Ciklidepar som har prøvd å yngle lenge uten hell, hvordan kan jeg få yngel til å leve opp?

Jeg har et par Mikrogeophagus ramirezi (gold/golden) tror jeg, fannt et bilde i fiskebasen som sier det er navnet på de jeg har vertfall.

Link til bilde:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=13981

De har nå lagt egg sikkert 7 ganger uten hell. De greide å få fram yngel en gang, men de levde ikke til de var ferdige med plomme sekken en gang, og siden de har de bare hatt egg som ikke har blitt til noe og bare har "forsvunnet". De vokter eggene sine veldig godt og jeg har tatt ut mallen som tidligere har vært en frekk eggtyv, så jeg tror derfor de spiser sine egne egg.

Har veldig lyst på yngel, det hadde vært gøy å få noen egg til å klekke og leve opp.
Det første jeg lurer på er om det rett og slett kan være feil pH i vannet som gjør at hannen ikke får befruktet eggene, og at de da rett og slett spiser de fordi de likevell ikke vil bli til noe?
Oppdaget i dag at pH ligger på mellom 7 og 8, den har tidligere ligget veldi stabilt på 7, men nå har den gått opp uten at noe nytt har blitt puttet i akvarie. Temperaturen er ganske stabil på 28 grader. Burde jeg kanskje kjøpe noen catappa blader og putte oppi? Har lest at de kan hjelpe på å få ned pHen.

Utenom dette lurer jeg på om jeg kan suge opp noen av eggene med en slange og prøve å ruge dem ut i en rugekasse eller et ekstra akvarie. Eller kan de bli skadet ved å bli sugd gjennom slangen?

Vann verdiene i det ekstra akvarie jeg har er veldig like på de i hovedakvarie, bare at tempraruren her ligger nok rundt 20-23 grader. Bunnen er dekket med sand og det er litt planter oppi der. En annen ting er jo at eggene er så små at om jeg suger dem direkte oppi ekstra akvarie forsvinner de nok helt for meg, hvordan er det folk egentlig gjør dette?

La med noen bilder av eggene som de har lagt inni en liten blomsterpotte denne gangen, og noen bilder av ciklidene.
Disse fiskene skal helt klart ha surt vann, helt ned mot pH 5. Å holde dem i pH over 7 kan nok gjøre at eggene ikke blir levedyktige, og at eventuell yngel ikke lever opp. Det er normalt veldig lite bakterier i vann som er så surt, så fisk og egg kan være mer utsatt for både bakterier og sopp i slikt vann som du har.

Tror ike catappa-blader gjør susen alene, selv om de er fine å ha i sortvannskar. Du må nok til med torvfiltrering eller andre løsninger, vil jeg tro. Noen av Apisto-spesialistene her inne dukker sikkert opp med mere informasjon til deg.
Okay, takk for svar ! Jeg har lite peiling på dette så fint om noken kan gi noen flere tips
Hei! Jeg har også sommerfuglciklider. Du burde få Ph-en godt under sju, helst nærmere 5. (Jeg bruker Tetra Ph-minus, det funker kjempebra, men hvis du vil ha alt naturlig, kan du prøve sitronsaft) Dessuten burde du passe på at hardheten i vannet er så lav som mulig. Jeg bruker torv (legger det i en nylon-pose i filteret). Sjekk at det ikke er kalk i grusen din eller noe annet som påvirker verdiene.

Jeg tror ikke du burde suge opp eggene, men hvis de har lagt egg i en blomsterpotte kan du jo bare ta hele potten over i et mindre akvarie og 'ruge' dem ut der.

Lykke til!
Har lest litt her på forummet og folk har så ulike meninger om det er lurt å putte sitronsaf i i akvariet eller ikke, jeg er ikke veldig erfaren og vil ikke risikere å skade fiskene mine.

Utenom det er det mange som har veldig blandede erfaringer med pH minus også, de opplever at pHen går veldig raskt opp igjen. Jeg tenker at dette har nok mye med å gjøre hva de har i karet sitt osv og de bruker gjerne ulike merker av pH minus. Men du har ikke problemer med dette ? Har du et merke du kan anbefale kanskje ?

Har engelsk elvegrus kjøpt på dyrebutikk og fin sand fra biltema i bunn

Tror jeg vil prøve meg på å filtrere vannet gjennom torv Har lest at soli og tiur er gode merker å bruke, og at der ikke skal være tilsetningstoffer tilstede.
Jeg har en pose jord stående, men rekner med denne er uaktell da den er tilsatt kugjødsel og er kompostert??

Her er beskrivelsen på den jeg har stående vertfall:
Kvalitetsjord spesielt egnet for inneplanter og balkongkasser. Jorden er tilsatt kugjødsel og kompostert. Et næringsrikt og luktfritt naturprodukt, Debiogodkjent for økologisk dyrking.
Inneholder kompostert torv og kugjødsel tilsatt sand. Jorden komposteres i tre år, og er derfor rik på jordbakterier og plantenæring fra kompostert materiale. Et utmerket valg for økologisk dyrking.

Jeg må vell ha 100% natur torv?

Okay, jeg ønsket helst å ikke ta fra dem alle eggene, men tror jeg satser på å få ned pH og se om de greier å ruge ut yngel selv da. Evt kan jeg suge opp yngel


Takk for svar og tips !
Både GH og KH ligger på 3!
Usikker ang gjødsel, men jeg ville brukt torv ment for bruk i akvariet for å unngå at det er ting i den som fisken ikke liker.

Jeg bruker Tetra Ph/KH Minus (http://www.tetra.net/de/en/aquaristik/tropische-fische/pflege/wasserpflege/tetra-ph-kh-minus) Den funker veldig bra for meg.

Bunnlaget ditt høres bra ut, og hvis du har GH/KH på 3, så er det ikke problemet.
Tror definitivt det vil gå bedre med egg/yngel når du får Ph-en ned.
pH-minus er bare uorganisk syre tappet på flaske og overpriset. Så lenge det fins karbonat/bikarbonat (KH) i karet, vil pH stort sett justere seg opp igjen. KH kan ikke bufre vannet annet enn på den basiske siden. For å få permanent pH-nedgang, må man fortsette å tilsette syre til KH er "spist opp". Og da sitter man igjen med akvarievann som er meget ustabilt og utsatt for skikkelige pH-crash.
Forsåvidt fungerer torv-filtrering akkurat på samme måte...bare at man benytter seg av humus-syrer som fins naturlig i torv. Men sjansen er større for at vannet holder seg noenlunde stabilt, da humus-syrer er mer sammensatte og har mye mer kompliserte effekter enn pH-minus.

Edit : Bruk for all del ikke torv med noen form for gjødsel, det er som å helle ammoniakk og nitritt i akvariet.

Nå har jeg startet med litt torv filtrering Har en liten ball med torv i filetret i en nylon strømpe og enda en ute i karet. Det går likevell utrolig sakte, og har ikke merket at pHen har gått ned noe særlig enda.

Mulig dette har med at min pH test ikke er super nøyaktig. Har JBL sin dråpetest som målet mellom 3-10. I følge mitt fargespekter skal testen bli rødlig når pHen er rundt 5, men er nok bare fine lysegrønne resultater her enda. Dette tar gjerne lang tid med torv?

Har nå kjøpt meg en pH minus fra JBL og tenkte jeg kan bruke denne i kombinasjon med torven for å speede opp prosessen?
Dette har jeg selvsakt tenkt å gjøre gjennom vannbytte og ikke tømme det rett i karet. Problemet er bare at jeg er usikker på hvordan jeg skal blande dette. Har et kar på ca 54 liter, men det blir jo litt mindre med bunnlag, røtter, terasse og alt som er oppi, men har også et utvendig filter (Eheim professionel 3 2073/2074) og der er det jo også noen liter vann. Pleier å bytte ca 20 L vann ved bytter, og jeg kan da blande i 2 10L bøtter før jeg fyller på igjen. Noen som er god på å renke ut hvor mye jeg kan ha i hver bøtte? pH i kranvannet ligger på 7.
Ønsker jo å ha pH på 5 eller litt under 5.

La med bilde av pH Minus flaska eg har kjøpt.
JBL's pH-test for pH 3-9 er altfor "vid" og unøyaktig. Skaff deg JBL's test for pH 6 - 7.6 ! Da vet du at når testen ramler under 6, er det ved å bli bra. Så kan du kontrollere med den andre testen.

pH-minus må du nesten teste ut selv. Ta en full 10-liters bøtte med kranvann, mål pH med den nye testen, og tilsett 1 ml av pH-minus.Mål igjen. Gjenta til pH dropper under 6. Så kan du beregne hvor mye du behøver ut fra dette.

Men husk på at pH-senkingen i akvariet må foregå varsomt og i små steg...du må bare senke med max en halv pH-grad av gangen. Prøv med 1 bøtte byttevann med pH under 6 første gang, så kan du ta en ny bøtte et par dager etter, osv. til du er fornøyd.

Litt torv i filteret duger nok ikke, skal du bruke den metoden må alt byttevann filtreres gjennom torv når du tapper det opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap