Fiskene mine dør

Jeg er nybegynner på akvarium og fisk. Kjøpte en fisk som døde pga svømmeblæra, fikk beskjed om å kjøpe pumpe med neste fisk. Trengte ikke bytte ut alt vannet fra forrige fisk sa dem, så jeg byttet ut litt over halvparten. Den nye fisken døde etter kun 3 dager, fikk noe som lignet sopp i munnen..?
Nå prøver jeg meg på fisk nr 3. Rengjorde alt grundig og lot pumpa stå å gå et par dager. Kjøpte ny fisk for 4 dager siden å nå begynner den også å oppføre seg rart? Den lager ikke skumrede lengre, ligger på bunnen og gjemmer seg (kan ligge i ro 30 minutter uten å svømme opp), den vil ikke spise lengre, prøver å speile den for å kunne spre ut finnene litt men den nekter. Så finnene ser ut som de klistrer seg sammen etter hvert. Jeg har ingen salt oppi nå da, har kun balsam..
Har tenkt på å ta med meg fisken tilbake til butikken, den vil jo ha det mye bedre der når alt jeg gjør tydeligvis er mislykket.
Kan det være lampa jeg bruker til å varme akvariet som gjør det? den holder en stabil temp på 25 grader da.
Har flere venner som bare har kampfiskene i små boller og vaser uten noe som helst, og de er sprell levende alle sammen. Jeg er virkelig misslykket når det gjelder akvarium
Det er forresten 20 liters akvarium, altså mye større enn små boller.
Tipper at fiskene dør av ammoniakk og nitrittforgiftning i et kar som ikke er innkjørt.
Hvis den fisken du har nå skulledø (hvilket ikke er usannsynlig), bør du ikke kjøpe noen ny fisk, men kjøre inn filteret/karet først.
Les om innkjøring og vannverdier, du kan f.eks. begynne her. Og skaff deg dråpetester slik at du kan teste vannet ditt og vite om det er trygt for fiskene. Du trenger minst tester for NH3/NH4, NO2, pH og GH.
SilverShaded
Tipper at fiskene dør av ammoniakk og nitrittforgiftning i et kar som ikke er innkjørt. Hvis den fisken du har nå skulledø (hvilket ikke er usannsynlig), bør du ikke kjøpe noen ny fisk, men kjøre inn filteret/karet først. Les om innkjøring og vannverdier, du kan f.eks. begynne [URLBLOCK1]. Og skaff deg dråpetester slik at du kan teste vannet ditt og vite om det er trygt for fiskene. Du trenger minst tester for NH3/NH4, NO2, pH og GH.


Takk for nyttig svar!
Men jeg skal altså vente på at fisken dør..?

Fryktelig rart at dyrebutikken ikke informerer om dette, veldig uprofesjonell.
Men hvordan har det seg at vennene mine med fisk i bolle/vase holder de i live? en av dem bruker ikke balsam i vannet en gang. Nesten så man går på butikken for å bytte ut akvariet med vase..
Skift halvparten av vannet hver dag så lenge fisken er der.
Du kan også kickstarte filteret ditt med litt filtergugge fra en venn med akvarie eller en dyrebutikk..
Om fisken dør eller ikke så les deg opp på det som SilverShaded linket til, men karet kan ikke kjøres inn med salmi hvis du har fisk der..

Det er lettere for deg selv med et større akvarie da større akvarier krever mindre vedlikehold når ferdig innkjørt.. Så et rundt 50l hadde vært bedre for kf din, men en 100l hadde vært topp
Akvarie hobbyen er et utrolig artig og givende tidfordriv, så ikke gi opp
Les deg opp og bare spør om det du lurer på
Lykke til
Dinnaz
Skift halvparten av vannet hver dag så lenge fisken er der. Du kan også kickstarte filteret ditt med litt filtergugge fra en venn med akvarie eller en dyrebutikk.. Om fisken dør eller ikke så les deg opp på det som SilverShaded linket til, men karet kan ikke kjøres inn med salmi hvis du har fisk der.. Det er lettere for deg selv med et større akvarie da større akvarier krever mindre vedlikehold når ferdig innkjørt.. Så et rundt 50l hadde vært bedre for kf din, men en 100l hadde vært topp:) Akvarie hobbyen er et utrolig artig og givende tidfordriv, så ikke gi opp:) Les deg opp og bare spør om det du lurer på:) Lykke til:)


Problemet er jo at alle jeg kjenner med fisk/kampfisk ikke har noe akvarie med filter. Så det er utrolig rart at jeg (den eneste med ordentlig akvarie) sliter med å holde fiskene levende.
Jeg er helt enig, akvarie er super morsomt. Men akkurat nå vil man bare kaste hele akvariet i tusen knas.
Siden fisken ikke spiser så ligger det enormt mye mat i bunnen.. Skal det bare ligger der? hvis ikke må man jo tømme hele akvariet, og det er vell ikke noe bra?
Matrester råtner og da dannes det ammoniakk, som videre omdannes til nitritt. Filteret ditt er ikke innkjørt, og da omdannes ikke de giftige stoffene videre til det mindre skadelige stoffet nitrat. Matrestene må vekk. Og du nevner et sted at du har brukt salt - kampfisk er en ferskvannsfisk, og skal da ikke ha salt. Tror ikke du skal tenke så mye på hvordan de andre du kjenner gjør det. Syns ikke det høres noe trivelig ut for en kampfisk å bo i en bolle, eller 20 liter for den saks skyld.

Håper det ordner seg - følg de gode råd i innleggene over.
Matrester som blir liggende på bunnen fører til ytterligere forurensing av vannet, så dette bør du fjerne. En vanlig hevert, slike som brukes til vinlaging f.eks., suger opp dette. Denne trenger du også til vannbytter...mye lettere å ta bort vann på den måten.

Som Dinnaz sier, bytt halvparten av vannet hver dag, og ikke mat fisken før du ser om den livner til igjen.

Dyrebutikkene er ikke der for å lære deg om akvaristikk...de ansatte er selgere først og fremst. De tjener jo på at du har problemer. Så ikke stol på hva de sier. Spør heller her
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap