Hjelp?!

Har nok fått noe sykdom på en av fiskene mine.. det er en liten tetra som har fått noe som ser ut som "flass" vil jeg kalle det forran ved hodet og gjeller.

Satt og så litt på den svømme og så ut som noe løsnet fra tid til annen og fløt rundt i vannet.

Har lest litt på en tråd her inne om sykdommer i akvariet og kjente igjen symptomene på delene om (hvitprikk) og (fløyelsessyke)

jeg slamsugde bunnen i går og byttet endel vann som da rotet opp mye på bunnen og vannet ble uklart. renset også filter på den ene av 2 pumper jeg har i akvariet.

Har tidligere hatt en post her om en forsvunnet kloreke som jeg fant igjen da jeg helte i mere vann og flyttet på en stein. ser ut som et kloreken har enten satt seg fast under steinen når den har gravd der eller kanskje gravd seg ned og ikke kommet seg opp igjen?

Uansett trenger jeg litt hjelp til hva jeg nå kan/bør eller MÅ gjøre. jeg har ikke råd til og kjøpe noe medisin før til uka igjen så når jeg leser at noen av sykdommene sprer seg såpass raskt som det står så frykter jeg at innen den tiden jeg får kjøpt "esha-exit" f.eks så er nok all fisken død :/

Har akvarie salt men har lest at dette kan også være enten effektivt eller forverre situajsonen også..

Er det noen som kan hjelpe med noen tips til hva jeg skal gjøre ?
Parasitten som forårsaker fløyelssyken trenger lys, og du kan svekke den noe ved å slå av lyset og ha det avslått frem til du får kjøpt medisin. Du får ikke tatt knekken på den, men du kan kanskje svekke formeringshastigheten på parasitten noe ved å ha det mørkt i karet. Sleng et håndkle over eller noe, så det blir enda mørkere og ikke lar parasitten få dagslys heller.

Du kan også se om du finner noe nyttig i denne artikkelen om fiskesykdommer.

Huff, jeg hadde blitt superstresset over å se sykdom i et akvarium og så ikke fått kjøpt medisin før uka etter.... det er ikke bra for fiskene, dessverre, og det kan spre seg mye på den tiden.


Vel jeg får ta og kutte alt av lys til akvariet hvertfall og håpe på det beste da :/

Men om all fisken er død når jeg får kjøpt medisinen så må jeg vel rense hele akvariet og kjøre medisin mot parasittene likevel?

Kanskje prøve og få lånt litt av mor eller far til medisin
Dette med varmekur kan det være lurt og gjøre samtidig som jeg kutter alt av lys til akvariet tror du?
Varmekur kan gå hardt ut over fiskene, det er høy temperatur det er snakk om og noen fisk bukker da under. Derfor bør du kortvarig slå på lyset minst en gang om dagen og sjekke status. Er det noen døde fisk i karet? Håv dem ut med en gang i så fall. Personlig har jeg hatt hell med varmekuren på hvitprikk flere ganger, og har aldri trengt å bruke medisin for den sykdommen. Har imidlertid ikke brukt den på fløyelssyken, som jeg kun har hatt en gang. Da fungerte mørklegging i sammen med medisin veldig bra mot sykdommen. Med lyset på klarte jeg ikke få fiskene friske av fløyelssyken, samme hvor mye jeg medisinerte. Med lyset avslått fungerte det imidlertid med en gang, det ble den svekkelsen av parasitten jeg trengte for å få "overtaket". Min erfaring, det der altså. Andre har kanskje andre opplevelser.

Ikke alle varmekolber går så høyt opp. Er din varmekolbe mulig å stille på 32°C?

MEN.... med varmekuren MÅ du være sikker på at temperaturen er rett. Den skal være 32°C! Og de fleste akvarietermometere er notorisk dårlige på det å vise korrekt antall grader... De viser ofte feil, opptil to grader faktisk. Og det er kritisk at det er riktig i behandlingsøyemed som her.
Jeg så en gang et bilde der en fyr hadde plassert seks ulike akvarietermometere han hadde, samlet dem i et og samme akvarium på en glassrute. Så sjekket han tempen på dem og sammenlignet. Det var knapt noen som viste samme temperatur....! Det var to graders forskjell på laveste og høyeste.
Dette viser at det er viktig å legge litt penger i et godt og nøyaktig akvarietermometer. Kvalitet koster litt mer.
Du bør investere i minst et skikkelig termometer, og så kontrolllere dem opp mot hverandre.

Med varmekuren er det livsviktig at temperaturen ER på 32°C, og ikke f.eks. 31,5°C.... det er forskjellen på liv og død for parasitten du vil ha has på. Temperaturen skal helst ikke gå høyere enn det heller, for det er veldig hett for fiskene i 32°C og de fleste vil slite litt. Varmekjære fisk som f.eks. diskus tåler det naturligvis mye bedre.

Har du en luftpumpe med brusestein? I så fall er det en lur idè å koble den til for ekstra lufting av vannet mens varmekuren pågår. Hvis du ikke har en, kjøp en. Grunnen til at det er viktig, er at så varmt vann holder dårlig på oksygen, og fiskene vil få problemer med å puste. Jo mer bevegelse i overflaten, jo mer oksygen tar vannet opp. Så pøs på med bevegelse i vannspeilet. Eventuelt kan du justere utblåset på filteret du allerede har, slik at det står akkurat i vannlinjen og dermed "rører skikkelig" opp og gir kraftige bølger. Det øker oksygenopptaket til det varme vannet mer.
Det går til 32 grader ja men om det er nøyaktig det aaaner jeg ikke :S

Har nå skrudd de opp max hvertfall og hevet pumpen som du sa. den ene tetraen som var mest påvirket av sykdommen tok jeg ut og.. ja.. tok livet av raskt og smertefritt.

De andre fiskene viser ingen tegn så langt jeg kan se til og ha samme symptomene men sykdommer er vel i vannet og ikke "kontakt smitte" heller.

Skal følge med på hva som skjer inni der og si ifra her hvilken utvikling som skjer.

Krysser fingrene og håper på det beste hvertfall.
Har hvertfall ikke sett noe mere tegn til sykdommen hittil

Så fortsetter og krysse fingrene
Snakket med de på akvarie butikken og de sa siden det ikke har vært noe mere av det så har det vært noe sopp eller noe lignende på den ene fisken og ingen sykdom

Ingen flere fisk har hatt noe hvite greier på seg hvertfall
Sopp er jo en sykdom det også, da og må som regel behandles.
Men hvis du ikke ser noe mer til dette plagsomme greiene, så kan det ha vært et mildt tilfelle som fiskens immunforsvar har greid å takle selv.
Mistet du noen fisk underveis? Noen døde?
Mistet den fisken som hadde symptomene.. men har fortsatt ikke sett noe mere til det
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap