Ancistrusene dør.....

...og algene vokser... Hva gjør jeg feil?!

Gh ca 3-4
Kh ca 3
Ph ca 6,5

Jeg lurer på om kh og gh har sunket. Hva kommer isåfall det av?

I tillegg synes jeg corydoras albinoene er roligere enn de pleier...

Bytter vann ca 1 gang i uken, mat får de, og lys 10 timer. Masse planter

What to do?! Please hjelp meg.. ??
Dette med algene har vi snakket om tidligere...de skyldes gjerne en ubalanse i forholdet mellom næringsstoffer, lys og CO2. Sirkulasjon kan også ha noe med det å gjøre.

At GH og KH synker noe mellom vannbytter er ikke uvanlig. Plantene bruker kalsium til sin vekst, og kan faktisk også bruke karbonat som karbonkilde. Men bytter nok vann ukemtlig, skulle dette bli erstattet.

Vanskelig å si hvorfor ancistrusene dør. Kan du se noe på dem ? Hva med de andre fiskene, viser de tegn på sykdom ? Ancistrus har også bruk for sirkulasjon og oksygenrikt vann, så det er en detalj å se på. Måler du ammoniakk, nitritt og nitrat ?
Jepp, det har vi, og jeg er veldig takknemlig for at du svarer meg. Jeg forsøker å følge dine råd men hva konkret gjør jeg for å få den balansen? Og hvordan tilføre co2 hvis det er nødvendig? Og hvordan øker jeg sirkulasjon og oksygen?

Jeg har ikke sett noe på fiskene, annet en at ancistrusene begynte å holde seg mindre synlig, ikke sett noen prikker eller flekker eller fargeendringer. De har også spist når jeg har foret de. Eneste jeg ser nå, er som sagt at corydorasene holder seg rolige nede på bunnen. De pleier vanligvis å svirre litt mer rundt..

Nitritt og nitrat er bra. Amoniakk har jeg ikke målt. Jeg har brukt sånne strips, men ammoniakk er ikke på de. Hvordan får jeg målt det?

Beklager virkelig altså, nå får du mye spørsmål... Men vil jo gjerne at de skal ha det bra!
Dette er 180-literen ? Hvis du har satt utblåset fra filteret slik at det blir mange små bølgebevegelser bortover vannoverflaten, burde det bli nok oksygen i vannet. Spørsmålet er om oksygenet får sirkulert rundt og nedover i hele karet ?

Balansen i karet går som sagt ut på å gi plantene optimale voksebetingelser. Dette er igjen en funksjon av tilgangen på lys og næring. Jo mere lysplantene får, jo mer næring trenger de. Mangler det bare ett eneste næringsstoff, begrenses planteveksten enormt. Og da koser algene seg. Dette gjelder også CO2, som er plantenes viktigste kilde til karbon. Her går det an å "jukse" litt, og bruke f.eks. Seachem Excel eller Esy-Life EasyCarbo. Mangel på næring kan avhjelpes ved å gi plantegjødsel. I tillegg kan det hjelpe på å sette ned lystiden litt, så man ikke presser plantene mer enn de har reserver til å bruke.

Hvis du måler med strips, er "bra" verdier ikke så mye verdt. Strips er såpass upålitelige at de kan vise "bra" verdier mens det i virkeligheten finnes både ammoniakk og nitritt i karet. Så jeg vil absolutt anbefale deg å skaffe JBL dråpetester. Dråpetester koster litt men gir mye mer nøyaktige resultater.
Bruker du noen andre tilsetninger i vannet ?
Takk igjen for at du tar deg tid! Det ser ut som det er god bevegelse i vannet, men jeg kan jo prøve å stille den litt annerledes. Er 180 liter ja

Skal jeg prøve å kutte lyset ned til 9 timer kanskje? Siden sist jeg snakket med deg har jeg satt i flere hurtigvoksende planter, og de vokser fint. Vurderer å ta ut alle anubiasene eller hva de heter igjen etter at ancistrusene døde har det kommet alger på røttene også.. Skal også prøve en av de produktene du nevner.

Dråpetester skal jeg sjekke ut! Jeg tilsetter aquasafe. De første månedene tilsatte jeg disse kapslene med "gode bakterier", men har ikke gjort det på de siste vannbyttene.

Har det mye å si om man bytter filtrere/svampene? Har skylt disse i akvarievann noen ganger, og byttet ut en av gangen innimellom.
Bakteriekapslene klarer du deg fint uten.
Flott at du har fått inn hurtigvoksende planter Det hjelper på å holde nitrat-verdien nede. Og jeg ville redusert lystiden til 8 timer, det kan hjelpe. Pass også på at sol ikke treffer karet.

Filteret skal du la være mest mulig i fred. Ikke gjør noe med det før du ser at sirkulasjonen avtar en god del. Ikke behøver du bytte svampene heller, å klemme dem skånsomt i akvarievann holder lenge. Eneste som av og til trenger utskifting er det tynne finfilteret som (antagelig) sitter rett før vannet går tilbake i akvariet. Men er det ikke noe biologiske filtermedier i filteret ? Ingen kuler eller ringer av noe slag ? Er det et originalt Juwel innvendig filter ?
Så det som står på svampene at de skal byttes hver mnd, hver 3 mnd og hver 6 mnd osv, trenges ikke egentlig? Det er det filteret som fulgte med karet, har bare svamper oppi.. De gangene jeg har skylt svampene har de vært veldig møkkete..
Personlig mener jeg at et såpass stort kar bør ha noe biomedium også, når filtervolumet er så lite. Men jeg ville heller ikke hatt et innvendig filter i 180 liter..
Og at svampene må byttes ut er bare et salgstriks. De trenger ikke byttes med mindre de begynner å ramle fra hverandre. Ideen er å ha mest mulig intakte filterbakterier når filteret er så lite.
Må legge til at hvis du kullfilter, må dette byttes ! Kullfilter trengs heller ikke i daglig drift.
Skal innom dyrebutikken i dag. Skal se om de har biomedium da. Hvor ofte bør det byttes? Også prøver jeg med en av de midlene du sa jeg kunne tilsette for å få økt CO2.

Jeg synes det virker litt skummelt å ha utvendig filter, så tar ikke sjansen på det... Jeg har kullfilter, og har byttet dette + den hvite vatten som logger på toppen. Den bytter jeg ca hver uke.
Biomedium skal heller ikke byttes ! Der lever bakteriene i de millioner av porer som finnes. Det skal bare skylles skånsomt i akvarievann.

Som sagt, kullfilteret ville jeg fjernet, det har potensiale til å forgifte vannet. Og så ville jeg fått inn litt biomedium i stedet.
Jepp, i will! Var innom dyrebutikken i dag, og jeg fant ut at lørdager var en dum dag å handle der på. Kun ekstravakter som ikke hadde peiling. De fant ingen av de tingene du har anbefalt meg. Så jeg må finne de et annet sted
Det finnes mye typer biofilter materialer, eksempler fra en nettbutikk: http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=81&pageId=551
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1703&pageId=565
Og bioballer: http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2843&pageId=565
Merkelig om du ikke finner noe biomedium der du bor, men det kan hende det står under utvendig filter, eller saltvann for det jeg vet.
Tetratec keramiske ringer er nå ikke et biologisk filtermedium, men et mekanisk. Ville heller ikke gått for biomedium i plastikk som bioballene.
Fluval sitt biomedium har jeg ikke prøvd, så vet ikke hvordan dette er.

Personlig bruker jeg disse :
Eheim Substrat Pro
Seachem Matrix
Tilfeldig bekjentskap
© Mari galland
Reklame for plussmedlemskap