Hvilken pumpe skal jeg velge?

Hei, kjøpte for litt siden mitt første akvarium (55l) så nå står stort akvarium for tur, MEN pga plass mangel blir det ikke stort akvarium med det første, men tenkte jeg skulle kjøpe ett likt 55l jeg kunne ha ved siden av det første, vil da gjerne ha felles pumpe på de og lurer derfor på hvilken jeg skal kjøpe?

Tenke og sette på Y kobling på utgående vann og ingående vann fra pumpen, så begge akvariene er koblet sammen målet mitt med dette er å ha samme vann i begge akvariene samt slippe intern pumpe i karet. så det går ann å flytte fisk fra det ene karet til det andre uten att det er noe problem, har jeg forstått det rett?

Ser det ble rotete skrevet, beklager dette.
Skal du ha såpass små kar med felles utvendig pumpe bør du ha en metode for å utgjevne vannivå mellom karene. Blir det noe som hinder innsug eller utblåsing fra ett av karene kan det andre renne over.

Personlig hadde jeg nok valgt et innvendig i hvert kar.

Husk at det tar 4-6 uker å kjøre inn filtere før du kan ha fisk i akvariet (uansett hva de har sagt i akvariebutikken).
det hadde jo vert gøy med vannbro da o.O jeg leker med tanken uansett, så hvilken størrelse på pumpe ? er det sån att det går ann å fylle en 10l bøtte med skittvann fra akvariet og la pumpen kjøre inn i den? og må det være inkjøringstid om jeg kjøper brukt?
Det er ikke vannet, men "guffen" fra filteret som inneholder bakteriekulturene. Om du har et godt innkjørt filter kan du vaske svampene forsiktig sammen, det burde gi en god start. Sjekk med målinger om du har fått en godt etablert stamme før du tar i fisk. Les om salmi-metoden her på forumet.

Hvis du kjøper et innkjørt brukt filter må det transporteres i akvarievann så du bevarer bakteriestammene. Ikke for lang transport, men en time eller to burde gå bra. Sjekk med målinger om transporten fungerte (igjen, les om salm-metoden...). Har filtermediet vært godt vasket eller byttet i det brukte filteret er du tilbake på bar bakke, og må kjøre inn på ny.
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap