Råd til noen som har fisk i nytt kar

naboene våre kom hjem fra butikken tidligere i dag med både fisk og kar. (nytt, ikke-innkjørt kar)

Jeg fortalte dem at de burde levere tilbake fisken og få pengene igjen, for dette kommer ikke til å gå bra, men de gikk nå inn med dem. Etter en stund kom nabokona over for å be om råd til hva de skulle gjøre (de hadde jo ikke fulgt rådet mitt men....)

Er det noe de kan gjøre for å muligens redde et par av fiskene?
Jeg ga dem nå litt grums fra filteret mitt men tenker jo egentlig at disse fiskene er dømt til døden fra begynnelsen av.
Du kan klemme "filterguffe" i ei bøtte å gi dem. så kan de kjøre filteret sitt i denbøtte med guffe til det bare kommer rent vann, eller de kan velge å ha det rett i karet, men de bør følge med på vannverdiene, og om de merker økning av ammoniakk eller nitritt, så må de ta delevannbytte til vannverdiene er helt stabile. ca 40-50 % daglig bør gjøre saken bedre, men de må holde godt øye med vannverdiene.
takk skal du ha.Skal si det til dem, men jeg må nok låne dem mitt måleutstyr. Regner ikke med de har kjøpt det..... Hadde de bare levert tilbake fiskene med en gang hadde ikke dette blitt et problem. Kjenner jeg blir småirritert. Jeg er ingen akvarieekspert, men at de ikke kan høre da!
Dem ser ikke problemet da de ikke vet hvordan syklusen virker.
Du får prøve å forklare hvordan det fungerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap