Innkjøp av fisk til 110 liter

Jeg har et akvarie på 110 liter, og har hatt 3 Ansistrus SP oppdrettvariant i akvariet i ca 2-3 måneder nå. Det er ærlig talt veldig kjedelig å se på i forhold til andre akvarier med fisker og fancy ting, selv om jeg tar meg i å sitte i timesvis å glo på de tre små skapningene :P

Men nå har jeg endelig somlet meg til å sjekke hvilke fisker jeg vil ha, og om de går sammen vannverdi-messig.

Så planen er å ha Temperatur på 22-25 grader, PH=7.0-8.0 og GH=10-12 (kanskje selge ancistrusen og kjøpe andre maller som tåler høyere GH hvis det er vanskelig å holde verdiene så nøyaktige, jeg er tross alt nybegynner)

Jeg har som sagt 3 Ancistrus, to små på 2-3 cm og en på 6-7 cm

Jeg vil ha:

Boehlkea fredcochui (Blå Perutetra)
Poecilia reticulata (Guppy)
Xiphophorus maculatus (Platy)
Xiphophorus variatus (Indianerplaty)

Men siden alle er stimfisk (og Blå Perutetra må være minst 10) så lurer jeg på om hvor mange kan jeg ha i mitt 110 liter?
og hvor mange kan jeg kjøpe på en gang, uten at akvariet blir overbelastet med tanke på at jeg bare har 3 maller fra før av? og hvor mange dager/uker bør jeg vente mellom hver gruppe fisk som tilføres, om jeg ikke kan ta alle med en gang?


*Håper inlegget passer i nybegynner-fora, første gang jeg poster ett inlegg her, og har desverre ikke lest meg igjennom hele forumet enda :/ *

Hilsen BiKa, nybesatt akvarist
De to platyartene vl krysses, så vil anbefale deg å velge kun 1 platy-art. Ellers ender du opp med en gjeng hverken-eller platy.

Da burde du kunne starte med 2 hanner og 4 hunner av platy og guppy. Jeg ville nok satt inn en gruppe av gangen, ja...og ventet minst 10 dager mellom hver gruppe. Tetraene til slutt.
Takk! Jeg visste ikke at de kunne krysses, så det var greit å få vite!

Så jeg burde ha kun 6 platy, 6 Guppy og 10 tetra til slutt ( +mallene) for at akvariet ikke skal bli overbefolket?
Ja, jeg syns det...da har du litt plass igjen når det kommer yngel (og det gjør det jo)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap