Fiskesammensetning 63 liter?

Har en 63-liter som jeg har planer om å sette opp. Nå som jeg likevel endte opp med noen små, men tøffe bajaser i 112-litern, fikk jeg lyst til å ha noen fredelige sjeler i 63-litern. Vil det i dette volumet være mulig å få til en kombinasjon av både Corydoras sterbai, Otocinclus, eplesnegler og en eller annen fredelig reke som ikke er avhengig av å være i flokk? Det store spørsmålet blir da antall av hver? Fx:

6-7 sterbai
6-7 otto (fx O. hoppei eller O. cocama)
2 epler
2 reker

Blir det litt mye i 63 liter?

Tenker vel å holde pH der den havner med kranvannet (i utgangspunktet 6,7) - da utgår vel eplene, eller heve pH litt slik jeg nå gjør i 112-litern (holder pH på 7,1 der) - da er det mulig O. hoppei ryker, men det er jo den søteste ottoen :,-( Kanskje jeg må få meg et eget eplekar?? (Håper ikke sambo ser denne tråden... )
Uhmm...coryer bør ha det på den sure siden de også, så et eplekar er nok bedre. Men noen amano-reker kan du godt ha, og ellers de fiskene du nevner.
Ja, det er vel sant, selv om øvre pH-grense på sterbai er på ca. 7,6, trives de vel bedre i surere vann. Nå har jeg lest enda litt mer, og jeg oppdaget noen motstridende krav hos coryen og ottoen: førstnevnte vil ha svak belysning - stemmer det? - mens sistnevte gjerne vil ha mye lys og til og med solskinn så det blir masse alger. Kan coryene trives med mye lys også, eller er dempet belysning et absolutt krav?
Nei, de behøver ikke nødvendigvis ha det dunkelt, men superflomlys er ikke tingen. Det som imidlertid er viktigere, er deres følelse av å ha beskyttelse. Det er ihvertfall min erfaring...når jeg klipper ned plantene, blir de skvetne. Mye åpent vann og lys over seg liker de ikke så godt. De må ha kort vei til skjul og skygge under planter og røtter. Så noen tette kratt som legger seg litt bortover, det er bra. Og jeg har brukt noen plaststrimler til å "gjerde inn" noen flytefplanter slik at coryene får et skyggefullt sted i et hjørne av karet. Samtidig kan man jo ha områder der det er mer lys. Jeg vil nå uansett ikke ha sol på mine akvarier..

Bare for å ha sagt det : C. sterbai har jeg ikke holdt, så kan ikke uttale meg bastant om dem. Men de andre artene jeg har eller har hatt har ihvertfall vært slik jeg beskriver. Og det er jo fisk som liker seg i skumring og om natten, de trenger ikke se for å finne mat. Og da er selvsagt trygghetsfølelsen størst.
Ok, det er fint å vite. Jeg tror nok man skal kunne finne et greit kompromiss her, ottoene kan fores med både algetabletter og grønnsaker om det ikke er nok alger i karet.

Jeg så både sterbaier og hoppeier i dyrebutikken i går (har bare sett dem på bilder og filmer før). De så utrolig koselige ut begge artene
Jeg har en gruppe sterbai og disse (akkurat som SilverShaded sine) liker seg best under en rot, planter eller pumpen..
Men når de har fått trygghetsfølelsen så svinser de overalt rundt i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap