Ny startert akvarium

Startet nytt/brukt akvarium. 120 liter. Etter 24 timer har jeg fått grønnskjær i vannet. Er det noen som veit hvorfor? Er ingen fisk og kun en flyteplante i akvarie..
Hei, og velkommen hit til forumet
Du har nok fåt svevealger i akvariet ditt. Det er ikke så uvanlig i nystartede kar. Hvor lenge har du lyset på hver dag ? Er du i gang med innkjøring ?
Hei og takk.

Ja, jeg er i gang med det. Veit ikke om jeg har gjort ting riktig. Har ikke på noe lys ennå. Har et 60 liter som også blei sånn med en gang. det har gått i 4-5 mnd og fortsatt litt grønt..
Svevealger forsvinner gjerne av seg selv, hvis forholdene ligger til rette for det. En av betingelsene er at det er en viss balanse mellom næringsstoffer og lys, og at man har en del planter i karet som kan være med å ta opp overflødig næring. Kampen mot alger er et spørsmål om hvemsom trekker det lengste strået...plantene eller algene. Så jeg vil anbefale deg å plante en del hurtigvoksende vekster og ha på lys 5-6 timer daglig.

Det er også viktig å ha en viss kontroll på vannverdiene, så dråpetester er viktig å ha. Hvis du bruker Salmi-metoden til innkjøring har du det kanskje allerede ? I alle fall bør du lese deg opp på innkjøring og vannverdier, dette er et bra sted å starte.
Som sagt er jeg nybegynnere så er ikke så godt kjent med det du sier. Har noe jeg kan måle ph med. Planter skal jeg handle inn. Men synes det er rart at det blei grønt så fort..
Nei, det er ikke så rart at du fikk alger. De finnes i alt vann, og dersom de får betingelser som næring og lys, tar de fort overhånd når de ikke har noen konkurranse fra planter. Så sett in riktige planter (hurtigvoksende), og skift 50-60% av vannet før du planter.

det er nettopp fordi du er nybegynner at jeg prøver å få deg til å lære deg mer om akvaristikk og hva som skjer i et akvarium. Å si man er nybegynner er ingen unskyldning for ikke å skaffe seg kunnskaper Jeg regner også med at du har tenkt å ha fisk i akvariene dine, og da er du faktisk forpliktet til å gi dem så gode leveforhold som mulig. Dette krever kunnskap, og den kommer ikke uten at du gjør en innsats selv. Uten peiling på vannverdier og akvaristikk generelt, øker sjansene for at du går på en smell...og det er hverken du eller fiskene tjent med !
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap