Skifte kar - bakterier med flyt(t)elasset?

Hei!

Har nå bestemt meg for å bytt ut mine to stusselige 90'- og 50 liters fisketanker med et større. Nærmere bestemt et på 250 liter. Etter lang og nitidig overtalelse av min bedre (?) halvdel er avgjørelsen tatt, ENDELIG! Virker som den berømte litersyken omsider angrep han også, iallefall et lite øyeblikk.

Mine nåværende kar har vært i god drift i godt over ett år, og har massevis av gode bakterier. Dermed lurer jeg på; hvis jeg flytter sanda, plantene, stæsjet, filterguggen, filtermediene, vannet og resten av krimskramset fra begge tankene over i den store nye, vil jeg da slippe en ny innkjøring? Iallefall en omfattende en?
Hei, så digg med nytt og større akvarium! Det høres ut som en bra plan du nevnte , blir som et stooort vannbytte.Du skal sikkert ha nytt og større filter,og da er det en "smaksak" om du vil pode det nye filteret med bakterier(filtermasse), eller som jeg ville gjort kjørt parallellt med 2 filtre i drøye 2 mnd. Lykke til hilsen Terje.
Tusen takk for svar! Blir litt jobb ja, men det gjør jo ingenting - jobben er verdt det og jeg gleder meg faktisk! Håper på å få karet i hus til helga.

Tipset om dobbel filtrering tenkte jeg ikke på en gang, tusen takk! Det skal gjøres!

Den største utfordringen blir vel å få flyttet herr og fru Palettciklide med barn. Hjelpes, så godt kamuflert de er i sanda....
Vil absolutt ikke anbefale deg å flytte sanda uten en grundig skylling. Ellers vil det bli veldig mye grums i det nye karet og også stor sannsynlighet for en ammoniakk- og nitritt-topp.
Vannet er det ikke så viktig å flytte...filterbakterier er ikke frittsvømmende
Er nok i prinsippet enig med SilverShaded. Jeg pleier imidlertid å pumpe over endel av vannet fra gamle kar til nye for vannverdienes skyld. Er fiskene vant til tilnærmet vannet du har i kranen har det ikke så stor hensikt, men ved å bruke endel av det "gamle" vannet blir tilvenningen enklere, og du har også vann med noe nitrat som plantene har nytte av. Da blir det omtrent som et større vannbytte i de karene du har. Du kjenner vel vannverdiene i de karene som er i drift så du kan vurdere ut fra det og verdiene på kranvannet.
Tusen takk - da skyller jeg av sanden før jeg flytter den over.

Jeg ser liksom for meg at det er en fordel å pumpe over noe av det gamle vannet iallefall, selv om kranvannet mitt er tilnærmet likt verdiene. Det vil jo uansett bare fylle en brøkdel av den nye tanken, så det blir vel å regne som et stort vannbytte..?

Jeg gleder meg! Endelig vil praktbotiaen min få stor plass å boltre seg på! Gjorde jo selvfølgelig den megabrøleren det er å kjøpe en sånn fisk til min stusselige 90-literstank. Betjeningen i dyrebutikken snakket så varmt om den, så jeg slo til. Og så oppdaget jeg akvaforum..... Skulle tro de måtte ha en VISS kunnskap om det de selger, og var litt opptatt av dyrevelferd. Men neida!
Ja, greit nok å ta med vannet, men ville bare påpeke at det ikke har betydning for filtreringen, siden det var temaet ditt.

Praktbotia bør faktisk ha mer enn 250 liter. Dette bl.a. fordi 1 praktbotia vil trives mindre bra, de trenger å være en gjeng på minst 6 stykker. Og de kan bli svært store. Men 6 stykker går i 250 liter så lenge de er små.

SilverShaded
Ja, greit nok å ta med vannet, men ville bare påpeke at det ikke har betydning for filtreringen, siden det var temaet ditt. Praktbotia bør faktisk ha mer enn 250 liter. Dette bl.a. fordi 1 praktbotia vil trives mindre bra, de trenger å være en gjeng på minst 6 stykker. Og de kan bli svært store. Men 6 stykker går i 250 liter så lenge de er små.


Ja, jeg har skjønt at de bør være flere. Og ha enda større plass... Men 250 liter må vel være bedre enn 90 uansett for en periode..? :-P
Den har selskap av 3 pakistanbotia, og virker som den trives godt sammen med dem. Den skjønner bare ikke at den er større, og ikke kan komme seg under, inni og mellom overalt hvor de kan. Men hun (aner ikke om det er hun, men hun har fått navnet Edel, etter den vulgære "progamlederen") tumler rundt, sover på ryggen, er i veien og tøyser sånn som bare praktbotiaer kan.
Praktbotia vokser litt seint, men blir 25-30cm maks, etter veldig, lang tid, antagelig etter 15-20 år. Men etter det folkene på loaches.com vet, er de "voksen" som 12-13cm, men de kan fortsette å vokse. For en liten botia er 250l mye plass, for en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap