Skal starte malawi kar. hjelp!

Det eg lurer på er:
mat (kas merke dere anbefaler, koffor?)
Substrat
Steiner
Tilsetning I vannet
pumper
sirkulasjon
og alt som er verdt og vite og gjerne
Med så mange generelle spørsmål, ville det bli en hel bok å skrive
Jeg foreslår at du søker her i forumet på ord som malawi, filter, substrat, vannverdier osv. Da kan du lese deg opp på det du trenger å vite, og heller komme med mer detaljerte spørsmål etterpå.

Prinsippene bak et malawi-kar er de samme som for et hvilket som helst akvarium...det trengs innkjøring og nøyaktighet med måling vannverdier. Spesielt for fisker fra de store afrikanske sjøene er at de skal ha høy pH/KH og GH. Dessuten vil de ha finkornet substrat og innredning med mye stein. Masse stoff å finne her i forumet om hvordan andre har gått frem, og dessuten finner du grunnleggende info under under Kunnskap og Artikler.
I tillegg til det SilverShaded skriver:
- les deg opp på antall/aggresjon/fordeling av stress osv.
- kompatibilitet mellom ulike typer Malawi - størrelse, hvem kommer inn først og 'eier' karet osv.
- når du allikevel må ha mye stein til gjemmeplasser kan du kjøre på med kalkstein, som også vil hjelpe til høy pH. Du kan også ha kalkholdig substrat.
- om du søker på ulike Malawi i fiskebasen vil det framkomme ulike 'gravebehov' osv. Mine begynte å grave noe sinnsykt under lek, ellers veldig lite. Samme gjelder for planter, noen typer fisk vil spise visse planter. Erfaringsmessig for egen del et vallisneria en god plante.
- god filtrering og helst en brukbar sirkulasjonspumpe anbefales.
- sjekk YouTube-videoene til KGTropicals. Mange gode råd - sikkert på andre steder også.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap