Lite akvarium

Skal få to kar på 27 liter hver (i tillegg til et større jeg har kjøpt). I et av disse skal vi ha reker, men er det mulig å ha fisk i et slik? Er ikke så veldig interessert i kampfisk (foreløpig) egentlig. Vet ikke målene på karene enda (lengde/høyde).
Killi, for eksempel.
Du kan ha Nigeriakilli eller Klovnekilli. En hann og to hunner, for eksempel. De er kule
Ja, fant akkurat de Killiene. Ser kjempefine ut. Så gjenstår å se om de har dem på butikkene her. Eneste problemet er at det står på noen av dem at de spiser reker, og jeg må vel nesten ha noen reker som ryddepers. når jeg ikkke hærer snegler...
Høres jo fint ut som yngel kar det ene?
Hvis du har ett større kar med fisk i så kan du jo bruke dette til å ha damene som er fødeklare (Levendefødene og munnrugere) eller ta å flytte eggene dit.

Har selv erfart at det er gøy å sette opp kar, men utrolig kjekt å ha et sted for yngel også!!
Dvergrasbora er også morsomme fisker til små kar
Dvergrasbora er stilige ja. Tenkte litt på å bruke det som fødestue for et par-tre damer også ja, men dette er kanskje ikke stort nok til å huse f.eks. to - tre platyer med yngel (og ingen andre)?
Nå viser det seg imidlertid at ene jentungen min kanskje vil ha kampfisk (ungene er medbestemmere i fiskeverdenen min), så da blir det muligens det likevel. Da er det jo å finne ut hvem som kan ta seg av algene sammen med en sånn...De kan vel kanskje kverke/spise reker og det blir vel for smått for annet enn muligens et par-tre ottoer i beste fall?
Hei Jeg har amanoreker sammen med min kampfisk. De er for store og kjappe for kampfisken til å bli spist opp, og flotte ryddere i karet
Fæskeline
men dette er kanskje ikke stort nok til å huse f.eks. to - tre platyer med yngel (og ingen andre)?


Problemet med å ha flere mødre er at de spiser egen/hverandres yngel, så da måtte du ha skilt av inne i karret. I tilegg til å funnet en gjemmested til all yngelen. Hvis du skal sperre av så mye i et lite kar så vil det jo nesten bli som en liten fødekasse du har i akvariet, å da er kanskje poenget borte med eget fødekar som er så lite. Men hvis du går for føde-akvarium-ideen ville jeg ikke delt den opp i mere enn 2 'rom'. Dette kan du enkelt gjøre med enten hov netting, eller blå filtermatte. (den vil vell også fungere som et filter etter 3 ukers tid i karret, hvis jeg har rett?)
Jeg har kampfisk sammen med red rilli reker, og det går bra. Men har sett egg mange ganger, men få yngel. Så regner med Ragnar forsyner seg av noen yngel. Har også Otto og eple, posthorn, sand og sulawesi snegler i dette karet. Ekstremt lite alger
Hmm, er mye å tenke på og mye å planlegge rundt fisk og akvarier, men er vel også noe av det som gjør det spennende da.
selv har jeg en 23-liter med kirsebærreker. Men bruker det også når stjernedanio skal legge egg. (setter inn to rognstinne hunner og en hann et par dager). Så tar jeg ut de voksne fiskene igjen. Og yngelet vokser opp sammen med rekene til de er store nok
Har lyst på stjernedanio, men det har de ikke der jeg helst vil handle. Tror jeg da. Ikke så godt å se for de hadde litt store, godt beplantede akvarier til fisken (og sist jeg var der og tittet hadde de en ikke-så-flink ansatt, så jeg gadd ikke spørre da han måtte løpe opp i 2.etasjen med alle spørsmålene mine. ) Fikk dårligere oversikt, men fisken har det sikkert mye bedre. Var på Buddy og tittet og syns liksom de hadde så mye mere fine fisk der, men det slo meg jo at de hadde fiskene i nakne, opplyste, kundevennlige små "utstillingskar".
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap