Investere i akvarium på 125-180l til min datter på 4 år

Hei, jeg har tenkt til å investere i et akvarium på 125-180L til min datter på 4 år fordi jeg bl.a har hatt stor glede av dette selv som liten.

Vi har i grunn veldig lyst på to koi da min datter ble forelsket ved førsteblikk i dyrebutikken, men disse trenger vel kanskje et langt større akvarium selv om de bare er 6-7 cm? Hvis det ikke er mulig med koi, så kom gjerne med tilbakemeldinger på fisk dere anbefaler med litt størrelse på.

Vh

Per

Hei, vil bare anbefale å lese seg litt opp her før du gjør noen valg.

Her ser du anbefaling av akvariestørrelse til koi

Mvh Terje
Takk for tilbakemelding, har du noen fisk du anbefale med litt størrelse som man kan ha 2-3 stk av som passer til et akvarium på 125-180L?
Hei, jeg ville ha sjekket vannverdien som du har i springen før jeg hadde valgt fisker.
Vist ikke må du til å manipulere vannverdier med tilsetningsstoffer for å få optimale vilkår, noe som er ofte litt vanskelig i begynnelsen og gjøre det hele unødvendig komplisert.

Det er da GH og KH samt pH som er de som har mest innvirkning på hva du skal velge.

Høy GH indikerer hardt vann og lav bløtt vann ofte fulgt av høy og lav pH

KH er en indikasjon på bufringsevnen til vannet for å holde stabil pH

Du kan lese mer om dette her.

Vannverket har som regel disse verdien eller vist du har privat brønn/vannhull må du måle dem selv. Det beste er å måle selv, litt variasjon vil det være gjennom året vist ikke du har grunnvann kilde men det går normalt fint for de fleste arter.

Når du vet hva du har setter du bar dette inn i søket sammen med akvariestørrelsen du skal ha på fiske basen her på AF så får du en oversikt på hva som finnes.
Du kan også rådeføre deg med en akvariebutikk men her skal du være oppmerksom på at du kan komme bort i noen som ikke helt vet hva de snakker om og bare ønsker å selle deg noe.

Terje
Så vidt jeg husker, henter Oslo vann fra to kilder. Oslo vannverk, om det fortsatt heter det, kan gi deg alle data om vannets pH, GH, KH etc. Det er også mulig at de oppgir dette på sine hjemmesider.

Enig med Terss i betraktningene om fisk som liker vannet som det er, i starten. Søk i fiskebasen på de aktuelle vannverdiene og på akvariestørrelsen, så får du en oversikt over fisk som kan passe. Det gjør det enklere å velge rett. Barn synes ofte at levendefødere er morsomme fordi de kan se at de får yngel.

Veldig enig med de andre her...mål vannverdiene du har i krana hjemme, dråpetester trenger du uansett hvis du skal drive et akvarium på forsvarlig måte. Det er uansett god tid til å gjøre fiskevalg, karet/filteret må kjøres inn først, og dette tar 5-6 uker.

Levendefødere er en god ide for barn, de har sterke farger og er relativt lette å holde hvis man har vannverdier som passer (unntatt guppy, vil jeg si). Et akvarium på 125-180 liter er ikke veldig stort, og det er begrenset hvor store fisk man kan/bør ha i et slikt kar. Her må nok far ta ansvar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap