Vannbytte... kaldt eller lunken?

Hei,

Jeg fikk råd av en erfaren akvarist om å bytte vannet i akvariet med kaldt vann rett fra springen, som varmes opp i akvariet etterpå. Det har jeg gjort i mange måneder nå, men jeg merket at sverddrageren min har begynt å tåle det dårlig siste gang jeg byttet vann har den plutselig blitt letargisk og i sjokk, den hadde problemer med balansen og svømte ikke som til vanlig(sjevt, oppned eller med halen ned). Neste dag var alt i orden, og den var helt frisk. Idag har jeg byttet vann igjen, og situasjonen gjentok seg. Alle andre fiskene jeg har tåler vannbytter fint og har ingen problemer med at jeg bruker kaldt vann. Jeg byttet ikke mer enn 30% av vannet, og jeg tror ikke at det kan være andre årsaker til oppførselen. (ingen nitritt, ph på 7).

Kunne det hjelpe om jeg bruker lunken vann istedet?
Vann rett fra springen kan være såkalt overmettet, dvs. at det er gasser som bør luftes ut før du har det i akvariet. Du la sikkert merke til alle de små luftboblene som dannet seg på innsiden av akvariet første gang dy fylte det. Dette bør luftes ut så la vannet stå i en eller flere bøtter et døgns tid før du heller det i karet så blir det både luftet og temperert.

For å gjøre det veldig enkelt kan man si at fiskene kan få noe som tilsvarer dykkersyke hvis vannet ikke luftes.

Dette er diskutert i en tidligere tråd som du nok kan søke på med ordene "overmetning" eller "dykkersyke".
Eg kjenner igjen problemet ditt.

Hadde lignande problem med mine praktbotia som ikkje likte kaldt vatn ved vannbytte.
Svømte rart og var meir oppe enn nede på botn i dei første timane etterpå.

Etter litt undersøking, fant eg og dette med lufting av vatn...
Så kvar gong eg har vannbytte no, så setter eg vannet inne på badet i nokre timar før eg skifter.
Då er det lufta og ca. 25 grader.

Fisken likte da mykje bedre
Tusen takk for gode svar nå forstår jeg hva har skjedd. Skal lufte vannet før jeg skifter det neste gang
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap