Nytt 360l akvarium, pumpe størelse ?

Hei.
jeg har idag et 250L akvarium, men har handlet et nytt Aquastabil Mark 2. som jeg skal sette opp nå fremover.
Det jeg lurer på er pumpe størelse... jeg har en Fluval 4+ i 250L karret som har fungert meget bra, lite problemer med den. Hvor langt kan denne bli med vidre ?

Forslag og informasjon motas med takk, gjærne med linker til gode alternativer til gode priser
Inaktiv bruker
Det er vel ingen fasit på hvor stort filteret burde være, men jeg personlig liker at det er minimum 4X sirkulasjonshastighet og STORT filtervolum.
På et 250-liter kar ville jeg hatt minimum 1000 Ltr/timen og størst mulig filtervolum.
Inaktiv bruker
Da ville jeg minimum hatt 1200 liter/timen og 6-8 liter filtervolum. Jo større filtervolum du har jo saktere kan vannet passere og du får en bedre filtrering.
Det hjelper ikke mye med stor gjennomstrømmingshastighet og lavt filtervolum, da blir det ikke fjernet så mye siden vannet bare passerer uten egentlig å bli filtrert.
Jeg har sans for overdimensjonering og vil anbefale Eheims største - 1200XL (2080):

http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-External-Filter-professionel-3-1200-XL-965-ml-Flakes/208001/

Har dette selv til et 350 liters kar - perfekte verdier selv med ganske stor belasting. Trengs bare å renses lett et par ganger i året.
Inaktiv bruker
Det er det store fordelen med overdimmensjonering, veldig enkelt vedlikehold og gode vannverdier ved belastning.
Inaktiv bruker
Gratulerer med nytt filter!
Ikke noe dårlig valg - har selv flere JBL filtere som putrer og går uten problemer i over 10 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap