Fiskene mine dør

Jeg er nybegynner på akvarium og fisk. Kjøpte en fisk som døde pga svømmeblæra, fikk beskjed om å kjøpe pumpe med neste fisk. Trengte ikke bytte ut alt vannet fra forrige fisk sa dem, så jeg byttet ut litt over halvparten. Den nye fisken døde etter kun 3 dager, fikk noe som lignet sopp i munnen..?
Nå prøver jeg meg på fisk nr 3. Rengjorde alt grundig og lot pumpa stå å gå et par dager. Kjøpte ny fisk for 4 dager siden å nå begynner den også å oppføre seg rart? Den lager ikke skumrede lengre, ligger på bunnen og gjemmer seg (kan ligge i ro 30 minutter uten å svømme opp), den vil ikke spise lengre, prøver å speile den for å kunne spre ut finnene litt men den nekter. Så finnene ser ut som de klistrer seg sammen etter hvert. Jeg har ingen salt oppi nå da, har kun balsam..
Har tenkt på å ta med meg fisken tilbake til butikken, den vil jo ha det mye bedre der når alt jeg gjør tydeligvis er mislykket.
Kan det være lampa jeg bruker til å varme akvariet som gjør det? den holder en stabil temp på 25 grader da.
Har flere venner som bare har kampfiskene i små boller og vaser uten noe som helst, og de er sprell levende alle sammen. Jeg er virkelig misslykket når det gjelder akvarium
Det er forresten 20 liters akvarium, altså mye større enn små boller.
Tipper at fiskene dør av ammoniakk og nitrittforgiftning i et kar som ikke er innkjørt.
Hvis den fisken du har nå skulledø (hvilket ikke er usannsynlig), bør du ikke kjøpe noen ny fisk, men kjøre inn filteret/karet først.
Les om innkjøring og vannverdier, du kan f.eks. begynne her. Og skaff deg dråpetester slik at du kan teste vannet ditt og vite om det er trygt for fiskene. Du trenger minst tester for NH3/NH4, NO2, pH og GH.
SilverShaded