Hvite prikker???

Noen som vet hva de hvite prikker er på den ene fisken??
Kan se ut som en sykdom. Du får kjøpt medisin i dyrebutikken for denne sykdommen.
Har hatt fisker med slike prikker tidligere og har behandlet de med noe jeg kjøpte i dyrebutikken for fisk med hvite prikker. Har gjerne hatt det på sverddragere. Tror ikke det er lus
Hvite prikker eller tidlig stadie av finneråte ?
Ser ut som hvitprikk - kjøp medisin
På den nederste fisken, på den øverste finnen syns jeg det ser ut som hvit prikk. Jeg vil anbefale å kjøpe medisin straks!! Jo lenger du venter, større sjangs er det for at den sprer seg og fisk kan dø.

Ta å sjekk ut: Sykdom i akvariet.
Her står det litt forskjellig informasjon om behandling.

Min egen erfaring sier at medisin er bedre en varmemetoden, men jeg er ny akvarist som kun har hatt hvitprikk én gang, så kan hende de mer erfarne har andre opplevelser.
Hvis det bare er på finnerne, er det sikkert ikke hvitprik, det kommer på hele fisken.
Kan være begynnende "finneråte" på grunn av dårlig vann. Prøv å skift en masse vann, samme temp, og evt, hæv temp til 28 grader. Hvilke andre fisk har du i akvariet? Salt ville være godt for desse sejlfinne molly, men det er ikke sikkert det er bra for dine andre fisk.
Roland Dreinø
hæv temp til 28 grader.


Når man ikke er sikker på hvilken sykdom det gjelder, så er å heve gradene et utrolig dårlig tips, som kan gjøre vondt værre.
Skal man kjøre varmekuren, så må man gjøre det HELT riktig. Temp MÅ være minst 32 grader, og det må gjøres over lengre tid, så man får drept alle stadier av bakterien/viruset.

Det er også mange fisker som IKKE tåler dette veldig bra.

Jeg har kjørt denne kuren en gang, og da døde de smittede fiskene, men de andre overlevde. Selv om kuhli ålene gjemte seg bak bakgrunnen og jeg trodde de var døde de også.

Nå er jeg jo ikke hvitprikk hverken bakterie eller virus, men en parasitt
Jeg tviler på at det faktisk er hvitprikk. Dette er vel samme karet du først hadde dobbel dose med Aquasafe i, og så fikk nitritt da du satte inn fisker med et filter som ikke var innkjørt ? Så jeg tror fiskene er generelt medtatt, og kanskje heller ikke går i riktig GH og pH ??. Da er de svært utsatt for å bli angrepet av f.eks. finneråte.
Derfor jeg spør hvilke andre fisk der er i det akvarie
Men når du nævner, at det kan være farligt; så mener du ikke det er farligt bare å gi medicin mot hvitprikk, uanset om det er hvitprik eller ikke ?Andey.
det er oransje molly guppier og og gul platy. jeg har byttet vann kontinuerlig. de filtrene har jeg brukt før ifra 2 år siden.
Dette er fisker som vil ha middels hardt vann. Dvs man må veldig ofte øke opp GH. Bare sjelden har man rett vannverdi fra kranen, og oftest fra brønnvann.
Det jeg lurer på er hvilken Gh fiskene går i ? Hvis vannet er for bløtt, så vil de ikke trives, og kan svekkes, og lettere bli sårbar for sykdommer.

De vil heller ikke ha surt vann. Dvs ph 7,5 + og gjerne rundt 10 i GH.
Kanskje jeg missforstår - men hvis filtrene ikke har vært i bruk hele tiden så dør filterbakteriene. Så om de var i bruk for 2 år siden og ikke ble renset veldig godt, så er de også fulle av døde bakterier som vil forurense vannet. det tar tid å bygge opp nok gode bakterier i et filter til at de bryter ned avfallstoffene til fiskene
De tåler salt og høyere temp. men kanskje, det er nok med hyppige vannskjift?
Faktisk, så trenger Poecilia latipinna noe salt i vannet, og liker høye temp. Så det er nok bare det.
Det med salt er det delte meningen om. Jeg har ikke våget bruke det.

Men mål PH, GH KH så kanskje det blir lettere å svare
Ikke noe tull med salt.
Nesten alle sejlfinnemollyer går i mere eller mindre bakvann. Det kan du jo bare google.
Jeg skal ikke begi meg inn på vitenskaplige forklaringer for såpass kan jeg ikke Men dette var nylig oppe på et forum. Salt er ikke bare Salt. Det er mineraler og klorider eller hva det nå heter for noe i vannet men man kan ikke bare drysse oppi vanlig salt. Leste noe på engelsk om dette. og ble ikke mye klokere annet enn at jeg ikke bruker salt.

OBS også dersom man har snegler i karet, eller corydoras da disse ikke tåler salt !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap