Avlive fisk

Hei

Jeg har prøvd å lese litt om avliving av fisk og ser at å sleppe i kokende vann er ofte anbefalt.

Men jeg har en litt større fisk som jeg tror ikke har det så bra. Det er en kampfiskhann som har fått noe slags svulst bak øyet, det vokser litt hver dag og ser ikke godt ut. Kan man bruke samme metode med kokende vann?

Jeg vet at å kutte nakken er et alternativ, men jeg ser ikke for meg at jeg klarer det på en rask og effektiv måte. :/
Kokende vann vil nok ta livet av han fort, må bare ha beholder som passer. Selv er jeg så heldig at jeg bruker Benzokain på arbeid (Samme bedøvelsestoffet som er i dentinox som man bruker på gommen til barn når de får tenner) til å bedøve laks. Har tatt med meg noen milliliter hjem så jeg bedøver fisken før jeg har den i kokende vann.
En annen bedøvelse vi bruker på arbeid er Nellikolje. Dette får man kjøpt en versjon av på apotekene, og dermed enklere tilgjengelig. Vil anbefale alle å kjøpe inn noe å bedøve fisken med før man avliver dem. Det er ett begrep i oppdretts bransjen som det har vært veldig mye fokus på de siste 10 årene, og dette er fiskevelferd. Her blir mange tema som er direkte overførbare til akvariehobbyen tatt opp.
Hei
Er ikke popeye fisken din har fått da? Da er det hyppige vannskift som gjelder.
Vær så snill, ikke bruk kokende vann eller fryseboks...
Det begynner heldigvis å bli mer og mer kjent at dette er absolutt ingen god måte å avlive fisk på. Koking og fryser er bare ikke humant.

Legg fisken i en pose, knus dem med kjevle/skjærebrett, eller bruk en skarp
kniv og kutt nakken på den.
Det er kjapt og effektivt, og etter min mening også noe en må ta høyde for å kunne klare å gjøre når man har fisk. Litt på samme måte som man tar høyde for feks dyrlegeregninger ved de fleste andre kjæledyr. Det er ikke like "renslig og smussfritt", men det er kjappere for fisken. Og det er jo egentlig hele poenget?
LeneTH, mener du at hvis du slipper fisken i kokende vann så er det å plage fisken. Dette var det jeg lærte når jeg begynte med akvarium for 20 år siden, og fisken ser ut til å dø med en gang,

Prøver ikke å motsi deg, bare lurer. Selv bruker jeg alltid kniv, men bedøver de først. Nå er det heldigvis lenge siden jeg har vært nødt til å ta livet av fisk.
Takk for svar! Vi ser an litt til med fisken, men greit å ha en slagplan. Vanntester ser fine ut. :/
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap