- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Er akvariet mitt overbefolket?
Er akvariet mitt overbefolket?
Hei, ny på forumet og ny med akvarie.
Som det oftest er i starten er kunnskapsnivået på bunn og entusiasmen på topp.
Jeg kjøpte meg mitt første akvarie for ca 2 uker siden. Brukt på finn.no m/fisk.
Jeg fikk med 50 liter brukt vann, og to brukte pumper. Ser ut som om fisken overlevde opplevelsen. Vannverdiene er bra.
Her om dagen hadde jeg besøk av en kjenning som tittet litt på akvarie og mente det var rimelig overbefolket.
Vi har lyst på 5-6 Indiske Glassmaller, men vil ikke kjøpe disse før vi vet at de får det bra
Akvariet er på 180 liter.
I akvariet bor følgende fisk:
10 Kileflekkrasbora (Trigonostigma heteromorpha)
4 metallpansermalle (corydoras)
2 Pansermalle (Hoplosternum)
1 pitbullpleco (L146)
1 Antennemalle (L183)
1 Ancistrus
2 Killi
2 Tigerbarber
2 Odessabarber
1 SAE
Takk for svar.
Som det oftest er i starten er kunnskapsnivået på bunn og entusiasmen på topp.
Jeg kjøpte meg mitt første akvarie for ca 2 uker siden. Brukt på finn.no m/fisk.
Jeg fikk med 50 liter brukt vann, og to brukte pumper. Ser ut som om fisken overlevde opplevelsen. Vannverdiene er bra.
Her om dagen hadde jeg besøk av en kjenning som tittet litt på akvarie og mente det var rimelig overbefolket.
Vi har lyst på 5-6 Indiske Glassmaller, men vil ikke kjøpe disse før vi vet at de får det bra
Akvariet er på 180 liter.
I akvariet bor følgende fisk:
10 Kileflekkrasbora (Trigonostigma heteromorpha)
4 metallpansermalle (corydoras)
2 Pansermalle (Hoplosternum)
1 pitbullpleco (L146)
1 Antennemalle (L183)
1 Ancistrus
2 Killi
2 Tigerbarber
2 Odessabarber
1 SAE
Takk for svar.
Postet 16.05.15 kl 09:41
Postet 16.05.15 kl 10:01
Postet 16.05.15 kl 14:25
Endret: 16.05.15 kl 14:26
Postet 16.05.15 kl 15:20
Postet 16.05.15 kl 15:27
Tror dere virkelig regelen ikke har unntak?
Regelen funker helt fint for småfisk som tetra, barber og levendefødene. Noe som trådstarter hadde mest av i karret sitt.
Om feks trådstarter ville fylt opp karret med kun kilefleksrasbora som han har flest av, så hadde jeg ikke hadde noe problem med å anbefale han opptil 36 stk i en 180 liter. Jeg sier ikke at han skal ha så mange, men opptil. Det er lov å bruke huet, å man er nødt til å lese seg opp på hvilken fisk man har.
Det sier seg selv at man ikke kan ha 10 diskus i et 54 liters kar. Hvis man finner på noe sånt er det ikke regelen, men personen det er noe galt med.
Regelen funker helt fint for småfisk som tetra, barber og levendefødene. Noe som trådstarter hadde mest av i karret sitt.
Om feks trådstarter ville fylt opp karret med kun kilefleksrasbora som han har flest av, så hadde jeg ikke hadde noe problem med å anbefale han opptil 36 stk i en 180 liter. Jeg sier ikke at han skal ha så mange, men opptil. Det er lov å bruke huet, å man er nødt til å lese seg opp på hvilken fisk man har.
Det sier seg selv at man ikke kan ha 10 diskus i et 54 liters kar. Hvis man finner på noe sånt er det ikke regelen, men personen det er noe galt med.
Postet 16.05.15 kl 17:12
Postet 16.05.15 kl 22:49