Guramioppdrett

Hei er ganske ny og tenkte å drette blå marmorguramier, tips og råd tas i mot med takk
Hmm...hva er du ny på, da ? Akvarium, oppdrett, guramier...eller mener du her på forumet ?
Oppdrett er gøy, det. Krever litt når det gjelder guramier, så det er nok en fordel med litt generell erfaring.
Tror ikke du skal vente å få noe vellykket resultat i et selskapsakvarium, ihvertfall. Noen skiller hanner og hunner en tid før oppdrettsforsøk gjøres, andre gjør det ikke. Ihvertfall bør de isoleres og fores opp i noen uker før man forsøker. Så kan man sette sammen en lovende, stinn hunn med en pen og dominant hanfisk. Noen ganger går det, andre ganger ikke
Ny og ny
Jeg er ny her ja, men har drevet med akvarium snart 2 år, litt kan jeg da sånn generelt. Jeg har bare drettet sebracikclider, men det var jo ikke vanskelig og veldig vanskelig å bli kvitt. Jeg har nå satt et nydelig par sammen i en 40l her, de har gått i selskapskaret i 1 1/2 år nå. Der har de blitt foret godt. Hvordan ser man at noe er på gang? Det danser nå rundt hverandre så vi får se hva som skjer.
Normalt vil det være svinsing og svansing, og at de jager litt på hverandre. Hunner som er klare vil ofte jage hannen. Men 40 liter er alt for lite, spør du meg. Det vil uvergerlig føre til stress, ettersom det ikke er noe plass til å røre seg eller gjemme seg.

Forøvrig lurer jeg på hva slags innvendig filter du har i en 300 liter ?
Er det sånn at de liker litt surt vann? Hva bør Ph være?
Er ikke sikker, kjøpte det brukt så vet bare at der er Eheim, funker i alle fall veldig bra
Hvilken pH de bør ha kommer litt an på hva de er vant til, så hvilken pH har de til vanlig ? Bør ligge sånn omtrent på 7, pluss minus. En liten endring kan være lurt som trigger.

Vet ikke om noen innvendige Eheim-filter som klarer å drive en 300-liter tilfredsstillende. Filtermedie-volumet blir alt for lite til så mye vann.
Her ser du bilde av dem, er ikke sikker på hvem som er han eller ho, hvordan ser du det? De har en terrakottapotte de kan gjemme seg i, jeg fant også litt skumm i overflaten i dag, men det var veldig lite.
Vel, mulig det er et par. Lettest å se på ryggfinnen...hunnene har kortere ryggfinne.

Rart hvis de gidder å leke i et så sterilt akvarium, de trenger litt planter å gjemme seg i. Potter er ikke tingen for guramier. pH ?

Men bra med noen flyteplanter !
Ph er 6,8 nå, hannen ser ut til å ha bygget litt skum, så tror noe er på gang, skal jeg ha på pumpa eller skru den av, jeg har skrudd den av og slammet bånn bytter en 5 liter hver dag. Uten å ha på pumpe, de liker jo stille vann
pH på 6.8 er helt greit. Hvis du skrur av filteret, bør du være sikker på at vannverdiene er i orden. Blir jo litt vanskelig å drive med mating i et kar uten filtrering.
Det er helt sterilt i bonn, hverken grus eller sand, så slammer opp matrester og annen møkk
Ang, innvendig pumpe, så er det med svamp, og den fungerer meget bra
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap