Er akvariet mitt overbefolket?

Hei, ny på forumet og ny med akvarie.

Som det oftest er i starten er kunnskapsnivået på bunn og entusiasmen på topp.

Jeg kjøpte meg mitt første akvarie for ca 2 uker siden. Brukt på finn.no m/fisk.
Jeg fikk med 50 liter brukt vann, og to brukte pumper. Ser ut som om fisken overlevde opplevelsen. Vannverdiene er bra.

Her om dagen hadde jeg besøk av en kjenning som tittet litt på akvarie og mente det var rimelig overbefolket.
Vi har lyst på 5-6 Indiske Glassmaller, men vil ikke kjøpe disse før vi vet at de får det bra

Akvariet er på 180 liter.

I akvariet bor følgende fisk:

10 Kileflekkrasbora (Trigonostigma heteromorpha)
4 metallpansermalle (corydoras)
2 Pansermalle (Hoplosternum)
1 pitbullpleco (L146)
1 Antennemalle (L183)
1 Ancistrus
2 Killi
2 Tigerbarber
2 Odessabarber
1 SAE

Takk for svar.
Var ganske mange fisk i karet ja.
Hadde nok tatt ut Tigerbarber, Odessabarber og SAE. Disse er stimfisk og bør være flere, men siden det allerede er mange fisk ville jeg tatt ut disse, og heller fått flere Corydoras. Ville heller ikke hatt flere arter i.
180 liter / 26 fisk = 6,9 liter vann per fisk.

Som svar til trådnavn:
Nei, jeg syns ikke dette er "overbefolket" kar. Det burde gå helt fint, pleier å sette grensen selv ved 5 liter vann pr fisk.

Men sammensetningen av fisk kunne kanskje vært litt mer 'ryddet' opp i som Meløysaltvann sier.
Wow Andey!!! Det fungerer absolutt ikke slik som regnestykket ditt..

Enig med Meløy!!!
Andey
...pleier å sette grensen selv ved 5 liter vann pr fisk...

Haha, den var god. Men for sikkerhets skyld bør du sette inn "smilefjes" når du spøker, ellers vil noen kunne ta dette på alvor, og tro at de fint kan putte 10 diskus i en 54 liter! ( 10 fisk X 5 liter = 50 liter)
Tror dere virkelig regelen ikke har unntak?

Regelen funker helt fint for småfisk som tetra, barber og levendefødene. Noe som trådstarter hadde mest av i karret sitt.

Om feks trådstarter ville fylt opp karret med kun kilefleksrasbora som han har flest av, så hadde jeg ikke hadde noe problem med å anbefale han opptil 36 stk i en 180 liter. Jeg sier ikke at han skal ha så mange, men opptil. Det er lov å bruke huet, å man er nødt til å lese seg opp på hvilken fisk man har.

Det sier seg selv at man ikke kan ha 10 diskus i et 54 liters kar. Hvis man finner på noe sånt er det ikke regelen, men personen det er noe galt med.










Problemet med å lansere slike regler (som har unntak), er at ikke så få glemmer at det finnes unntak og tar det hele for god fisk (pun intended!).

Det er en grunn til at myten om en cm fisk pr liter vann stadig dukker opp, enda den hver gang blir tilbakevist med svært vektige argumenter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap