Bioflow 500 - filteroppsett

Har et Juwel Rekord 800 med en Ecoflow 500 l/t

Karet har stått og gått i 6 uker etter en "filterguffe" kickstart første uka. Men av filtermateriale, så er det orginalt det som fulgte med, dog byttet ut det sorte med blå-grov.

Vurderer nå å begynne utbytting av filtermatter, for å få inn både blå-grov og blå-fin - samt en Cirax casette.
Kommer ikke til å bytte ut alle elementer med en gang, men kanskje 1 og 1 i måneden.

Men usikker på hvilket oppsett jeg bør ha.

Har googlet og finner mye rart og har etter mitt skjønn havnet på to oppsett.

Se bilde
Oppsett 1 : sort skrift, der man kjører 2 x grov/fin over og under
Oppsett 2 : blå-grov øverst, cirax casette, blå-fin nederst

Er det noe forskjell - eller blir dette hipp som happ
Juwel har laga ei eigen anbefaling for filtersvamper basert på samansetning av anerobe og aerobe bakteriekulturer i filteret (riktignok for Bioflow 3.0, etc. og ikkje Bioflow Super, som vel er det filteret du har i din Rekord 800).

I kva grad dette gir meining (utover kommersiell jippo) veit eg ærlig talt ikkje men om du uansett skal bytte ut nitratsvamp og kullfilter så kan det jo vera greit å ta ein titt

http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Filtersystems/Bioflow-Filter-M-Filter-system-Bioflow-3-0.html

Hovedsaken i ethvert filter er hvilken vei vannstrømmen går. Fra der strømmen når filtermediene, er første oppgave å sortere bort mest mulig mekanisk "skitt". Derfor bruker man først grpv, så finere og til slutt finest mekanisk filtermdeium (i dette tilfelle blåsvamp og fleece). Først da skal vannet treffe det biologiske filtermediet, og så gå tilbake til akvariet. Jeg ville byttet ut Cirax med et ebdre biomedium, imidlertid.
Takker for svar

Et bedre biomedium i stedet for Cirax - her du noen eksempler til meg da evt.
Cirax ble valgt for den kommer som ferdig kasett som passer i filteret. Ser de har både Karbax og Phorax kasetter, men dette er kullfiber og fosat fjerner og var i mitt hode ikke nødvendig.

Du kan vel bruke kassetten, men bytte ut "innmaten" ? Karbax eller Phorax trenger du ikke, nei.

De beste biomediene er Eheim Substrat Pro og Seachem Matrix. Etter min mening, da.
Takker takker
Jeg hører på dine råd

Men just for nyskjerrighetens skyld - noen grunn til at dette er bedre. Er det evnen til å "fange" opp organismene (ønsker å lære litt også)

Filterbakterier er avhengige av en flate å slå seg ned på, hvor de danner kolonier. Hvor stor overflate vi kan tilby filterbakteriene, avhenger dermed av filtermediet. Derfor bruker vi porøse medier, som har en enorm overflate på micro-nivå i forhold til volumet. Så...jo mere flate, jo bedre Da skjønner du også hvorfor filtersvamp ikke er helt i samme klasse og er best egnet som mekanisk filtermedium...selv om bakterier vil slå seg ned der også.
Et lite spørsmål til.

Har nå satt inn en kassett med Substrat Pro, byttet litt på rekkefølgen i filteret, sånn at blå grov nå er øverst, kassetten i midten, med blå fin nederst.
Øverst sitter filtervatten som jeg bytter ut ukentlig, ved vannbytte

MEN
Jeg har også et 30l kar som nå står på sin 14dag etter filterguffe innkjøring, her har jeg et fluval filter jeg syns er litt stort.
Så med posten i går kom et mindre Eheim innv. filter.

I denne Eheimen brukte jeg opp igjen en god bit av blå grov fra det jeg tok ut, samt har lagt ned i en god porsjon med Substrat Pro.
Dette filteret har nå fått litt innkjørt blå filter, samt at det nå går i hovedkaret.

Hvor lenge må dette stå og gå her før det kan drive 30l ferdig innkjørt
Bruk salmi-testen. Et filter kan heller ikke bare "stå og gå"...bakteriene må ha næring, så salmi er ideelt.
Har lest litt om salmi-innkjøring mm. Du har skrevet mye om dette på forumet her ser jeg - men jeg tørr neppe å begi meg ut på slik.

Sånn sett så "står og går" dette filteret sammen med det andre filteret i hovedkaret som er innkjørt. Derfor jeg nå spurte om hvor lenge det evt. må gå her før det har dannet seg nok bakteriekulturer i det nye filteret
Jeg mener ikke du skal kjøre inn karet med Salmi...det behøver du jo ikke. Men å teste med Salmi om filteret er klart, det er en annen sak. Du klarer da å måle ammoniakk og nitritt ?
Ellers tar det omtrent samme tid som Salmi-innkjøring hvis du kjører filteret sammen med et annet. Det bør gå der i 5-6 uker...hvis du ikke setter det i 30-literen og gjør en Salmi-test.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap