Rett lys i akvariumet!

Sliter litt med å få planter til å trivest i akvariumet mitt og synest lyset er litt dårlig så tenkte å høre med dere om hva som er optimalt i karet mitt. Jeg har to slike i akvariumet nå, bare 91cm lange: https://ca-en.hagen.com/Aquatic/Lighting/Fluorescent-Bulbs/A1615. Karet er 200l.
Kan noen fortelle meg hva som er di optimale lysrørene for mitt kar med tanke på at fisk OG planter skal trivest best mulig?
Nei, med bare slike rør blir det nok ikke så bra. Disse rørene er på 2700K og duger ikke som eneste belysning. Det blir i tllegg veldig "gult" lys.
Du burde nok bytte til dette røret. Eventuelt kan du ha ett av de Flora-Gro rørene du har, og ett Life-Glo.
Husk også på at rør må byttes minst en gang i året for å være effektive.
Kan ikke bedømme slike "planterør" som 2700k og dermed gult lys. Røret gir mest i det blå og røde fargesegmentet - som nettopp planter er glad i. Dette er altså et planterør.

Men 2x30W T8 til en 200 liter er litt lite lys. Jeg har selv 4x30W T8 med reflektorer til et 222liters kar - og det gir brukbar plantevekst.

Liker du fargen disse rørene gir så kan du fortsette med de - først kan du prøve reflektorer - de kan hjelpe en del - men du bør nok satse på å øke antall rør. Eventuelt kan du gå over til T5 for å få til mer lys.

Det er også en inngrodd myte at rør må byttes minst en gang i året, dessverre. Her er det stor forskjell mellom leverandører og mange beskriver i dag ikke mer enn 10% nedgang i rørets levetid - som kan være på flere år - med normal akvariebruk. Så her kan det være lurt å vurdere selv.
MrSpock : Nå er det faktisk produsenten som oppgir røret til 2800K, ikke jeg. Dette gir en varmhvit effekt, som kan virke gulaktig/rødaktig. At det er et planterør er jo klart...det heter tross alt FLORA-Glo. Men 2800K alene er ikke hensiktsmessig, som jeg altså bemerket, og som trådstarter også opplever. Produsenten sier selv at dette anbefales brukt i kombinasjon med Lige-Glo : " Flora-GLO is recommended in combination with Life-GLO and Power-GLO bulbs."
SilverShaded
MrSpock : Nå er det faktisk [I]produsenten[/I] som oppgir røret til 2800K, ikke jeg. Dette gir en varmhvit effekt, som kan virke gulaktig/rødaktig. At det er et planterør er jo klart...det heter tross alt FLORA-Glo. Men 2800K [I]alene [/I] er ikke hensiktsmessig, som jeg altså bemerket, og som trådstarter også opplever. Produsenten sier [I]selv[/I] at dette anbefales brukt i kombinasjon med Lige-Glo : " Flora-GLO is recommended in combination with Life-GLO and Power-GLO bulbs."


Nei, du kan ikke se fargetemperaturen på den måten du tenker på slike rør. Her har de manipulert fargene og fjernet og lagt til deler av spekteret. Lyset fra dette er faktisk lilla-aktig. Akkurat motsatt av det fargetemperaturen for et lysrør med et "normalt" fargespekter vil gitt ved 2700k.

Årsaken til at de anbefaler rør med litt mer normale fargespekter er for å gi et mer naturlig preg av akvariet. Men er du glad i ekstra gjengivelse av røde og blå farger fra fiskene, og samtidig god plantevekst, er det bare å kjøre på med slike rør.
Enklere fortalt har de tilpasset lyset til det plantene vil ha. Gult og grønt osv kan ikke plantene nyttegjøre seg av. Dermed har de fjernet dette. Men blått og rødt kan plantene bruke - derfor går all energi i røret på å produsere dette.

Men det går ikke å sette en "normal" fargetemperatur på slike rør. Man bør se Ra index (fargegjengivelse) og fargetemperatur i sammenheng. Jo dårligere Ra jo dårligere fungerer det å sette fargetemperatur - og et slikt planterør har en elendig Ra index.

Men er ellers enig med å kombinere planterør med "vanlige" rør. Så et forslag til trådstarter er å beholde de to planterørene og supplere med en armatur med to til - da gjerne to vanlige fullfarge lysrør med fargetemperatur rundt 6000k - gjerne annenhver type rør om hverandre.
Uansett om røret avgir lys som "ser lilla-aktig ut", så blir det jo ikke lilla-aktig i akvariet. Jeg har hatt dette røret selv en gang, og det ga et tydelig rødgult stikk i akvariet.

At plantene ikke nyttiggjør seg av annet enn rødt og blått lys er en myte. Forsøk viser at total fotosyntese hos vannplanter foregår i nesten identisk grad over hele spekteret (400-680 nm). Forskjellen er kun på 10%. Rødt gir større fotosyntese-avkastning enn grønt og blått...men til gjengjeld rekker rødt lys ikke langt ned i vannet. På 30cm dybde er 50% av det røde lyset absorbert/tapt. Ikke så bra for lave planter på bunnen av en tank som 50 cm dyp. Belysning med overveiende rødt fører dermed til lange og spinkle planter som prøver å "finne lyset". Og i dette røret er det mye rødt ! Derfor trenger det å balanseres med et rør med over 6000K, ikke bare for utseendets skyld.
Fremdeles har du feil med måten du tenker på fargetemperatur.

Du bør også tenke på at all energien til disse rørene brukes til å sende ut lys i begrensede farvespekter - så de lyser altså betydelig mer i disse områdene enn et fullfargerør. Noe som vil oppveie for at visse frekvenser blir hindret mer i vann enn andre.

Lysrør for planter - er altså det beste lyset for planter. Kanskje rart for deg - men allikevel sant. Og spesielt planterør for akvarier er beregnet nettopp med tanke på egenskapene med vann og lys.
Begrenset fargespekter...vel, hvis du ser på spekteret på bildet så ser du at det eneste som er begrenset i noen grad her, er grønt. Til gjengjeld er det overskudd i den røde enden. Fosforbelegg er ikke magi, heller...

Så du mener at bare fordi det kalles "plantelys" så er det best for planter...en smule naivt, kanskje. Særlig når helt vanlige 5-7000K fullfargerør gjør jobben bedre enn kun plantelys. Takashi Amano advarer mot bruk av slike rød-vektede rør, faktisk.

Men siden vi helt klart ikke blir enige, kan vi jo være enige om at du bruker plantelysene dine, så bruker jeg fullfargerørene mine (der jeg ikke har LED,da).

Uansett er det ikke lysrøret som er begrensningen hos han - det er mengden lys.

Men erfaringen er at det er styrken på lyset som uansett er viktigst - får du først nok lys er det nesten hipp som happ hva du bruker - av gode rør selvsagt. Så jeg sørger først for å få nok lys til at plantene vokser godt - så velger jeg en kombinasjon hvor akvariet ser bra ut.

Hvorfor diskuterer du ikke dette med lysstyrken i stedet? Er ikke det viktigste å hjelpe ts?
MrSpock
Hvorfor diskuterer du ikke dette med lysstyrken i stedet? Er ikke det viktigste å hjelpe ts?

Selvsagt er det viktigst å hjelpe, noe jeg faktisk gjør her fordi trådstarter vil automatisk få bedre lysstyrke ved å bytte rør. Et LifeGlo rør produserer over dobbelt så mye lumen som FloraGlo, serru...og man kan trygt anta bedre PAR-verdier der TS har plantene sine.
Klart han kunne øke antall rør, men det var ikke spørsmålet her. Holder det ikke med bytte av rør, kan man foreslå flere rør ved en senere anledning.
SilverShaded
[QUOTE=MrSpock] Hvorfor diskuterer du ikke dette med lysstyrken i stedet? Er ikke det viktigste å hjelpe ts?

Selvsagt er det viktigst å hjelpe, noe jeg faktisk gjør her fordi trådstarter vil automatisk få bedre lysstyrke ved å bytte rør. Et LifeGlo rør produserer over dobbelt så mye lumen som FloraGlo, serru...og man kan trygt anta bedre PAR-verdier der TS har plantene sine.
Klart han kunne øke antall rør, men det var ikke spørsmålet her. Holder det ikke med bytte av rør, kan man foreslå flere rør ved en senere anledning.

Lumens er en måte å måle styrken på lyset som menneskets øye ser. Dette er ikke det samme som det lyset plantene kan nyttegjøre seg. Det er to helt forskjellige ting.

Tvert i mot - burde man aldri anta at et "vanlig" fullfarge vil gi bedre plantevekst enn et rør spesielt utviklet for å fremme plantevekst av samme størrelse.

Men for all del - forskjellige planter har forskjellige krav, akvarier har forskjellig størrelse og høyde - man kan få forskjellige resultat med ulike rør. Men som tommelfingerregel, bør man ha en viss effekt for et kar - for at det skal gro godt - dette er det viktigste kravet som først må sikres. Så kan man etterpå teste ut litt forskjellige typer rør.
Lumens er bare brukt som en indikator her, selvsagt er dette sett med menneskelige øyne. Men PAR-verdien er et riktig mål, og som jeg har sagt før : Et rør med overvekt i den røde delen av spekteret mister mesteparten av sin effektivitet nedover i vannet. Det hjelper jo lite å ha høy PAR-verdi i toppsjiktet når plantene står i bunnsjiktet ! Og som du ser : TS har plantene sine på bunnen, omtrent bare lave planter. Og det er det karet jeg snakker om... som antagelig er et sted mellom 40 og 50 cm høyt. Vi snakker ikke om akvarier med ulik høyde her...mine svar har vært for dette karet. I mitt mallekar derimot, som bare er 35cm høyt og har høye planter, har jeg lys med ekstra rødspektrum fordi det faktisk kan brukes av plantene der
Beklager forferdelig treigt svar! :P Takker for svar, begynner med å prøve med 2 stk 6700k rør og ser da! Men hvis det ikke blir nok lys å jeg må ha flere lysrør, er det da bedre å bytte til LED? Eventuelt link og info om hva type LED jeg bør velge?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap