Blir ikke klok på avansert søk...

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg skjønner ikke dette med avansert søk når de gjelder PH. PH i kranvannet her jeg bor er ca 7,8. Men hvis jeg trykker på for eksempel PH 7,4-8 i avansert søk får jeg bare opp fisker som tolererer 7,4-8. Og prøver jeg å ta for eksempel 6.5-8 får jeg mange fisker som ikke tolerer opp imot 8. Så jeg skjønner ikke helt hvordan den skal funke når man har en eksakt ph i akvariet og skal søke i forhold til det Så jeg håper noen her på forumet kan hjelpe meg med å finne ut det

Takker for alle svar på forhånd!
Plussmedlem
Akvariefyren
Og prøver jeg å ta for eksempel 6.5-8 får jeg mange fisker som ikke tolerer opp imot 8.

Hei.
Kan du nevne et eksempel?
Avansert søk fungerer dårlig til dette bruket. Som du sier, om man har kranvann på 7,8 og prøver å finne fisk som passer til dette, ville det vært naturlig å tro at man bør søke på fisk som tolererer pH 7,6 - 8. Men da får man kun opp 5 fisk som resultat.

Det virker som at arten må ha HELE sitt pH-intervall innenfor søkekriteriet for å få treff.
Dvs, fisk som er listet med pH 7,4-8,2 vil man ikke få treff på. Søker man derimot bredt, f.eks pH 6 - 8 får man 1887 treff hvorav mange er innenfor et begrenset pH-intervall, som f.eks Apistogramma sp. ´Abacaxis´ med pH 6,5-6,5.

Søkefunksjonen burde heller vært bygd opp slik at man kunne lagt inn pH-verdien man har i akvariet, og deretter fått treff på de arter som har verdier som overlapper det man søkte etter.
Inaktiv bruker
McSteen
Avansert søk fungerer dårlig til dette bruket. Som du sier, om man har kranvann på 7,8 og prøver å finne fisk som passer til dette, ville det vært naturlig å tro at man bør søke på fisk som tolererer pH 7,6 - 8. Men da får man kun opp 5 fisk som resultat. Det virker som at arten må ha HELE sitt pH-intervall innenfor søkekriteriet for å få treff. Dvs, fisk som er listet med pH 7,4-8,2 vil man ikke få treff på. Søker man derimot bredt, f.eks pH 6 - 8 får man 1887 treff hvorav mange er innenfor et begrenset pH-intervall, som f.eks Apistogramma sp. ´Abacaxis´ med pH 6,5-6,5. Søkefunksjonen burde heller vært bygd opp slik at man kunne lagt inn pH-verdien man har i akvariet, og deretter fått treff på de arter som har verdier som overlapper det man søkte etter.


Det er dette jeg snakker om. Håper det blir forandret i nærmeste fremtid!

PS. Bra skrevet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap