg "sliter" med.

Jeg har gjort meg en liten tanke på hva årsaken kan være , men den kan jeg fortelle senere.

Først litt om karet.
450 Juvel kar, som jeg har 3 filtrer som tar seg av nedbrytningen / renser vannet.
Det er en Am-Top 3338 . All Pound Sollution 1400 og en Fluval 4 pluss.
Bunnsubstrat er biltema akvarie sand , kalkstein og 2 små mongroove røtter.

Jeg kjørte inn filtrene med salmiakk metoden , og ca 2-3 uker etter innkjøring , kom de algene. Først ved utblåsningen til filtrene , og senere mere og mere over hele bakgrunnen pluss steinene.

Jeg skifter vann 1-2g uken , og det er her jeg kansje tror årsaken kan ligge? Vannet blir litt grumsete etter noen dager , derfor skifter jeg opptil 50% av vannet.

Kan det ha noe med algene å gjøre? Jeg leste at de kommer i nyoppstartede kar ,men mitt kar er kjørt inn for snart 2 år siden. Ingen sol lys , eller andre sterke lys som ordner algene heller...

Har mellom 7-10 ancistrus sp ca 6-7cm som forsyner seg av de hele tiden , men de forsvinner ikke...

Vannverdier ?
Er dette "tufsete" alger, eller er de "flate ? Et bilde hadde vært fint
Hvordan er lyset i karet? Lyst tid, alder på lysrør?
Skal ta bildet ila kvelden
Lysrør (T8)er kjøpt på clasohlson , for ca ett år siden. Har ett som er gult, og ett hvitt i str 1200mm , 36w. Lm erjeg usikker på ...

Det er ikke slike tråder (algene) men slike flate. Kommer også på glasset , hvis jegikke skrubber det hver uke.
Begge disse rørene ligger for lavt på fargetemperaturskalaen, syns jeg. Det ene er 2700K og det andre er 4000K. De burde ligge over 5500K. Når de er ett år gamle, er det også på tide å bytte dem ut.
Så er det veldig lite lys for en 450 liter. De nye Rio 400 kommer med 4x54W.

Jeg har et Rio 300 med 4x54W hvor jeg i tillegg har reflektorer som dobler lysmengden ned i karet. Ingen problemer med alger etter snart et års drift. Faktisk for lite - så jeg har økt lystiden en del for at mallene skal få litt å gnage på.

Den rimeligste løsningen er jo å montere reflektorer - Juwel har slike. I tillegg kanskje de nye 2x54W armaturene passer til de eldre karene?
Har jeg forstått deg rktig, har du to 36 watts rør på en 450-liter. Det gir svært lite lys til et så stort kar, altfor lite til å få plantevekst som kan konkurrere med algene. De to rørene fra CO er dessuten, som andre har påpekt, lite egnet. Jeg kan nevne at Biltema har rør med fargetemperatur 6500 Kelvin, som egner seg godt til frodig plantevekst.

Du sier ikke så mye om vannverdier og slikt, men jeg vil anta at en kraftig økt lysintensitet er et nødvendig førsteskritt for vellykket problemløsning i ditt tilfelle.

Veldig enig med Stephan og flere andre her. Det første bud når det gjelder å bekjempe alger er å bli flinkere til å dyrke planter ! Og med lite og galt lys er det omtrent umulig å få frodig plantevekst som tar livsbetingelsene fra algene.
Hei og takk for hjelp Jeg har ikke planter . Har Malawi (ph 7.6), og kun steiner , sand , pluss 2 små røtter.
Får ta turen til zoo , og kjøpe slike lysrør som er beregnet til akvarie da. Har lest flere her inne som bruker forskjellige lysrør m hell , så tenkte å gjøre det samme. MEN , disse algeproblemene oppsto FØR jeg monterte disse rørene også. Hadde da heller ikke planter , men originale Juwel rør.
Lyset står på ca 12 timer. (mekanisk timer)
Desverre kan ikke lite/feil lys kompenseres ved lengre lystid. Det gir bare algene enda dtørre fordeler. 8-9 timers belysning er som regel nok i lange baner, særlig uten planter.
Oki , Takker for hjelpen nok en gang. Så forstår jeg dere rett med følgende :
Nye lysrør m minst dobbel så mye kelvin , samt lystid på 9 timer?
MAX lystid 9 timer. Prøv deg fram ! Og velg rør mellom 5500K og 7500K. Dette vil ikke gi deg MER lys, men mer riktig lys. Bytt til T5-armatur for å få MER lys hvis du syns du behøver. Det er ikke så essensielt når du ikke har planter. Noen enkle og lite lyskrevende planter ville imidlertid hjelpe med å holde algene tilbake.
Hvis det er pensel alger du har fått som er svart/brune så hjelper ikke ancistrus sp det grann, men Siamesisk Alge Eter derimot er en racer på å spise de.
Så lenge de ikke får masse annen mat da!!
Har pensel alger selv i et kar og SAE holder det i sjakk..
Har blitt anbefalt 4 ukers TOTAL mørkelegging via et sort klede, men har ikke forsøkt dette ennå.
Jeg har mye planter og 9 timers lystid men algene trives allikevel...
Dette er flate alger, Dinnaz...lite sannsynlig at det er penselalger. Og SAE er vel ikke så topp i et malawi-kar...
Lønner seg å lese bedre ser jeg
Ja ja, prøvde iallefall

Skylder på feber og sjukdom
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap