Nystartet 450l med salmiakk innkjøring

Hei

Har holdt på med salmiakk metoden i en ukes tid for innkjøring i akvariumet, men skjønner meg ikke helt på disse testene.

Har brukt tetra sin nh3+nh4 test og holdt meg til skalaen demmes for å måle, men synes den er vanskelig å måle nøyaktig så kjøpte jbl sin test i dag, denne er da bare nh4 og jeg tilsatte 5ml ekstra for å prøve med jbl sin test.

Men jeg får utslag på jbl sin test på ca 1 og 5 på tetra sin. hvem er feil?
Nei, begge testene måler NH3 + NH4.
JBL sin test har en helt annerledes avlesningsmetodikk og er enklere å bruke/avlese. Men JBL's ammoniakktest har ikke vært til å stole på i det siste, antagelig grunnet noe feil med produksjonen. Den viser ingenting eller alt for lite. Så stol på Tetra-testen, du.

Nivået bør ligge på ca.4 ppm...når man kommer opp i 5, er man på grensen for hva bakteriene faktisk tåler uten å bli satt tilbake.Mål og topp opp en gang per dag, omtrent til samme tid.

Du burde begynne å få bra med NO2 også nå, hvis alt er normalt.

Hvis man bruker Silvershaded sin kalkulator for å beregne, får jeg faktisk 1ppm av 5ml på et 450l akvarie. Hvis JBL testen stemmer har du hatt NH4=0 når du tilsatte de 5 ml salmi.
Tilsatte 5ml til med salmiakk etter at jbl testen ble så lav. Men dobbelt sjekket med Tetra sin som gir høyt utslag.
No2 er på under 0,3. Vil det si at man praktisk talt må starte forfra igjen?
Neida, 1 uke er omtrent riktig tidspunkt for karet til å begynne å forbruke salmi. Nitritt kommer til å stige, det behøver du ikke lure på Den kan gå i været på kort tid. Karet har fått korrekt behandling og alt går som det skal ! Herfra bruker du bare Tetra-testen slik jeg beskrev i forrige post, og topper opp med salmi til 4 ppm 1 gang daglig. Fremover nå vil ammoniakk-nivået være omtrent på null etter 24 timer.
Det er jo ikke sikkert du trenger å begynne på nytt. Tilsatte du mye salmi ved start og de første dagene da? Jeg var jo litt forsiktig i starten og NO2 nivået mitt steg ikke skikkelig før dag 10. Men NH4 testen min slo greit ut fra starten av. Jeg leste i bruksanvisningen at man skal blande godt etter å ha tilsatt dråpene fra flaske nr1, blande etter nr to og tre også. Dette står jo ikke noe om i hurtigguide/fargekartet. Men jeg tror nok ikke det har så stor betydning egentlig.
Det er så mye snakk om disse testene som ikke virker, så jeg har selv blitt litt paranoid.

Tidligere i kveld tok jeg en tilitersbøtte å fylte med vann. Så tilsatte jeg 0.5ml salmi (ikke lett og dosere så lite men..ca.), rørte rundt litt, og testet. Da ble den blå, ca 5ppm. Så da vet jeg at min virker i hvert fall.
Med innkjøring fins det ikke noe "begynne på nytt" med mindre man fjerner alle filtermediene fra filteret eller sulter ihjel bakteriene over mange dager..
Christopher Omtvedt
Tidligere i kveld tok jeg en tilitersbøtte å fylte med vann. Så tilsatte jeg 0.5ml salmi (ikke lett og dosere så lite men..ca.), rørte rundt litt, og testet. Da ble den blå, ca 5ppm. Så da vet jeg at min virker i hvert fall.


Går ut fra at du bruker sprøyte for å dosere. Det vanlige er 5 ml sprøyter som leveres med testsett. Du kan kjøpe 2 ml sprøyter på apoteket, da er det lettere å dosere 0,5 ml. Alternativt kan du doble til 1 ml salmi i et beger, tilsette 1 ml vann og bruke halvparten av blandingen, i dette tilfellet 1 ml.
Sigmund - ex 530
[QUOTE=Christopher Omtvedt] Tidligere i kveld tok jeg en tilitersbøtte å fylte med vann. Så tilsatte jeg 0.5ml salmi (ikke lett og dosere så lite men..ca.), rørte rundt litt, og testet. Da ble den blå, ca 5ppm. Så da vet jeg at min virker i hvert fall.


Går ut fra at du bruker sprøyte for å dosere. Det vanlige er 5 ml sprøyter som leveres med testsett. Du kan kjøpe 2 ml sprøyter på apoteket, da er det lettere å dosere 0,5 ml. Alternativt kan du doble til 1 ml salmi i et beger, tilsette 1 ml vann og bruke halvparten av blandingen, i dette tilfellet 1 ml.

Joda, jeg brukte sprøyte, men ikke 2ml. Jeg har en sprøyte jeg har kun til salmi. Jeg jobber på sykehus, så jeg kan vel finne en 2ml der. Men jeg fikk jo så greit resultat fra testen uansett, så jeg er jo fornøyd.

Håper Patrick som har denne tråden her også finner ut av ting
Da har jeg gjort noen nye målinger:
Nh4 - 5 ca (tipper litt over 5)
No2 - under 0,3
Ph - 7

Er det lurt med et lite vannskift dersom ikke nh4 har beveget seg noe nedover i morgen?

Er det noen som har tips til å få filtrert overflatevann? Har en eheim pro 2 pumpe. Har prøvd å lage noe greier men sliter da igjen med at den suger inn bobler som ligger på overflaten og da står pumpa å surkler ut disse boblene igjen
"Litt over 5" er litt for høyt ammoniakk-nivå. Men nivået vil helt sikkert synke i løpet av de 24 timene frem til neste måling. Når den tid kommer, ikke tilsett mer salmi enn at du kommer opp på ca.4. Det er det du skal gjøre hver dag, til omtrent samme tid.

Skjønte ikke helt dette problemet ditt med filteret. Kunne du prøve å forklare litt bedre hva som er problemet ?
Det som er problemet er at alt mulig småsmuss ligger å flyter på toppen, ettersom innsuget er ganske langt nede i akvariet.
Hvordan skal man få filtrert overflatevannet?
Da er det noe som mangler i karet, nemlig sirkulasjon. Et Eheim Pro II burde skape brukbar sirkulasjon, hvis du har utstrømmer-røret nær overflaten. Det skal være god bevegelse i overflaten...små "bølger" som stadig beveger seg over vannflaten. Og hva slags smuss er det som samler seg på overflaten ? Vanligvis synker jo smuss ned til bunnen i akvariet. Er det partikler, eller er det en overflatehinne ? Hva slags bunnlag har du i karet ?
Jeg tror ikke dette er så uvanlig. Særlig under salmi-innkjøring har jeg lest. Jeg har rettet sprederen fra eheim, som jeg har bare en cm eller to under vann, litt på skrå mot overflaten for god sirkulasjon av overflaten. Dette tilfører også O2 til vannet. En wavemaker har jeg også som forsterker dette. I den andre enden lar jeg utløpet fra filteret peke på skrå nedover så jeg får klokkelignende sirkulasjon i hele akvariet. Men som jeg har skrevet i min egen profil har jeg døsone og lekkasje fra filterboksen hvor det blir hinne på overflate.
Ny måling idag

Nh4 - 3-4 ca tipper jeg
No2 - under 0,3
Ph - 7

Vente en dag til for å se om det har gått mere ned for så evt tilsette litt salmiakk igjen?

Har nå satt utblås røret litt mer opp mot overflaten så får se om dette hjelper noe.
Du behøver ikke tilsette noe i dag hvis du har 3-4 ppm, nei. Mål igjen om ett døgn, og tilsett hvis NH3/NH4 faller til henimot 1 ppm.
Fortsatt høye verdier av nh4 idag

Nh4 ca 3
No2 mindre en 0,3

Virker ikke som det skjer noe som helst, det har nå stått i ca 1,5 uke.

10% vannbytte? Andre forslag?
Neida, et vannbytte har ingen funksjon her nå. Bare fortsett, det er en forandring rett rundt hjørnet Halvannen uke er ikke mye. Og hold øye med pH, mål gjerne hver dag.
Oppsummering av en ganske gjennomsnittlig salmi-innkjøring
Hei, jeg kjørte inn (med salmiakkmetoden) mitt første akvarium i januar/februar i år. Tenkte jeg kunne dele med deg hvordan min innkjøring skred fram. Jeg fikk mye hjelp fra Silvershaded underveis, og det var svært nyttig.

Her er et sammendrag av min innkjøring:
Dag 1: startdose med Salmi, 5 ml. Fant ut at JBL NH4-test var defekt.
Dag 5: Besluttet å måle NO2 i mangel av NH4-test. NO2=0,1
Dag 6: NO2=0,3
Dag 7: NO2=0,6. Tilsatte 2 ml Salmi etter råd fra Silvershaded.
Dag 8: NO2 sprengte skalaen. Besluttet å ikke måle NO2 på en stund, da den ville holde seg på dette nivået i lang tid.
Dag 9: ny NH4-test ankom, målte NH4=4.
Dag 11: NH4=2.
Dag 12: NH4=0,8. Ga 2,5 ml Salmi. Kontrollmålte NH4=4.
Dag 13: NH4=2. pH begynte å synke (hadde ligget på ca. 6,8).
Dag 14: NH4=0,5. Ga 3 ml Salmi. Kontrollmålte NH4=4.
Dag 15: NH4=1. Ga 2,5 ml Salmi. pH før Salmi var lavere enn 6,0 - tilsatte 1 ts natron.
Dag 16-19: NH4=0,3 eller 0,2, tilsatte 3 ml Salmi hver dag. Begynte å måle NO2 hver dag. NO2 større enn 1.
Dag 20: pH mindre enn 6 igjen, 30 % vannbytte, og tilsatte natron ettersom vannbytte ikke hjelp stort på pH (og tilsatte fortsatt Salmi). NO2 større enn 1.
Dag 21-27: NH4= 0,2 eller 0, NO2 større enn 1. Fortsatte å gi Salmi hver dag, og tilsatte natron når pH ble mindre enn 6.
Dag 28: NH4=0 og NO2=0,1! Ga Salmi.
Dag 29: NH4=0, NO2=0,04. Ga Salmi.
Dag 30: NH4=0, NO2= 0,02, NO3=40-80. Byttet ca. 60 % vann. Ga Salmi.
Dag 31-33: NH4=0 og svakt utslag på NO2. Gir Salmi hver dag.
Dag 34: NH4=0, NO2 gir svakt utslag, NO3=40-80. Byttet ca. 90 % av vannet, så NO3 ble 10.
Dag 36: NH4=0, NO2 mindre enn 0,01, og karet offisielt innkjørt!

Dette er jo ingen "fasit", men jeg tror det beskriver en helt normalt framskridende salmi-innkjøring ganske godt. Prosessen kan gå både raskere og tregere. Som du ser gjorde jeg bare ett vannbytte midt i perioden, pga. pH-kræsj. Ellers gjorde jeg ikke vannbytter før på slutten, for å redusere NO3 og klargjøre for fisk. Innkjøringen var vellykket, jeg har nå hatt fisk i et par uker, og fine vannverdier.

Lykke til videre med innkjøringen!
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap