Sand i bunn, hva nå?

Kjøpte et akvarium brukt for en tid tilbake, og fikk med sand som bunnlag. Har allerede kjøpt planter, og det bor et ukjent antall snegler og reker oppi sammen med en kampfisk. 110 liter. Bør jeg ha noe annet i bunnen? Leser så mye om soil og grus og torv og greier, og klarer ikke finne ut som dette er såpass nødvendig at jeg må fikse bunnen på nytt igjen. Holder det å bruke gjødsel (med tanke på plantene)?
Det er ikke så nødvendig at du trenger å gjøre om noe. Plantene dine får næring fra vannet og fra røttene i bunnlaget. Når akvariet har vært i drift en stund vil det bli biologisk materiale nede i sandlaget som plantene drar nytte av. Bruker sand selv og plantene fikk næringskapsler da jeg plantet (Crypto), og jeg passer på at det er noe jerninnhold i vannet.
Supert, tusen takk hva gjør du for å passe på jerninnholdet? Tilsetter du noe?
Jeg har en Tetra Fe dråpetest som jeg tar en gang i mellom (ca hver 1. til hver 2. måned), og bruker en JBL jern/mineral tilsetning ved behov.

Har fått anbefalt at jern ligger i området 0,1-0,5 PPM, og holder verdien i akvariet i nedre halvdel av anbefalingen. Får ikke testet andre sporstoffer, men samme anbefaling gir Ca i området 10-20 ppm, Mg 2-5 ppm. 15-30ppm CO2.

Er det for lite nitrogen kan du se gule blader, mens normalt røde blader kan vokse grønne ved for mye.
Er det lite jern kan også plantene gulne.
Er det lite kalsium kan bladene bli forkrøplede, koppet/skrudde.
Er det lite potassium kan det bli små hull i bladene eller normalt rette bladkanter kan bli hakkete.

Det går ikke så fort, det kan ta en uke eller to å se endringer når du gjør noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap