70 liter what to do?

Hei dere, jeg har kjøpt meg et akvarium på 70 liter, hadde tenkt meg to slørhaler, men ser at det ville blitt dyreplageri, det vil jeg selvsagt unngå..

Så nå står det litt stille for meg. Jeg vet ikke hvilke fisk jeg skal ha oppi. Har dere noen tips til meg?
Akvariet står midt i rommet og kan sees fra alle vinkler, må man ha plakat på?
Det er vasket og fylt med vann. Jeg har puttet i en grønn guffe som skulle ta vekk farlige stoffer i vannet. Nå står pumpen på sakte fart (tenkte det ikke var bra med stillestående vann) og det tempereres. Jeg skal selvsagt ha alt klart før jeg kjøper fiskene, men jeg har skjønt at jeg må vite hva slags fisk jeg skal ha før jeg kan kjøpe planter, gjemmesteder og bunn.
Kan jeg hente sand på stranda?
Det siste spørsmålet er kanskje litt dumt, men kan jeg ha i alle plantene uten at fiskene er der enda, har skjønt at jeg må vente flere uker på å ta fisken oppi (dette til tross for den grønne guffen?), men det ser litt trist ut der det står og lyser opp stua helt tomt..
Ser frem til fornuftige svar
Hei, det var et godt valg å velge bort gullfisker.

Det første du må gjøre er å kjøre inn filter, det tar ca 5-6 uker.
Den enkleste og i dag mest brukte metoden er salmi-metoden, mens karet kjøres inn har du god tid på å tenke på hvilke fisk du ønsker, ved å teste vannets pH og Gh finner du de fiskene som passer. Ved å bruke dråpetest får du gode og nøyaktige vannverdi målinger, gjerne JBL Dråpe test, Nh3/4, No2, No3, Gh, pH, Kh, Tror det skulle være de viktigste.

Link til salmi-metoden.
Det er vanskelig å tipse om fisk når man ikke vet noe om hva slags vannverdier du har i krana hjemme. Dette kan variere ganske mye fra sted til sted. Hver fiskeart har sine egne krav til vannets hardhet (GH) og surehetsgrad (pH). Vannverdiene avgjør i stor grad hva slags fisk du bør starte med, og hvilke som passer sammen. Så hvis du ikke har dråpetester, bør du skaffe deg det før du gjør noe mer. Dette er et verktøy enhver akvarist bør ha, og det trengs også til innkjøringen.

Innkjøringen tar 5-6 uker. Du finner masse stoff om hvordan man gjør dette her på forumet. Litt "grønn guffe" skaper ikke de gode filterbakteriene som trengs

Nei, du behøver selvsagt ikke ha noen bakgrunn på akvariet. Det er opp til deg.
Bunnlag (sand eller grus) og planter kan du gjerne kjøpe før fisker skal i...start med en del hurtigvoksende planter, de hjelper også til med innkjøringen. Skyll sand/grus godt før du har det i akvariet...det vil bli en del grums når du skal ha i bunnlag etter at du har fyllt akvariet med vann.

Å hente sand fra stranda vil jeg ikke anbefale deg, for den kan ofte inneholde kalk og andre stoffer som endrer vannverdiene, noe som kan være uheldig når man ikke vet hvilke fisk som skal i vannet.
Takk for fine svar, men..
..jeg skjønner ikke helt denne innkjøringsperioden. Jeg skjønner dette med ph, og vannverdi, men når man skifter vann på akvariet, jeg blitt fortalt at man skifter halvparten av vannet på en gang. Hva skjer med verdiene i vannet da? Blir ikke dette et ph-sjokk for fiskene? Skal det tilsettes grønn guffe?

Kjøre inn filter...Jeg kjøpte det brukt av naboen, er det da kjørt inn?
Når det gjelder innkjøring, er det et kapittel for seg som ikke har noe med rutinemessige vannskifter å gjøre etter at akvariet er etablert. Innkjøringen er den 5-6 uker lange perioden uten fisk, der man dyrker frem de riktige filterbakteriene. Dette burde du kanskje litt mer om...du har allerede fått en link, her er en annen som også forklarer hvorfor og hvordan dette gjøres.

Det du sier om vannskifter og sjokk er nettopp årsaken til det jeg sa i min forrige post...nemlig at de fiskene du skaffer må passe til det vannet du har, slik at fiskene IKKE får sjokk ved vannbytter. Derfor er det altså viktig å skaffe seg dråpetester, som nevnt tidligere.

Vannbytter i et oppegående akvarier foretaes gjerne hver uke, og da kan bytte 30-50% av vannet. Det beste er da å lagre vannet over natten, slik at det får temperert seg før det brukes i akvariet.
Du sier at du kjøpte et brukt filter.
Hvis filteret kom rett fra et operativt akvarie, og rett opp i ditt akvarie, med filtermedie inntakt og transportert i akvarievann - så er sansynligvis filteret innkjørt, og da er du langt på vei allerede. Testene du har fått beskrevet, og testing med salmi vil kunne svare deg på om alt er ok.

Kjøpte du et brukt filter som var rengjort/tørt, da må det startes opp på ny.
Det er bakteriekulturene i filtermediet som skal være oppegående ("innkjørt"), det er ikke filter/motor som skal være mekanisk innkjørt.

Bakteriekulturene tåler et par timer, opptil noen timer uten gjennomstrømmning av akvarievann, så en transport eller en ikke for lang strømstans er ok. Jeg stopper for eksempel motoren i filteret når jeg skifter vann, det vil si en stopp på 15-20 minutter.

Håper dette oppklarte spørsmålet ditt om filteret du har kjøpt.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap