Hvordan overleve nybegynnerfeilen?

Hei,

Takk for superbra informasjon på denne siden. Takket være dette har jeg funnet ut at vi har gjort alle feil som kan gjøres.

Tirsdag var vi innom den lokale dyrebutikken og kjøpte på impuls et lite akvarium. Vi valgte det som så stiligst ut, et 23 liter Fluval Edge. Vi ble faktisk anbefalt dette som et bra nybegynner akvarium.

Vi kjøpte noe sand og planter og satte igang samme kveld.Kjørte i noe oppstart ting som følgte med for å sette igang bakteriekulturen. De i dyrebutikken sa vi måtte vente noen dager før vi fikk fisk i. Vi tok lørdag (etter 3 dager) med en vannprøve til butikken som de testet med en stips som tester for NO2, NO3, GH, KH, pH og Cl2(klor) alt var bra og vi kunne velge ut fisk.

Valget ble 6 stykk stjernedanio som var utrolig flotte.

Når vi så kom hjem og fikk fiskene i karet så ville jeg lære mer om dette og fant denne siden her. Ser nå at vi har gjort alle feil som kan gjøres....

1. Kjøpt for lite akvarium. 23l er ikke mye.
2. Ventet alt for kort tid med å sette inn fisk. 3 dager istedenfor 5-6 uker.
3. Kjøpt fisk som egentlig skal ha større plass, selv om jeg nå har funnet flere som har stjernedanio i Fluval Edge 23 liter og det helt fint.

Kjøpte en pakke med JBL easy test strips(de hadde ikke dråpetest-sett på dyrebutikken) og fikk sjekket kvalitet i vannet i dag. Ser fremdels ut til å ha lave NO2 og NO3 verdier ifl. strips-pakken. pH er melllom 6,8 og 7,2 men etter det jeg leser begynner problemen med Nitritt etter ca 2 uker .

Så det jeg ønsker hjelp med nå er hvordan jeg kan gjøre det best mulig for fisken frem til akvariet er skikkelig i rute? Bør vi bytte vann oftere en vanlig (1gang i uken)?

Naboen har et lite akvarium, men ikke plass til mer fisk. En tanke som slo meg var å få noe vann fra hans akvarium som vi kunne fylle på vårt? På denne måten så kommer kanskje noe av de gode bakteriene med, eller sitter dette kun i filteret?

Gode tips taes imot med takk. Er klar over at dette har blitt feil, men vil fra nå undersøke alt skikkelig før vi gjør noe mer.

Skikkelig testsett er allerede bestilt JBL Combisett Pluss

PS! Fiskene ser ut til å ha det bra til nå, og spiser greit. Legger ved et bilde.
Om naboen er snill så spør du heller om du ikke kan få litt filterguffe av han Han tar ut en "svamp" fra sitt filter og "krønsjer" det litt forsiktig i litt akvarievann. Deretter tar du dette med hjem og vasker dine "svamper" i dette.

Søk også på forumet her rundt filterguffe
Hei, og velkommen til AkvaForum og en fascinerende hobby ! Dere har iallfall vært flinke som tar dette alvorlig og har lest dere opp rundt dette med innkjøring og vannkvalitet Samtidig har dere lært at ansatte i dyrebutikker langt fra er til å stole på...man må gjøre hjemmeleksene sine selv.

Vann fra naboens akvarium vil ikke hjelpe...de bakteriene vi her snakker om lever ikke fritt i vannet. De befinner seg stort sett i filtermediene, samt noe på og i bunnlaget. Filterguffe som beskrevet over vil nok hjelpe med å kickstarte filteret, men det vil likevel ta noe tid før akvariet er "trygt".

Stripsene tester for en av de farlige avfallsstoffene (nitritt/NO2), men ikke for den andre, nemlig ammoniakk (NH3/NH4). Men strips er som dere skjønner ikke pålitelige, så flott at dere har bestilt dråpetester ! De to nevnte stoffene er det viktigste å teste for, selv små verdier her kan gi skader på fiskene. Nå vil det nok ta noen dager før det har hopet seg opp avfallsstoffer i en slik grad at det begynner å bli farlig...men vær ytterst forsiktige med å mate fiskene nå i starten, da dette lett forurenser ytterligere. Og nybegynnere har lett for å være litt gavmilde med maten.. Etter en ukes tid er det viktig å begynne å bytte vann daglig, til karet er ferdig innkjørt (når NO2 og NH3/NH4 er stabilt på null). Bytt ca. 50% vann...la vannet stå og lufte og temperere seg over natten. Dette er den beste måten å "tynne ut" avfallsstoffene på.
Og bare spør her på AF om dere lurer på noe !
Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Skal få litt filterguffe med naboen, og håper vi klarer å få dette igang uten at de små fiskene må lide unødvendig pga vår feil.

Utrolig at det er lov å selge fisk og akvarier uten at man er opplært på dette. Burde egentlig innført sertifisering eller noe før man fikk lov å selge slikt.

Uansett så er det supert at det finnes slike nettsteder som dette med folk som vil hjelpe oss nybegynnere. Er utvilsomt veldig gøy dette, og det blir mer interresant etterhvert som man lærer mer.

Skal vi bytte så mye som 50% hver dag etter en uke? Bør vi ikke måle verdiene og bytte ut etter hvilke målinger jeg får på NO2, NH3/NH4 eller skal man bare safe og bytte så mye for å være sikker?

Ja, med mindre begge verdiene er på null, er det greit å bytte vann daglig. Er verdiene sånn nesten på null, kan man bytte litt mindre da.
Liker ikke Nitrit, NO2. Målte i dag med dråpetest og viser verdier på 0,5

Byttet ca. 8 liter vann, og skal måle igjen i morgen. Håper det ikke tar alt for lang tid før det begynner å roe seg, men regner med daglige vannbytter i 2-3 uker.

Om jeg har lest riktig så er det ingen krise så lenge det ikke går over 0,5/1

Har 6 stjernedanio i karet (23l.) De ser ut til å ha det bra(så langt en nybegynner kan bedømme), og er aktive.
Det ser ikke så bra ut, og NO2 vil antagelig stige en stund fremover.
Du bør bytte mer enn 8 liter, hver dag, ihvertfall så lenge du har NO2 over 0,2-0.3 ppm. At det ikke er krise, vil bare si at fiskene ikke stryker med på direkten. Selv relativt lave verdier vil skade fisken når det dreier seg om lengre perioder. Men hvis du klarer å holde NO2 nede under 0.5 ppm vha. vannbytter, har de iallfall en sjanse til å klare seg gjennom dette.
Vil faktisk anbefale deg å handle inn Seachem Prime, som er det beste vannklargjøringsmiddelet. Dette har evnen til å binde en del ammoniakk og nitritt, og er en nødløsning hvis man har slike tilstander som du har. Jeg bruker en lavdose av dette ved alle rutinevannbytter, fordi det er mye tryggere å bruke enn andre vanntilberedningsmidler. Man kan faktisk bruke dette i 3-4X dose i en akutt krisesituasjon uten bivirkninger.
Endelig et resultat der Nitritt er på vei nedover. Har ligget på 0,5 på alle målinger denne uken, men i kveld var den nede på 0.2. Vet det fremdeles er alt for høyt men det gledelige er at det er en liten fremgang.

Har byttet ca 9-10 liter hver dag denne uken (ca 40%). Nå er det 10 dager siden vi satte akvariet i drift, og 6 dager siden de 6 stjerndanioene kom i akvariet.

De ser fremdeles aktive og kan ikke se noe tegn til at de sliter, men det er nok vanskelig for en nybegynner å se. Har iallefall et håp om at de kommer igjennom dette uten skader.

Er det mulig at baketerikulturen allerede etter 10 dager har klart å etablere seg slik at Nitritt er på vei nedover? Har lest flere plasser at Nitritt topp normalt inntreffer etter 2-3 uker. Håper virkelig jeg er så heldig at toppen allerede er passert og resultatene fortsetter nedover.

Tror jeg skal fortsette med 10 liter vannbytter frem til Nitritt er nede på 0.005 eller noe? Forslag og tips mottas med takk!

Brukte du filterguffe fra naboen ? I så fall er det rimelig å tro at ting er ved å gå seg til og at nitritt vil fortsette å falle. Men resultatet skyldes jo delvis vannbyttene. Uansett er det ofte ikke mulig å se utenpå fisken at de har skader. Men de kan bli veldig følsomme for videre stress, og få en forkortet livslengde.

Ja, fortsett med vannbytter, ellers går nitritt fort oppover igjen. Nitritt skal være på null...men man kan bytte litt mindre når verdiene nærmer seg null.
Nei, det ble ikke noe filterguffe fra naboen. Han hadde akkurat skylt filtermedie godt i springen dagen før, så det var helt "rent".. Fikk lært han at han ikke skulle gjøre akkurat det, men vaske det i vann tatt ut fra akvariet. En av fiskene han hadde så heller ikke helt 100% frisk ut så jeg fant ut at det var best å la det vær.

Kjenner jeg blir trist av at det er så farlig med Nitritt og at jeg ikke hadde lest meg opp godt nok på dette før vi fikk fisk i hus. Fremdeles veldig overrasket over at de som selger fisk ikke informerer om dette.

Vil iallefall fortsette å gjøre det jeg kan for å hindre skader på fisken så godt det lar seg gjøre ved hyppige vannbytter.
Ja, du tar tydeligvis ansvar for dette mistaket, og det er kjempebra
Som jeg har sagt før : dyrebutikk-ansatte har ofte svært lite peiling på akvaristikk, for ikke å snakke om vannkjemi. De er heller ikke der for å drive opplæring, men for å selge. Og når fisk blir syke og/eller dør, kommer du jo tilbake for å kjøpe medisiner eller nye fisk.

Siden det ikke ble noe filterguffe, bør du være forberedt på at toppen ikke er nådd. Så vær forberedt på en del vannbæring fremover Mente ikke å skremme deg mht. skader på fiskene, men dette er en realitet som man ikke bør kimse av. Folk tror alt er bra bare fiskene overlever...men forsøk har vist at fisk får varige skader. Og det er fiskenes natur å ikke vise at de syke før det nesten er for sent. Likevel, du får ikke gjordt mer enn så godt du kan !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap