Hvordan får jeg crowntail kampfiksen min til å lage rede?

Hei!
Jeg har nylig kjøpt meg en kampfisk og lurte på hvor lang tid det tar før vrowntail kampfisken lager ett sånnt bobblerede. Har en "stor" fiskebolle på ca 25-30L. og har lagt oppi varmeplate under steinene I bollen og har skaffet en pumpe som blåser luftbobbler I bollen, den er godt beplantet med 4-5 planter I den og ett par pyntegjenstandet med hull som damefiskene kan gjemme seg I når det de er klar for å bli satt I lek I bollen med han kampfisken.

Plussmedlem
Hei.

Tror nok du dessverre vil slite med å få hannen til å lage skumrede.

Bollen er alt for liten til kampfisk, dessuten krever de helt spesielle forhold for å komme i ynglemodus.
Mange tror dessverre at siden kampfisk står i bittesmå boller og kar i dyrebutikkene så er det alt de trenger. Men det er ikke slik. De vil nok ha mye mer plass enn som så. Og det er når man har et passe stort akvarium at det virkelig er moro med kampfisk.
Har hatt slike selv og de er kjempespennende å se på når de sniker seg mellom plantene på jakt etter et lite byttedyr.

Youtube er forresten full av gode videoer som viser hvordan man får kampfisk til å lage skumrede.

I tillegg høres det ut som du kun har en luftpumpe i bollen. Uten en skikkelig filterpumpe er jeg redd fiskene etter hvert vil dø for deg, da det er ingenting i bollen som renser bort avfallsstoffene som vil bygge seg opp.

Et annet problem er at det er veldig få filterpumper som passer i boller, så min anbefaling til deg vil være å kjøpe deg et større og ordentlig akvarium når du får tid/råd.
Jo større akvarium, jo bedre. Om du synes butikkene er dyre, så finnes det mange på for eksempel Finn.no og her inne som selger akvarier med utstyr for en ganske så rimelig penge.
Håper dette var til litt hjelp.

mvh Viktor

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt hver gang noen spør "Hvor lang tid tar det før fiskene legger egg".... som om de er noen maskiner man kan trykke på knappene til og bestille trivsel og egglegging automatisk?
Nei, sånn er det ikke. Det er umulig å si hvor lang tid det tar, om det overhodet skjer. MEN vi kan gjøre en del ting for å øke sjansene for at det vil skje lek og egglegging etterhvert.

Viktor har masse god info i innlegget sitt ovenfor, som jeg er 100% enig i.

Alle akvarier trenger et INNKJØRT filter som kan rense vannet biologisk. Ellers er du nødt til å bytte vann hver dag (minst halvparten), for å holde det rent nok. Fisk tisser og bæsjer hver dag og fiskematen forurenser også. Vannet blir giftig og giftigheten øker bare mer og mer for hver dag som går. Filter er superviktig!

Det tar omtrent fem uker å innkjøre et akvariefilter, før det har utviklet de rette, rensende bakteriene. Det er altså ikke noe som skjer i en fei, og man er nødt til å bytte deler av vannet hver dag under innkjøringsperioden. Ellers er det stor fare for at fisken dør av forgiftning. Matrester, fiskebæsj, rett og slett biologisk nedbrytbare materialer (som f.eks. råtnende planteblader), det forårsaker gift i vannet som vi i akvariehobbyen kjenner som ammoniakk og nitritt. Det finnes tester for å måle dette. Anbefaler på det sterkeste at du kjøper 3 tester hvis du har tenkt å holde akvariefisk; Ammoniakk, nitritt og ph. Den sistnevnte måler ph-verdien i vannet, og er viktig å vite da ulike fisk har ulike krav mht ph-verdien. Noen arter vil ha høy ph, andre vil ha lav. Kampfisken din vil nok trives best med en ph mellom 6 og 7 (nøytralt).

Det er en utbredt myte at kampfisk "trives" i en fiskebolle. Dessverre gjør de ikke det. Den bollen egner seg bedre til potetgull. Anbefaler deg å istedet kjøpe et lite akvarium (med skikkelig filter) på kanskje 50-60 liter, og innrede det godt med planter og kanskje en liten trerot og et akvarielys over. Flyteplanter er fint til kampfisk, som liker å cruise rundt og gjemme seg blant rot-trådene til flyteplantene. Planter får du kjøpt rimelig her under Rubrikk (annonse) delen av forumet.

For å få en kampfisk, eller noen som helst annen fisk, til å komme på tanker om å formere seg, må de først trives ordentlig. Riktig ph på vann, rent vann, og riktig fôring med variert og GOD kost. Ikke bare flakfôr altså. Det er som å leve på tørre Mariekjeks hver dag hele livet for oss... Kjøp en pakke frossentfôr som røde mygglarver for eksempel, det elsker kampfisken. Det er ikke mye som skal til for en enkelt fisk eller to, så du vil ha den pakken i evigheter i fryseren.

Med rent, skikkelig vann uten forurensninger, riktig ph-verdi og riktig temperatur, samt fôring med godt og fristende fôr som røde mygglarver, så vil du sannsynligvis før eller siden se at kampfisken din begynner å bygge skumrede og gjør seg klar til å bli far Husk at hunnen blir jaget etter eggleggingen, så du må håve henne ut og redde henne fra å bli hakket ihjel av hannen. Du trenger altså TO akvarier, minst, når du skal drive kampfiskoppdrett.

Har du planlagt hvor yngelen skal vokse opp? Har du tenkt over at hann-yngelen på et visst tidspunkt begynner å krangle og slåss med hverandre, og derfor trenger å adskilles? Har du plass og en plan mht det, å skille kanskje flere dusin hanner?

Enig med det meste til de over her

Men syns ikke 25-30l er for lite til en kampfisk, men anbefaler ikke fiskebolle hverken til fisker eller oppdrett. Kampfisker må opp for å trekke luft og når man ikke har noe over så vil temperaturen forskjellen være veldig stor noe som gjør at fisken kan bli syk.

Ang skumrede er det veldig forskjellige fra fisk til fisk, noen bygger ofte andre ett par ganger i året.
Ettersom du har lyst til å prøve deg på oppdrett er det en del ting som er lurt å planlegge/finne ut på forhånd.
Stort nok akvarium med dekkglass/topp, varmekoble, yngelsikkert filter som ikke er for kraftig da kampfisker ikke trives i for sterk strøm, flyteplanter, riktige bakterier i vannet(må være ferdig innkjørt) samt ordentlig mat. Artemia og mygglarver samt kampfisk pellets er ett must å fôre med da man har kampfisker syns jeg.

Kampfisker kan legge hundrevis av egg så det er også lurt å tenke på hva man skal gjøre når ynglene blir litt større å du må skille hannene fra hverandre. Du må også fjerne hua med engang eggene er lagt og la hannen være hos eggene til de er frittsvømmende, da må hannen fjernes.

Så syns jeg du bør gå til innkjøpt av yngelfór, mikroorm og nyklekket artemia er topp yngelfor som gjør at dem vokser fort og får en god start på livet.

Alt dette høres nesten ut som ett mareritt, men det er ikke så ille som det høres ut som så lenge man har gjort litt forarbeid. Google f.eks på breeding betta så vil du kunne finne en hel haug av info.
Lykke til.
CT hannen lagde ett stort og fint rede I går når jeg kom hjem fra jobb og det lå også ett tynt lag med bobbler rundt resten bollen. Ble I grunnen veldig glad for dette.
Er vell ett godt tegn på at han trives? har skiftet ut ca halve bollen med vann hver dag siden jeg kjøpte den. Men skiftet ikke I går siden han hadde lakt bobbler og boblerede ved flyteplantene og ble usikker på om det vil ødelegge reiret visst jeg beginner å øse utav og oppi igjen friskt vann. Jeg har kokt vannet for å prøve å sterilisere det mest mulig og det stå til temperaturen er ca kroppstemperatur (heller ett par draper av vannet på håndleddet) Før jeg heller det oppi bollen. Har en varmeplate som jeg har lagt under stenene I bollen med en constant temeperatur og har lagt plastfolie over bollen slik at temperature over vannet er tilnærmet lik temperaturen under slik at han ikke skal bli forskjølet eller syk. Løfter på det 1-2 ganger for dagen for å slippe inn ny frisk lutft og for å gi mat og skifte på vann. Har også kjøpt en sånn armstøvsuger for å rense sanden gjør dette en gang I uken, er det for lite? eller for mye? har lest masse om fisken og det sies at de er slumfisker som liker grumsete vann stemmer dette?.Hadde en gang, i begynnelsen får jeg kjøpte fisken,oppi 3-4 draper med noe middel som skulle gjøre vannet mer næringsrikt tror jeg det var. Kan notere meg hva denne flasken het når jeg kommer hjem. Mater de med flak og har også kjøpt noen kuler for å variere? er dette nok? har kjøpt ett "yngelkar" som jeg tenkte å oppbevare yngelen etter 3 uker eller var det 3 månder? må skjekke opp I det igjen I dag. Har kjøpt inn håv så skal huske på å fjerne henne etter leken. Kan yngelen gå sammen og I same kar som faren I senere tid? noen som har erfaring med dette?

Hadde det hjulpet og eller passett seg med en algespiser av en art oppi? eller ville dette stresset CT hannen?

Takk for masse bra svar hittil !
Som de andre sier der oppe, bolle er ikke et passende hjem for levende dyr.
En algespiser eller flere fisk bil ikke gjøre det bedre, heller verre.
Om du bytter ut bollen med et skikkelig kar 60L +, da først kan du tenke på flere fisk.
Plussmedlem
Hei igjen.

Jeg tror grunnen til at hannen har lagd skumrede er at bollen og den lille mengden vann simulerer tørkeperioden disse fiskene lever med i naturen.
De lager slike skumreder like før regnperioden begynner.

Det gjør dessverre ikke bollen til et godt nok oppholdssted på permanent basis.

Det er veldig fint at du legger så mye innsats i at fiskene skal trives, men du bør absolutt ikke sette i flere fisk. Til det er bollen alt for liten.
Hadde CT med skumrede og yngel i et 60L akvarie.
Hadde 2 stk mindre kar på badet med varmekabler, klare for yngel å flytte til. Brukte vattfilter i de 2 karene.
Kjøpte isopor beger som jeg kuttet i 2, teipet på glasset i vannflaten så hannen skulle ha et godt sted å lage rede.
Første gang:
Yngelen ble godt tatt vare på av hannen til de begynte å svømme litt selv,(ca2døgn fra de er lagt i redet) da spiste han de opp..
Andre gang:
Hannen passet IGJEN godt på yngel til de begynte svømme litt selv. Fikk ut 5 stk. yngel og flyttet over til det ene karet på badet.. det gikk 3 dager så døde de allesammen.

Skulle nok ikke flyttet yngelen så fort, men bare tatt ut hannen.

Etter det gadd jeg ikke mer da jeg innså hvor mye jobb dette kom til å bli, hadde passet som en fin hobby i hobbyen om jeg var hjemmeværende.
Eneste måten man kan lære dette er å prøve noen ganger, du får det nok ikke til første.. kanskje ikke andre eller tredje gangen heller.

http://sveinshalfmoon.priv.no/html/oppdrett.htm
Har lest en nettside der en fyr driver med dette,--^ han bruker forøverig is-bokser når han skal separere alle fiskene etter som de vokser til.
Ta en titt på denne siden, les gjerne hele, det gjorde jeg før jeg prøvde meg.
TrykkHerForÅkommeTilSiden
Det viktigste er (imho) å få rensing i vannet, ellers må 50% eller mer vann byttes daglig. I Engelske sider og forum nevnes "under gravel filter", aner ikke hva det heter på Norsk, men de er til salgs; en plate som ligger under grusen, og luften bobler opp gjennom ett lite kull filter på en stang, og suger vann ut, og dermed suges vann inn gjennom grusen. Kanskje ikke så effektive som mekaniske filtre, men gir maksimum plass for fisken.
Er det noe slikt du bruker, eller bruker du luftestein og bobler for øyeblikket? Ett filter som gir filtrering av noe slag vil hjelpe med vann kvalitet. Det finnes andre typer filtre også, som drives av luftpumper.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap