- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Akvariums ål:p
Akvariums ål:p
Postet 03.04.15 kl 18:00
Den åle lignende fisken jeg tror er enklest å finne, er Kuhli ål. Ekte ål vet jeg ikke så mye om, men både ferskvanns åler og saltvann (murener) finns i akvarier. Er Kuhli ål noe som dere kunne tenkt dere, burde en liten gruppe av de gå an å få bestilt hos dyrebutikker med akvarier, større butikker jeg har sett, har de ofte.
Postet 03.04.15 kl 18:35
Kuhlii ål - enkel men sky
Vi har 6 svarte kuhlii ål i et 110liter. Her går den sammen med en del endlers guppy yngel, et par ancistrus og en liten gruppe corydoras. Dette går veldig fint og de "bor" i en liten kokosnøtt hule og under en redmor rot.
De er veldig enkle , spiser stort sett det meste som av mat. De pleier å komme fram ved mating, å de kan være ganske artige å se på.
Problemet er at denne er nattaktiv og hvis du har en del gjemmesteder i akvariet så kommer du mest sannsynlig ikke til å se så mye til den ellers.
Husk at du bør kjøpe en liten gruppe av dem. Helst 5-6 eller flere.
De er veldig enkle , spiser stort sett det meste som av mat. De pleier å komme fram ved mating, å de kan være ganske artige å se på.
Problemet er at denne er nattaktiv og hvis du har en del gjemmesteder i akvariet så kommer du mest sannsynlig ikke til å se så mye til den ellers.
Husk at du bør kjøpe en liten gruppe av dem. Helst 5-6 eller flere.
Postet 03.04.15 kl 20:10
Postet 03.04.15 kl 20:41
Postet 03.04.15 kl 21:07
Postet 03.04.15 kl 21:20
SilverShadedHåper akvariet er innkjørt, da.
Håper jeg også!
Har du lest : Oppstart av akvarium ?
Dette er et must for alle som har kjøpt akvarium!
Postet 03.04.15 kl 22:41
Endret: 03.04.15 kl 22:42
Litt synd å linke til denne gamle artikkelen som anbefaler bruk av innkjøringsfisk. Verden har gått fremover siden 2006, og fiskevelferd har fått mye større plass innenfor akvaristikken. Det er unødvendig å plage fisk på denne måten.
Les heller om innkjøring her.
Les heller om innkjøring her.
Postet 03.04.15 kl 22:58
Postet 04.04.15 kl 02:11
Postet 04.04.15 kl 10:57
Øreål er ikke så vanskelig å få tak i.
På samme måte som kuhli-ål, vil disse også gjerne ha noen artsfrender. De er ikke vanskelige å holde, men er glupske og spiser alt de får inn i munnen. Dessuten er de fryktelige rømningsartister og hopper ut av de minste åpninger i akvarielokket.
Både kuhli-ål og øreål krever sand som bunnlag.
På samme måte som kuhli-ål, vil disse også gjerne ha noen artsfrender. De er ikke vanskelige å holde, men er glupske og spiser alt de får inn i munnen. Dessuten er de fryktelige rømningsartister og hopper ut av de minste åpninger i akvarielokket.
Både kuhli-ål og øreål krever sand som bunnlag.
Postet 04.04.15 kl 11:08
Postet 04.04.15 kl 11:28
Postet 04.04.15 kl 12:00
Postet 05.04.15 kl 02:02