Fisk - hvor mange og hvilke?

Hei,
Jeg er i den mest spennende fasen nå, nemlig velge fisk. Men jeg trenger noen tips.

Jeg har et 180 liter akvarium med planter, røtter, steiner og huler. Myk sand.
Gh er på ca 4
Kh er på ca 5
Ph er på ca 6,7
Temperatur er på ca 26 grader

Til nå har jeg 10 sorte neontetra, 3 ancistrus eller hva det heter ( maller) og to små sommerfuglciclider. De har levd sammen en stund, og det ser ut til å gå bra.
Jeg tenker at jeg kanskje vil ha to til store sommerfuglciclider og muligens noen scalarer, men jeg kan for lite enda, og tør ikke stole 100% på dyrebutikken. Er det noen som har tips til dekorative eller morsomme fisker som kan passe hos meg? Og hvor mange kan man ha sammen i den størrelsen jeg har på akvariet for at de skal ha god nok plass, og trives?

Håper noen har lyst og mulighet til å svare )))
Flere sommerfugler er nok en dårlig ide. De er for det første ikke så snille mot sine egne, og noen vil garantert bli jaget. For det andre er de ikke så veldig godt egnet sammen med ancistrus, som er nattaktive og vil forstyrre/stresse sommerfuglene når de skal hvile.

Hvor mange fisker du kan ha kommer naturlig nok mye an på hvor store de er. Så et spørsmål er om du ønsker stimfisker/gruppefisker eller mer par-type fisk. Hva med en gjeng odessabarber....fargerik og aktiv fisk som samtidig ikke er så bøllete som en del andre barber.
Corydoras =)
Hei en gruppe med Corydoras hadde nok gjort seg =) Minimum 6 stk da disse ikke trives alene... Finnes mange forskjellige typer ..men kan anbefale C. aneus.. da disse ikke er så vanskelig å holde ... Dette er fisker som lever på bunnen .. sånn at du vet det ...
Corydoras er ikke så bra sammen med sommerfugler, da. Sier jeg, som omtrent ikke har annet enn coryer..
Tusen takk for svar! Jeg synes dette er vanskelig, da jeg vil gjøre mitt beste for at de skal ha det bra oppi vannet sitt. Og får jo bekreftet magefølelsen min om at jeg ikke skal stole blindt på dyrebutikken. Det er nemlig de som sa jeg kunne ha sommerfuglene sammen med ancistrus, og at det ikke var noe problem å ha flere sommerfugler...

Er egentlig åpen for både stimfisk og par. Har jo allerede en stim på 10, men kan sikkert ha en gjeng til oppi der om de er ulike til de jeg har. Odessabarber var kule Men hva med scalarer da, passer de oppi der? Ifølge dyrebutikken skulle ikke det være noe problem, men jeg aner jo ikke

Flere tips til fisker? (Jeg ønsker ikke fisk som blir store)
180 liter er i minste laget til scalarer. Eneste "unskyldning" for å kjøpe scalarer måtte være en plan om å ale opp en gjeng småtasser med det mål for øyet å skaffe dem et større kar når de gror opp.

Fint at en til har skjønt det der med å ikke stole på dyrebutikken Du har vel sett den ferske tråden om emnet ?
Nei, det har jeg ikke sett. Hvor er den?
Den er her.

Hvis du bruker fanen Forum - Siste innlegg er du alltid oppdatert på hva som postes i alle forum.
Passer det med dverggurami sammen med andre fiskene? Så på de i dag, og synes de er fine

Også lurer jeg på hvorfor ikke corydoras passer sammen med sommerfugler? Synes albinoene er morsomme..
Jo, det burde vel gå med dverggurami. Men dette er ofte oppdrettsfisk med en del sykdommer, de kan være nokså svakelige. Men en vakker fisk, når den er frisk. Den trenger også bra med planter !

Sommerfugl og cory holder til ved bunnen begge to. Coryene er nattaktive, de vimser overalt og har ikke greie på dette med territorier. Så de vil stresse og forstyrre sommerfuglene når disse har hviletid. Ciklider og stress går dårlig, de blir ofte syke og svekket. Og coryene får bank når de går innpå ciklidenes territorium, særlig når ciklidene er i forplantningshumør.
Skryt!
Må bare få skryte av deg Silver. Du er så flink å sette ord på situasjoner og hendelser. Likte spesielt denne: forplantningshumør.
Keep up the good work.
Hehe, ja det var jo et ganske festlig uttykk

Men du er tydeligvis ikke bare god på uttrykk. skjønner at du har ordentlig peiling på det du snakker om!!

Når de blir syke, holer sykdommene seg stort sett til samme art, eller er det vanlig at de smitter hele gjengen nedi der?!



P.s var innom dyrebutikken i lunsjen og tittet, og de informerte om at coryer går med alt.. he he
Meløy : Hehe...takk for ros....bruker noen litt "egne" ord innimellom, ja Og det med forplantning har jo definitivt mye med humør å gjøre, det kan jeg skrive under på !

Når det gjelder sykdom, vil de aller fleste sykdommer spre seg til andre arter dersom man ikke tar grep.Noen ganske få sykdommer er mer vanlig på enkelte arter så som neon-syke og discus-syke. Men disse kan også spre seg. Det aller viktigste er imidlertid at alle fisker er mer mottagelige for sykdom hvis de har vært utsatt for stress og/eller feilbehandling og dårlige vannverdier. Alt dette går ut over fiskenes normale immunforsvar.

Dyrebutikken sa vel det, kan jeg tenke meg...der ser du De vet ingenting om hvoran coryer fungerer, tydeligvis. Eller ciklider, for den saks skyld. Noen har fårr coryer og sommerfugler til å fungere, men da må man ha god plass og spesialinnrede for dette....og håpe at ssommerfuglene er enig i at de vil sette bo der du har bestemt..
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap