Skylle fisk i do?

Hei!

Da jeg og venninnen min så i akvariet,
Så så vi at det var en fisk som hadde
Plaget slørhalen så mye at slørhalens
Hale så ut som en tornebusk. Det var
Ugjevne kanter, og vi så klart at den
Led.

Dette fortsatte en uke etterpå, og vi skjønte
At vi måtte handle. Venninna mi er
Ex - akvarist, og så at vi skulle skylle
Napperen i do. Jeg syntes dette hørtes
Veldig drastisk ut, men vi gjorde det.

Nå i ettertid angrer jeg veldig på avgjørelsen
Og syntes synd på denne fisken. Den var
Ikke så veldig stor, men likevell så føler
De smerte. Jeg har lært, og kommer aldri til å
Gjøre det igjen. Jeg vil også at dere skal
Vite at jeg tar godt vare på fiskene mine,
Og jeg behandler dem ABSOLUTT bra. Jeg har
En god del friske planter i akvariet, og alle ser
Til å trives.

Men til spørsmålet: led fisken hardt, og hvor lenge?
Går det kjapt, eller kan den svømme rundt der nede
I en halvtime liksom? JEG KOMMER ALDRI TIL Å
SKYLLE EN FISK I DO IGJEN, DØD ELLER LEVENDE!

Fisk i do
det er lov å bruke hodet på begge sider sier nå jeg.
Det er jo faktisk dyreplageri å spyle levende dyr i do. Vanskelig å si om hvor lenge den led før den døde. Et bedre alternativ hadde vært å gi den bort, eller avlive den på en human måte.
Du sier du behandler fiskene dine bra, og det er jo noe som er å forvente. Men jeg må bare spørre, hvilke fisk har du? Og hvor stort kar?
Plussmedlem
Det er både uetisk og ulovlig å skylle ned levende fisk i do.
Uetisk fordi det strengt tatt må regnes som dyreplageri.
Ulovlig av flere grunner, hvorav dyreplageri er en opplagt en. En annen ting er at både levende og død fisk er forbudt å skylle ned i do fordi det anses som en mulig smittekilde som i verste fall kan gi spredning til norsk natur.
Hei
Jeg vil på det sterkeste fraråde deg Elise fra å poste slike tråder som dette, det er desverre som å be om å få tyn fra andre brukere av forumet. Ingen ønsker å lese slike tråder som dette og det lager bare kvalm egentlig siden så mange "tenner på alle plugger" ved slike ting. Meg inkludert...

Du innrømmer å ha gjort noe de aller fleste her inne ser på som dyreplageri, og det kan være best å holde det for deg selv slik at du ikke får så mye pes fra andre her inne.
Du vet selv at det dere gjorde var dyreplageri og ikke forenelig med god dyrevelferd. Du vet selv at fisken led, dersom du tenker deg litt om og bruker sunn fornuft og empati. Du vet selv at du ikke blir å gjøre det igjen. og dermed er det nytteløst å lage problemer for deg selv med å lage slike tråder som dette. Det er som å be om å bli sparket mens man ligger nede...

Jeg sier dette mest for din egen skyld, det er ikke noe morsomt å bli kjent som den jenta som kasta fisken sin i do tenker jeg...

Uhørt!!! Om du venter deg sympati og klapp på skulderen og fint du ikke gjør det igjen osv,så får du ikke det fra meg i alle fall, vi snakker om levende dyr her, du kunne levert den på dyrebutikken i stedet. Du burde heller ikke legge skylda på venninna di som var X akvarist, og som det er sagt før her: det er lov å bruke hodet.
Det eneste som kanskje kan være positivt er at mange forhåpentligvis leser dette og tar lærdom av det. Finnes nok av de rundt omkring som i sin uvitenhet ikke er klar over dette.
Plussmedlem
Marianne Dalby : Nå gjør du AKKURAT det som blir beskrevet i innlegget over deg. Det burde være unødvendig.
Hei Elise:

Følger litt med i innleggene i tråden din, og her får du jo som forventet. Axeria har et poeng, nemlig at noen spørsmål ikke bør stilles her på AF. Ditt spørsmål overgås kun av gullfisk bollen!

Du har nå fått følgende "diagnose":

Ikke bruker du hue - Du er lovbryter - Driver dyreplageri - Generelt misstenkt for tvilsom sammensetning av kar og fisk - Og du kan være en fare for norsk natur.

Selv reagerer jeg på innlegget til Marianne Dalby. Maken til destruktiv omtale av en med-akvarist er det heldigvis sjelden vi ser her på AF. Det er lavmål når innholdet kun er en oppramsing av andres synspunkter, samt å angripe feil som trådstarter allerede har beklaget.

Er det noe håp for deg? Ja da. I flg. statuttene er AF for alle.

I innlegget ditt ( Som jeg vil karakteriseres som noe naivt og lite gjennomtenkt ) har du ikke lagt skjul på noe av hendelses- forløpet, den er helt usminka, men det aller viktigst er, at du har innsett dine feil- og lært. Det er det ikke alle her på AF som har. Akvarister som har 100 ja 1000 vis av innlegg, greier å prestere aldri i sitt akvariske liv, å ha forvoldt en eneste fisk sin død.

Vi er alle med-akvarister og ikke mot- akvarister. Det er fullt mulig også i en tråd som denne å komme med litt oppmuntring samt å se fremover. Forumet ville være fattigere med bare feilfrie "eksperter".

Så til litt ettertanke:

You raise me up, so I can stand on mountain,
You raise me up, to walk on stormy seas,
I am strong, when I am on you shoulder,
You raiseme up, To more then i can be.

- Tore -

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap