Nybegynnerfellen.. Trenger litt hjelp

Hei. Jeg er blodfersk i faget og trenger noen tips. Etter å ha brukt noen dager på å lese meg opp, ser jeg at jeg har gått i nybegynner fellen ??

Jeg kjøpte med ett Biorb 15liter nanokar, og i følge betjeningen i dyrebutikken var dette karet stort nok for både en kampfisk og to-tre tetrafisker....?!? Men etter å ha lest i ett par dager, ønsker jeg ikke at en fisk skal leve på en så begrenset plass.. Føler derfor det er bedre å bruke karet til reker, ser jo utrolig morro ut det også
Så får jeg bruke dette karet til læring..

Karet har nå stått i ca en uke, og jeg måler jevnlig vannverdier for å lære. Slipper ikke nedi noe som helst før jeg er sikker på at alt er som det skal.

Det jeg lurer på er, er denne innredningen ok for reker, eller må jeg begynne på nytt? (Se bilde)

Hva anbefales til reker, slik at de trives optimalt?

Beklager om jeg er på feil plass på forumet.. Send meg gjerne til riktig plass om så
Takk!
Viktige ting for reker er at filteret er godt innkjørt og at vannet er absolutt fritt for giftstoffer. Filteret bør også sikres slik at det ikke suger inn reker og rekeyngel.

I snegle- og kunnskapsbasen under Kunnskap her øverst på siden kan du lese om vannverdiene de forskjellige artene krever. Anbefaler at du starter med noen av de rimeligste og enkleste rekene til å begynne med. Kirsebærreker anbefales gjerne til nybegynnere.

Selv ville jeg nok holdt meg til et mer finkornet bunnlag til rekene, men jeg vet ikke om det er et absolutt krav.

Les gjerne om fiskeløs innkjøring med salmiakk (ligger under annet i artikler) og ellers artiklene om reker og akvarieskolen under artikler her øverst.

Lykke til!
Takk for svar

Ja jeg tenkte også finkornet sand hadde vært bedre for reker.. Får nok bare sette meg ned å lese litt mer..

Har lest dette med salmiakk, tenkte å kjøre dette inn uten.. Slipper ned litt fiskefor hver dag. Har ingen hast, så det skal få lov til å kjøre seg inn skikkelig og forhåpentligvis lære litt underveis

Er en helt vitenskap dette!

Synes det er rart at ikke forhandlere informerer om dette med å teste vannverdier og innkjøring.. Fikk bare beskjed om å la det stå i en uke før jeg satt i fisk + bytte filter etter en måned?? Virker jo helt absurd bare etter å ha lest ett par timer her inne..

Takk igjen
Ja, det forundrer meg også. Dårlig opplæring av ansatte muligens, eller bevisst taktikk for at folk skal komme tilbake å bruke penger på ny fisk når de dør. Ikke godt å si.

Du er ihvertfall heldig som fant akvaforum før du kjøpte inn noe levende. Er dessverre masse feilinfo fra en del ansatte på dyrebutikker. Ikke alle! Noen er kjempeflinke, men å sjekke info en ekstra gang kan lønne seg
1 uke er ikke lenge nok ventetid. Belag deg på 5-6 uker.
Nitritt har sin høyeste kurve på rundt uke 3. Dette er livsfarlig for fisk/reker.

Jeg startet selv et 30liter reke kar for ikke så alt for lenge siden, å jeg vil anbefale deg javamose. Dette digger dem å de bruker mye av tiden sin på å "rydde" denne mosen og holder den ren. Har også Riccia som det ser ut som de liker å holde på i.

Når du har vannbytter er det viktig at du ikke har oppi kaldt vann. Du må la vannet stå i en bøtte eller lignende til dagen etter sånn at det blir romtemperert/ kan bruke varmekolbe for å få vannet i riktig temperetur raskere. Grunnen til dette er at vi gjør dette er sånn at de ikke skal skifte skall på grunn av det kalde vannet.
Tusen takk, nå lærer jeg masse! Neida, karet skal få stå så lenge det trenger Eneste bakdelen er at det ikke er varmekolbe i karet, men det burde jeg kanskje få? Vannet har stabilt 24 grader, og står i ett rom der tempen ikke svinger noe særlig og ingen sollys kommer inn her..

Må vannbytte i innkjøringen også være temperert, eller har det ingen betydning?
Det er normalt ingen fordel å gjøre vannbytter underinnkjøringen, så lenge du ikke bruker salmi ihvertfall.
Nei, hvis karet holder konstant 24 grader, trenger du ingen varmekolbe. Du vil da få bakteriestammer som er "innstilt" på 24 grader, og må være forsiktig hvis du senere ønsker å endre temperatur.
Kunne være interessant å vite hva slags ammoniakk- og nitritt-verdier du får i karet vha. fiskemat.
Har dessverre ikke noe til å måle ammoniakk med enda, må kanskje få meg det også? Kjøpte bare disse testene (bilde)

Skriver målingene jeg tar i en logg, så kan gi deg beskjed når jeg begynner å få karet klart
Du bør absolutt ha NH3/NH4 test, ja. Den, eller rettere sagt ammoniakk-innholdet i karet, er grunnlaget for en vellykket innkjøring. For mye, og bakteriene utvikles ikke som de skal. For lite, og bakteriestammene blir tilsvarende små.

Elos sine tester har jeg ikke prøvd...men hvis oppløsningen på nitritt-testen (og pH-testen) er bedre enn hva Tetra sin test gir, er det bra. Håper de har refill-pakker med reagenser...en sånn flaske holder vel ikke så lenge når man skal bruke 10 dråper hver gang.
SilverShaded
. Nei, hvis karet holder konstant 24 grader, trenger du ingen varmekolbe. Du vil da få bakteriestammer som er "innstilt" på 24 grader, og må være forsiktig hvis du senere ønsker å endre temperatur.


Stabile 24 grader, gjennom hele året er lettere sakt enn gjort. Skal ikke mye til at tempen blir senket en del i stua når kuldegradene kommer snikende på vintern.

Veldig enkelt med en liten varmekolbe på feks 25 watt som har termostat. Da setter du bare på ønsket temperatur, å hvis det er 24 grader så vil den heller ikke avgi noe varme, merker den at gradene synker jobber den seg opp mot ønsket temperatur. Enkelt å greit.

Minuset her blir da at karret er såpass lite at den tar en del plass, men jeg personlig syns dette er en grei måte å ha kontroll på riktig temperatur i karret.
Ok, da må jeg få handlet så jeg får målt ammoniakk Disse testene skulle så langt jeg vet, være topp of the line innen tester, kostet en stram formue.. De skal holde til 30+ målinger.

Andey:
Nei, du har nok rett i det.. Har du link til en liten og nett varmekolbe som kan passe så skal jeg få det også på plass..
Sheriffen
Andey: Nei, du har nok rett i det.. Har du link til en liten og nett varmekolbe som kan passe så skal jeg få det også på plass.. :)


Jeg vet ikke hvor du får tak i denne, men den fulgte med i 30litern jeg kjøpte og jeg syns lengden er utrolig fin. Diversa thermo plus 25w.
Kolben er cirkus 15cm og 1cm for å skru temp opp/ned.

Men et billig alternativ er denne: Aquarium Systems VisiTherm 25 watt Den koster 125,- men her kommer frakten i tilegg, så ville kjøpt flere ting hvis du bestiller fra webzoo. TROR denne er på 24cm, men er ikke sikker.





Hva med denne?

http://webzoo.net/as-visitherm-nano_15348.html

Kjenner du til den? Ser ut som den bare står fast på en temp, men i ett reke-kar er vel det ok?
Sheriffen
Hva med denne? http://webzoo.net/as-visitherm-nano_15348.html Kjenner du til den? Ser ut som den bare står fast på en temp, men i ett reke-kar er vel det ok?


Har ikke brukt akkuratt den varmekolben, men merket syns jeg virker helt greit og har ikke hatt noen problemer med det selv, men nå har jeg bare hatt 50wattern derfra en liten stund.

Har du forresten tenkt på hvilke reker du skal ha? Hvis du feks starter med kirsebærreker, så tåler de temp mellom 18-28.

Hvis jeg var deg så ville jeg kanskje ventet litt med varmekolbe fram til sommeren er ferdig, for å se ann hvordan tempen er i karret er fram til da. For du har garantert ikke brukt for varmekolbe i denne perioden. Så kan du heller se ann hva du vil gjøre videre, å om reker faktisk er noe du vil drive med. Så sparer du noen kroner ihvertfall, fåreløpig! :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap