Kan man kick-starte med filterguffe fra relativt nyinnkjørt filter?

Skal etterhvert sette opp et nytt kar med en brukt innvendig Fluval U2 (den har to svamper og et kammer med noe biofiltermedium). Jeg har gående et kar med et utvendig Eheim Pro-filter, det var ferdig innkjørt for ca. en måned siden.

Kan jeg kick-starte Fluvalen med guffe fra Eheimen, og hvordan er beste måte å gjøre dette? Det er ikke noe must for meg å gjøre det slik, men kunne vært artig å prøve hvis det kan funke.

Kan jeg risikere at jeg fjerner for mye bakterier fra Eheimen?

Kan også enkle, luftdrevne svampfiltre kick-startes med filterguffe, og hvordan?
Innkjørt er innkjørt, det burde gå greit.
Du kan fukte svampene i akvarievann, og tørke av innsiden på din gamle pumpe med de svampene. Mesteparten av bakteriene er jo uansett i pumpas svamper, og du ønsker jo bare å "smitte" den nye med bakteriestammen din.

Mener du ett grus basert filter, en plate med ett lite kullfilter, drevet av luft? På de må du smitte grusen selv med bakterier (putt guffe på grusen), ikke selve kull filter greia på stang. Mener du de grønne rør filtrene med svamp på (som blåser ut langs overflaten), så gjør samme operasjon som med andre filtre, smitt svampen.
For begge typen filtere kan du fylle nok akvarievann i en bøtte til å dekke filteret. Skyll de innkjørte filtermediene i dette, putt filteret oppi og la det gå der en times tid.
Surtr
Mener du ett grus basert filter, en plate med ett lite kullfilter, drevet av luft? På de må du smitte grusen selv med bakterier (putt guffe på grusen), ikke selve kull filter greia på stang.


Ikke heeelt sikker på om jeg skjønte den der - det er ikke noe grus i Fluvalen, hvis det var den du mente? Midt i er det biomax - sånn porøst biologisk filtermedium, sikkert noe det samme som er i Eheimen min (substrat pro eller noe slikt). Så er det en svamp på hver side, og også to kullfilter i sånn metallramme utenfor disse igjen. Men kullfiltrene trenger jeg kanskje ikke å bruke, eller?

Hva med vannet og grumset som er oppi Eheim-bøtta? Skal/bør jeg tømme ut dette og kjøre filterne oppi det? Skal i såfall dette vannet tilbake i Eheimen igjen, eller bare kastes? Jeg er klar over at mesteparten av bakteriene er i filtermediene og ikke i vannet, men kan jo ikke så mye om dette ennå, hva som er lurt og ikke lurt...
Skjønte du ikke hva jeg mente ? Du klemmer ut/skyller filtermedier fra det innkjørte filteret oppi en plastbøtte med akvarievann, og setter det nye filteret oppi der. Så starter du filteret og lar det filtrere vannet med filtergrums i en times tid. Da blir de ferske filtermediene innsatt med filterbakterier. Så setter du filteret inn i det nye akvariet, og vannet i bøtta heller du bare ut etterpå. Så klart må du bruke salmi og kontrollmåle vannet for å være sikker på at filteret er klart før du setter inn fisk.
Joda, jeg skjønte hva du mente (tror jeg), Silvershaded, men ikke hva Surtr mente med grusfilter.

Tilleggsspørsmålet mitt gikk på om også "skittenvannet" i beholderen til det allerede innkjørte filteret kunne/burde/er noe vits i å utnytte - i tillegg til å smitte med utklemt og utskylt gugg fra selve filtermediene.

Og seff blir det Salmi-sjekk og kontrollmåling etterpå. Tar det ikke for gitt at slike metoder funker perfekt...

En slik smitting/kick-starting kan vel heller ikke gi en bakteriekultur på nivå med den man får med en Salmi-innkjøring? Jeg mener - hvis man tenker å sette inn all fisk samtidig. Jeg tenkte kanskje at man kunne gjøre en Salmi-innkjøring som kick-startes for å ta kortere tid...? Eller er jeg på jordet nå? :-P
Neida, du er ikke på jordet
Det er ikke å vente at filter med guffe-innkjøring skal klare full kapasitet med en gang. Det er bare å bruke 4ppm ammoniakk vha. salmi til karet består testen.
Hvis du vil bli kvitt "skitt-vannet" i filter-bøtta, er det bare å helle det i plastbøtta sammen med filterguffen.
Okei! Men er det bedre å bare beholde "skittvannet" i filteret en stund til? Har jo skjønt det slik at rensing av filter er noe man ikke skal gjøre for ofte, så derfor jeg spør litt i øst og vest her nå. Å skylle og klemme ut gugg fra filtermediene i akvarievann vil jo da bli det samme som å rense filteret, som bare har gått i et par måneder totalt sett, inklusive innkjøringsperioden. Men for alt jeg vet, er det på tide å rense forsiktig nå...?? Fortsatt endel (mange) svarte hull i min kunnskap om akvaristikk!
Det som legger seg i bunnen på filteret (under kurvene) er stort sett bare smuss. Jeg heller alltid dette bort når jeg renser filter, slik at det ikke skal tette filtermediene med en gang. Jeg pleier å ta ut kurvene, skrubbe belegget ut av "bøtta" og fylle opp filteret med byttevann før jeg setter det sammen. Jeg har også et tynt lag med Eheim Mech på bunnen av bøtta for å få bedre spredning på vannet og oppsamling av bøss.
Da får vi se hvor dette bærer. Takker for svært opplysende svar, nok en gang!
Hmf......du må jo være drittlei av at jeg alltid bryr meg...
Haha, nei, tvert imot! Føler nesten at jeg har fått min egen akvaristikk-coach her :-P Syns det er prisverdig at du tar deg tida og bryderiet med å svare, og så skjønner jeg jo at du har skikkelig peiling, så da er det jo svar man kan stole på også
Det var bra å høre. Det blir jo nesten en slags coaching siden jeg alltid prøver å følge opp dem jeg svarer...ofte de som er i oppstart eller midt i ett eller annet problem. Syns ikke jeg kan "ta ballen" og så bare slippe den igjen.
Noe har iallfall virket, for du er virkelig kommet godt i gang nå...det er kjempemoro å se
Må bare spørre - skal man bruke salmi ETTER at man har tilført filterguff ? Hvorfor ? Jeg trodde at salmi måten var EN måte å få klart filter på, og tilsette filterguff fra innkjørt filter EN annen måte ? Eller kombinerer man dette ?
Man bruker salmi etter å ha tilsatt filterguffe for å sjekke om filterguffen "virker". Man gir altså filterbakteriene noe å jobbe med for å teste om filteret faktisk er klart for fisk. Hvis filteret klarer å bryte ned ca. 4ppm med NH3/NH4 på et døgn, til null ammoniakk og null nitritt, kan man trygt sette inn fisk. Hvis filteret ikke består prøven, gir man salmi hver dag slik at filterbakteriene kan "spise seg opp" og formere seg til de består testen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap