Det er ikke så enkelt som man tror! nybegynner søker svar.

Nå håper jeg at jeg har kommet i rett kategori med disse spørsmålene, og beklager viss jeg har rotet i systemet.

Jeg hadde et typisk gullfisk akvarie da jeg var liten, det ble jo fyllt opp med vann, sand og planter og så puttet vi oppi noen gullfisk. Det var lite fokus på innkjøring eller vannverdier den gangen, merkelig nok overlevde fiskene, men nå er jo gullfisk gjerne ikke de mest skjøre fiskene(?) Nå vil jeg gjerne sette opp igjen akvarie og gjøre dette ordentlig. Har lest en del her på forummet og har noen spørsmål jeg håper jeg kan få assistanse med.

Har fått vasket akvarie i dag og skal begynne å sette det opp til uken. Jeg mangler ALT av utstyr, så tar gjerne imot tips og veiledning utenom det jeg spør om her til hva som er riktig for mitt akvarie.

Jeg vet det er anbefalt å starte med et større akvarie, men som student bruker jeg det jeg har så lenge det ikke er noe galt med det. Akvarie jeg har er 54L i utgangspunktet, men så skal det jo sand, grus, planter, en terrasse (fra juwel), og kanskje en mangrove rot oppi, og da går jo volumet ned.

Har tenkt å bruke en måned eller mer om nødvendig på fiskeløs innkjøring med salmi.

Det jeg lurer på er:

Vannverdier og målinger.

Har lest en del om innkjøring her på forumet, men jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Hvordan rekner jeg ut hvor mye salmi jeg skal ha i akvariet til å begynne med ? Og hvordan vet jeg hvor mye jeg skal ha oppi hver dag? Mitt akvarie er 30 cm brett, 60cm langt og 30 cm høyt og jeg har kjøpt in Salmi fra lilleborg på flasken står det at ammoniakkløsningen er på 9%.

Poenget er vell å til slutt ha en balanse der en ikke får utslag på amoniakk/ ammonium eller nitritt i karet og en liten konsentrasjon nitrat for plantenes del?

Utstyr


1. Vil ha et utvendig filter og har sett på 2 stykker fra webzoo. Så her på forumet et sted at filetret bør ha en kapasitet som helst er det dobbelte av akvaries vann volum i timen og lurer på hvilken av disse to jeg bør gå for:

Tetratec Ex. 400 Utvendigfilter

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1771&pageId=418

Tetratec EX. 600 utvendig filter

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1772&pageId=418
Eller kanskje jeg bør satse på noe annet?

2. Sand og bunnlag? Jeg har kjøpt fin lysebrun sand på biltema som jeg tenkte å blande med easy care substrate 1-4mm (fra webzoo)og elles engelsk elvegrus 6-12mm (fra zooservice) . Las at dette substratet skaper en god gjennomstrømming av bunnlaget og gir god næring til plantene. Virker dette ok??

Substratet:

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243765&pageId=15355

Elvegrusen:

http://www.zooservice.no/display.aspx?menuid=10550&prodid=1503


3. Tenker å sette akvarie på 3 store lecasteiner som står på høykant. Er det ok å sette akvarie rett på steinen viss jeg setter en del sånne gulvbeskytter klistermerker som en bruker under stolbein og liknendepå undersiden? Eller bør jeg legge en treplate over de 3 steinene for å bedre forlede vekten? Kan jeg oppleve kondens eller lignende så treplaten rotner?

Fisk og planter

1. I hovudsak ønsker jeg å ha Mikrogeophagus ramirezi, electric blue. Men har lest på forumet at de bør holdest i mist 80 L, er det helt uaktuelt å ha disse i mitt akvarium? Vil de misstrivst sterkt? Evt hvor mange kan jeg/ bør jeg ha?

2. Jeg ønsker også å ha en panter krabbe, men ser den skulle hatt 70L og 80cm lengde på akvariet. I tilegg krever denne krabben litt andre forhold i vannet enn Mikrogeophagus ramirezi. Da panterkrabben vil ha en pH på 7-8,5 og GH på 8-12 mens ramirezi har anbefalte verdier på 5-6,5 pH og 0-5GH. De med peiling ser sikkert dette med en gang, men er det mulig å ha disse to i samme kar ? Viss det da er ok å ha de i dette akvariet i første omgang.

Utenom disse to har jeg tenkt å ha en malle og noen reker, men utenom det tar jeg gjerne imot forslag til hva som kan gå fint sammen (helst fisk med mye farger).
PS: Akvarie skal ha en terrasse der krabben ikke kommer til, viss nå ciklidene skulle legge egg der da.

3. Anbefalingene sier at når akvarie er ferdig innkjørt og klart for fisk bør man begynne med 2-3 stk av en hardfør type som ikke er så dyr. Hva kan jeg starte med som kan gå sammen med ciklidene senere?

4. Har for øyeblikket 5 planter kjøpt fra ikea, las her at fok har hatt ulike opplevelser med de. Mine har vertfall vokst raskt i boksene de kom i og jeg ser at de har utvikler røtter et stykke oppe på stenglene selv og jeg ikke har tatt de ut av pottene og sett om det finst røtter på bunnen. Utenom disse vil jeg prøve å få kjøpt noe mose her på forummet og jeg har 2 moseballer/ algeballer (ser folk bruker ulike namn på de) som jeg vil putte oppi. Det er gjerne vanskelig å si da jeg ikke vet hva typer planter jeg har, men lurer på hvilken type lysrør og styrke jeg bør bruke for plantenes beste og for å unngå unødvendig algeveskst. Jeg har et lys bygd inne i toppen til akvarie med et lite speil bak, hva slags lysstyrke bør jeg ha? Pæren som står i nå står det : Sylvania standard F15W/54-765 daylight på.


Til innkjøringen er det førtse du må gjøre å skaffe deg vanntester, dråpetster (gjerne JBL) ! Du trenger tester både til innkjøring og drift av akvariet. De du bør ha er pH, GH, KH, NH3/NH4, NO2 og NH3.

Hvor mye salmi du skal bruke som startdose på dag 1, finner du vha. salmi-kalkulatoren min. Detter KUN dosen på dag 1 !! Bruk litt mindre enn hva kalkulatoren sier, og mål/juster slik at du får en konsentrasjon på ca. 4ppm ammoniakk Etter ca. 5 dager vil konsentrasjonen begynne å falle, fordi ammoniakk-bakteriene begynner å forbruke det. Når det kommer ned på 1ppm, justerer du opp til 4 ppm. Så måler du hver dag omtrent til samme tid på dagen, og justerer når konsentrasjonen nærmer seg eller faller under 1ppm. Mål pH hver dag, og la den ikke falle lavere enn 6.

Etter en stund vil du se at nitriit stiger, og går i taket....det skal den. Slik vil det være i flere uker, du måler og justerer hver dag, og har masse nitritt.
Så begynner nitritt-bakteriene å virkelig forbruke nitritt, og verdien faller. Når du kan justere ammoniakk til 4ppm, måler etter 24 timer og både ammonaikk og nitritt er på NULL, er karet ferdig innkjørt. Da bytter du masse vann for å få nitrat ned på rundt 10-15 ppm.

Lager en ny post for de andre spørsmålene.
1. Av utvendige filtere anbefaler jeg Eheim pga. kvalitet, pålitelighet og livslengde. Ville gått for et Eheim Experience 150. Litt dyrere, men verdt det.

2. Easy Care skal vel ikke blandes med noe. Dette er et veldig lirebasert substrat...jeg har ikke direkte erfaring med akuurat dette, men noen slike substrater ramler sammen til gjørme over tid.

Husk også på at sanda vil synke til bunns etter hvert hvis den plasseres oppå mer grovkornet substrat. Så sanda vil bli borte, og de største partiklene, grusen, er alt du vil se.

3. Anbefaler absolutt en finer-plate under akvariet. Du kan f.eks. bruke noe slikt. Jeg bruker selv denne, i 18mm tykkelse.

Planter/fisk

1 og 2. Når det gjelder fisk, er det umulig å råde så kenge vannverdiene dine ikke er for hånden. Finn aller først ut hva slags vann du har i krana...pH, GH og KH.

3. Vitsen med Fiskeløs Innkjøring er at alt er klart når inkjøringen er komplett. Da kan du sette inn de fisker du har planlagt, med en gang. Men selvsagt uten å overbelaste !

4. Har Ikea begynt å selge akvarieplanter ?? Vær svært forsiktig med dette, da andre planter/potteplanter vil dø og råtne under vann.
Lysrøret ditt ser forsåvidt greit ut. Har du bare ett rør ? I så fall bør du holde deg til lite lyskrevende akvarieplanter, da 15W er lite. Husk ogaå at røret må byttes minst en gang i året for å være effektivt.
Vannverdier
Yes, har allerede sett på vanntester fra JBL, virker som det er de vannteestene de fleste foretrekker, så blir no innkjøp av de. Salmi-kalkulatoren gjore alt mye lettere !

Utstyr

Oi, det var en litt dyr pumpe ja, men skjønner at man må betale for kvalitet. Det blir nok den pumpa i tilegg til innkjøp av den finer-platen du linket

Angående easy Care….dropper nok den da.

Når det kommer til grusen og sanden vil jeg sikkert bruke grusen generellt i akvarie og sanden innenfor den terrasen jeg tenker å ha Men plantene vil kanskje trivest bedre med litt sand på bunn?

Fisk

Jeg har nok missforstått litt med fiskeløs innkjøring, men da vet jeg at jeg kan putte oppi det meste når innkjøring prosessen er komplett!

Jeg trodde jeg kunne tilpasse verdiene slik at jeg kunne ha de fiskene jeg ønsker?

Men det er vell slik at viss det er fullstendig kresj mellom hva fiskene krever og det vannet jeg har i krana så får jeg et problem ved vannbytte….

Kommer nok tilbake med fiske spørsmålet her når innkjøringen er komplett og verdiene i karet og krana er skjekket og stabile.

Ikea har begynt å selge akvarie planter i små beholdere med vann. Jeg søkte en del på nettet og noen her på forumet hadde vært borti disse, men med ulike resultat. De som hadde negative opplevelser opplevde at plantene ikke hadde noen røtter og at fiskene rett og slett spiste plantene. Mens hos noen andre hadde plantene vokst raskt, fått røtter og blitt veldig fine, og siden jeg kunne se røtter på planene da jeg var på ikea tok jeg sjangsen. Har hatt disse plantene i over en uke nå, fortsatt i beholderne og pottene for så vidt….men er mulig det endrer seg når de kommer ut av pottene og ned i akvarie sand og en annen vann kultur…. Kan det være noen nytte i å ta vannet plantene står i med i akvarie når jeg setter det opp?

Jeg har en akvarie topp der lysrøret er integrert… og det er bare et rør…det er heller ikke mulighet for å sette inn flere :/ Det er nok ikke det dyreste akvariet...Godt tips om å bytte røret en gang i året! Hadde ikke tenkt på det av meg selv.

Tusen takk for svar og råd, dette klarnet opp i en del ting for meg !
Du kan få mer lys ut av røret ved å bruke en reflektor. Den billigste overhodet er den blanke siden av aluminiumsfolie, og det er langt bedre enn ingen reflektor. Eller du kan kjøpe en god reflektor til akvarie og montere den over røret. Dobbelsidige tape kan være en enkel monteringsløsning.
Sen
Vannverdier Når det kommer til grusen og sanden vil jeg sikkert bruke grusen generellt i akvarie og sanden innenfor den terrasen jeg tenker å ha :) Men plantene vil kanskje trivest bedre med litt sand på bunn?

Sand på en terrasse går fint.
Vet ikke riktig hva du mener med "sand på bunn"...mener du underst eller mener du generelt ? Problemet med elvegrus (og grove substrat generelt) er at det er vanskelig å få plantene til å sitte godt.
Sen
[B]Fisk[/B] Jeg trodde jeg kunne tilpasse verdiene slik at jeg kunne ha de fiskene jeg ønsker? Men det er vell slik at viss det er fullstendig kresj mellom hva fiskene krever og det vannet jeg har i krana så får jeg et problem ved vannbytte…. Kommer nok tilbake med fiske spørsmålet her når innkjøringen er komplett og verdiene i karet og krana er skjekket og stabile.

Ja, det er klart du kan tilpasse. Men å få dette til på riktig måte forutsetter litt erfaring med akvariedrift, vannverdier, målinger og justeringer, noe som nybegynnere ikke har. Ikke noe galt i det, men i første runde er det bedre å skaffe fisker som passer til vannet, enn omvendt ! Og velger man den omvendte veien, er dette en jobb som må gjøres ved hvert vannbytte. Etterhvert som du klyver oppover på denne (bratte) lærekurven, kan du begynne å tenke på mer avanserte ting. Sier bare dette som et vennlig råd, i et forsøk på å gi deg en så god og smertefri start som mulig
Sen
... Kan det være noen nytte i å ta vannet plantene står i med i akvarie når jeg setter det opp?

Nei, dette har ikke noe særlig for seg. De gode bakteriene befinner seg ikke frie i vannet. Nå har d dessuten sjansen til å fjerne eventuelle "blindpassasjerer" som kommer med plantene, som pestsnegler, planarier og slikt. Skyll dem også godt under krana før du planter dem i akvariet...og husk å fjerne all steinullen i pottene.
Enig med SilverShaded i at det er vaskelig å gi råd om fisk uten å vite hva slags vann du har i springen. Vanlig i Norge er bløtt vann og ofte surt, men vannverket tilsetter gjerne kalk for å redusere tæring på vannledningene.

Det er lettere å øke pH og GH enn å redusere dem, dvs. pH kan lett senkes med for eksempel Steins eikeekstrakt (egentlig saltsyre med noe humus) som du får kjøpt i nettbutikker (Webzoo) eller ett og slett klar 7% eddik. For å redusere GH må du helst filtrere vannet gjennom naturtorv som ikke er tilsatt kalk eller gjødsel, får du i store sekker i hagesenter, eller i små, dyre pakningen i akvariebutikken.

Krabber går dårlig med sommerfuglchiklide og med alle andre Sør_Amerikanske dergchiklider. Disse spiser ved å sile sand gjennom gjellene (altså fin sand i bunnen!) og M. ramirezi legger egg på en flat sten på bunnen. Dessuten hviler de på bunnen om natten og det er nok en dårlig kombinasjon med krabben som gjerne spiser fisk.
Helge H.

Ahaaa reflektor har jeg allerede ! Jeg har bare referert til det som speil når jeg snakket om lyspæren min Var bare ikke sikker på hva det riktige ordet for det var! Men takk for tips


SilverShaded

Med sand på bunn mente jeg at jeg kan legge et lag med fin sand under grusen, da jeg tenkte dette kunne gjøre det bedre for plantene å feste seg

Skjønner hva du mener med vannverdiene, og jeg skal få skjekket vannet i kranen så fort jeg får testene Dette var nok mer innviklet enn jeg trodde, men setter veldig pris på hjelpen! Vil jo at fiskene jeg kjøper skal overleve og ha det bra når den tid kommer!

Sigmund - ex 530

Ahh det var synd, ville gjerne ha begge. Men skjønner jo at jeg må revurdere litt og se hva som passer til mine vannverdier ! Tenkte faktisk ikke på at fiskene kanskje hviler på bunnen ! Takk for informasjonen
Tilbake med vannverdier og en liten oppdatering på innkjøringen.

Er fortsatt litt usikker på dette med vanntestene, så viss det ser ut som at noe ikke stemmer over ens her er det bare å skrike ut ! Bruker JBL vanntester.

Vannverdiene i krana:

GH: 3
KH: 1,5
pH: 6.5-7

Akvarie verdiene (målt i dag 23.03):

GH: 4
KH: 1,5
pH: mellom 6 og 7
NH4: 0,05 eller lavere
NO2: mellom 0.05 og 1
NO3: mellom 1 og 5

Temperaturen ligger på 28 grader
KH er gitt i eningen tysk karbonhardhet, skjønner ikke hvordan jeg skal reine det om til andre eninger. Brukte altså 3 dråper før fargen endret seg fra blå til gul.
GH er også oppgitt i tysk totalhardhet.

Kjøpte 6 Cherry barber fredag (20.03) og 2 Sommerfuglciklider (gold) + en liten malle på lørdag, alle ser ut til å ha det fint i karet.

Vil gjerne ha forslag til hva jeg kan ha sammen med disse Las også at jeg bør ha mer en 2 ciklider slik at de kan velge partnere. Har nå enn hann og en hunn, bør jeg da kjøpe en hann til og to hunner? Eller må jeg ha et partall?

Linker til fiskene her i forumet:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=7676


Vannverdiene ser forsåvidt ok ut.
Det er ingen grunn til å regne om tyske hardhetsgrader...det er det vi benytter mest her. Hvis du leser om artene i Fiskebasen, er vannkrav alltid oppgitt i denne enheten.

I 54 liter bør du ikke ha mer en et par apistogramma. Disse hannene er revirhevdende og kan bli ganske aggressive mot hanner av samme art. I leketiden er de aggressive mot de fleste andre fisk som våger seg inn på det de anser som sitt territorium.

Du kan f.eks. ha en liten gjeng med små tetraer ved siden av de fiskene du allerede har. Titt i Fiskebasen og sjekk hvilke krav til forskjellige tetra-artene har til vann og karstørrelse.

NO2 mellom 0,05 og 1 høres ikke bra ut. Hvilken test bruker du som gir et så lite spesifikt resultat? Om NO2 er 1, har fiskene dine det ikke bra. Selv om det skulle stått mellom 0,05 og 0,1 er det grunn til å bytte vann.
SilverShaded. Takk for svar Da holder jeg meg til det paret og kikker litt på tetraer


Sigmund. Jeg bruker JBL sitt test sett. Dråpetester. Mulig det er jeg som gjør noe feil ved bruk av disse testene...finnes det ingen form for digitale testere?
Bytter vertfall vann nå med en gang!!!
Det skal vel kanskje være NO2 mellom 0.05 og 0.1, tenker jeg. Men som Sigmund sier, det er ikke helt nitritt-fritt. Så du har nok vært litt tidlig ute med fiskekjøp. Med vannbytter vil det gå seg til etter hvert, slik at nitritt kommer ned på 0.
Byttet ca 20 L vann i natt og målte nå for litt siden og testen ser slik ut 0,01-0,025 så det er jo bra Holder meg til de fiskene jeg har til dette stabiliserer seg, og måler hver dag for å se om vannbytte er nødvendig enda en gang

Tusen takk for hjelpen
Håper du tester med den metoden som bruksanvisningen sier, ikke på den måten bildene viser....
Bruker den metoden som bruksanvisningen sier Bildene for "hvordan man tester" på farge skala arket hoppa jo over mange trinn :P
Så du bruker to glass i den holderen som følger med, og leser av ovenfra ?
Ja, det gjør jeg Jeg gjør det ikke slik som på de bildene jeg la ut lenger oppe i tråden, det var bare for å prøve å vise hvordan fargen på testen så ut Bruker 2 glass, et bare med vann og et med vann+ dråpetester
Er det mulig?

Synes bildene var fine - og selvsagt for illustrasjon. Kan være vrient å ta bra bilder når glassene er i holderen.

Syns du det var et rart spørsmål, MrSpock ? Vet det er folk som ikke gidder å bruke den riktige metoden og sammenligner glasset ved å holde det inntil slik om på bildet. Og da kan resultatet bli lysere/bedre enn det faktisk er.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap