Stående akvarium

Hei!

Jeg har lekt litt med tanken på å ordne meg ett stående aquarium, hadde sett for meg noe rundt 50 cm bredde/dypde og 120 cm (eller mer) i høyde.
Tenkte litt på å finne ett vanlig akvarie som var i grei dimensjon, også ta ut ene enden og få lagt glass der toppen var før, og snu det på høykant, men blir dette dumt?
Usikker på hvordan det må være mtp glass-tykkelse ol.?
Svært få fiske arter som vil trives der...
Å få det tett vil ikke være enkelt.
Det med trivsel hadde jeg rett og slett ikke tenkt på!
Hadde sett for meg å prøve å ha fysisk minst mulige fisker, for å kunne få til litt stiming, men hvilken størrelse på karet bør man opp i mtp trivsel?
Svært få fiskearter svømmer hovedsaklig i det vertikale planet. De svømmer bortover, ikke opp- og nedover, det meste av tiden. Derfor må man sammen med dybde også ha tilstrekkelig lengde på akvariet, alt etter hvilke arter man ønsker å holde. For maller kan man ha et kar som er langt og bredt...men de trenger ikke mye høyde siden de holder seg hovedsaklig på bunnen. Størst mulig footprint/bunnflate er best for disse. Men har man "høye" fisker som scalarer og diskus, trenger man høyde i tillegg til god lengde. Generelt kan man si at jo mindre fisken er, jo mindre volum trenger de til svømmerom...de minste artene på 1-2cm kan fint holdes i kar på ca. 50 liter, sågar helt ned i 30 liter for noen arter. Men lengden på karet bør i de fleste tilfeller være større enn høyden...kanskje bortimot det dobbelte.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap