Oppdrett av kobbertetra

Jeg har hatt akvariet mitt i lengre periode nå og ønsker å prøve på noe nytt - nemlig få yngel på mine kobbertetraer. Jeg lurte på om det er mulig å få dette til i en 2-liters oppdrettsboks, slik som denne:

http://www.ebay.com/itm/2L-Spawning-BOX-satellite-hanging-outside-Breeding-Seperating-Fish-tank-Fry-/271871407530?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f4ccc75aa

Vil fiskene kunne legge egg i en så liten boks om jeg setter et par av de oppi denne boksen?
Tetraene mine pleier å gyte ofte i selskapskaret, men da spiser de sine egg med en gang, derfor tenkte jeg at en slik boks kunne være en bra og billig løsning.
Jeg tenkte å foreslå noe annet...
Jeg har tidligere hatt keisertetra, og da dukket det opp noen yngel nå og da. De voksne fiskene lot tydeligvis yngel være i fred. Uansett dukket de opp uten at jeg hadde gjort mye i akvariet.

Det du kan gjøre i akvariet er å legge til rette for at eggene skal kunne overleve på steder der de voksne fiskene ikke kommer til. Hva med å slenge en god porsjon klinkekuler i bunnen? Da skulle egg som synker til bunns kunne få skjul.

Eller hva med å skille av en del av akvariet med myggnetting?

Egne leksakvarier vet jeg var mye brukt før - men jeg er skeptisk til at tolitersbokser har nok volum. Utviklingen av eggene krever ikke mye vann, men dersom du er avhengig av å fostre opp yngelen, så vil to liter være så liten mengde at du kan raskt komme borti problemer med svingende vannkvalitet, svingende temperatur osv.

Tror jeg ville gått for et ekstra akvarium på 40-60 liter, som du innreder som et planteakvarie. Så lar du de voksne fiskene få være oppi der en stund og leke - før du tar de ut.

På denne måten slipper du å tenke på eget oppvekstakvarie. Nå har jeg ikke hatt kobbertetra selv, men innbiller meg at de er nokså tøffe fisker. Kanskje er det lurt å fore opp yngelen uten for mye oppmerksomhet fra de (sultne) voksne.
Noen tips...
Nå sjekket heg linken. Vannkvaliteten blir nok helt ok med dette systemet, men spørsmålet blir hvor lenge yngelen skal gå i boksen. Jeg vet ikke om det er stort nok til at de voksne kobbertetraene vil leke i denne boksen - men er tvilende til det. Det ser mer ut som et egnet sted for guppyyngel.

Og mine tips om naturlig oppdrett er kanskje ikke så veldig egnet når jeg så hva du hadde av andre fisk. Ancistrus spiser nok egg, og det var også andre fisker som sikkert spiser yngel i akvariet sammen med kobbertetraene.

Jeg vet ikke hvor mye penger du har lyst til å bruke på akvarier, men det går an å søke på brukte akvarier og få tak i noe som ikke er altfor dyrt.

Jeg gjorde nettopp et søk på FINN, Torget, Dyr og utstyr, Akvarier, Rogaland; Haugesund og Karmøy.

Det lå jo noe ute der. I korte trekk tror jeg at jeg ville rådet deg til å spare opp til et større akvarie enn det du har nå. Og så kan du bruke det akvariet som du har nå til oppdrett. Du kan jo eventuelt ta kontakt med noen av selgerne og spørre hva de tenker seg å ta for akvariene. Det er nok kjøpers marked på brukte akvarier, og jeg ble overrasket over hvor mange brukte akvarier som var til salgs på FINN.

Har selv kjøpt to akvarier av merket Akvastabil brukt - det ene på 250 liter, og det andre på 429 liter. Begge akvariene ble kjøpt av entusiaster, og jeg angret ikke. Men husk at en del av utstyret som eventuelt kommer i tillegg også koster litt, om det ikke er inkludert med akvariet. Da tenker jeg særlig på filter og lys.
tusen takk for gode råd! leiligheten min er liten og jeg har derfor ikke plass til flere store akvarier, men jeg skal kanskje kjøpe et lite akvarium senere om jeg finner noe billig
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap