Eheim-pumpe fungerer dårligere og dårligere...

Etter råd fra folk her inne, byttet jeg min Aquael-pumpe til en pumpe som de som vet noe som slikt mener er bedre, nemlig en Eheim-pumpe (pickup 160):

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/internal-filters/pickup-160

Jeg har et 120 liters kar.

Problemet er at denne pumpa til stadighet "går tett". Dvs at jeg må vaske filteret (altså vri det opp i bøttevannet ved vannskifte) for at pumpa overhodet skal fungere. Og det er jaggu ikke mange dagene som skal til heller. Jeg pleier å skifte vann en gang i uken, men allerede etter 3-4 dager er det markant mindre trykk i pumpa og etter 5-6 dager er det "krise".

Under er det to videoer. Den første er etter 5-6 dager og den andre er etter at jeg har krystet/renset filteret i vann og satt det tilbake i pumpa.

5-6 DAGER ETTER VANNBYTTE

RETT ETTER VANNBYTTE M/FILTER-RENS

Som man ser er det knapt nok noe vann som går gjennom pumpa overhodet etter bare 5-6 dager!

Det kan vel virkelig ikke være riktig at en pumpe skal oppføre seg på denne måten? Den forrige pumpa (som ikke var god nok) fungerte jo mye bedre enn dette her. Da tenker jeg på selve vanngjennomstrømmingen.

Er det noe galt med selve filteret? Hva er det som skjer?
Kan være så enkelt at du har for stor belastning på filteret og at det dermed går fort tett. Selv mener jeg dette filteret er i snaueste laget, til et 120l kar(kommer ann på belastningen).

Hva med å sette inn aquel pumpa de også?

Så mitt spørsmål er hvor mye fisk og hva slags fisk har du i karet ditt?
Ja, svaret blir nok det samme som forrige gang du hadde trøbbel (med grumsete vann)...alle de mallene søler fælt og filteret fikser ikke jobben. Karet er nok en smule overbelastet, ihvertfall i forhold til filtreringen.
Som de over sier. Filteret er nok for lite. Hva med å kjøre det aquael filteret I tillegg?

Jeg har krafig overdimensjonerte utvendige filter og bytter på de sånn hver 6-9 mnd.
Takker for alle svar.

Jeg ble imidlertid ikke noe særlig klokere. Hvorfor går Eheim-filteret tett på 5 dager, mens det gamle (billige) filteret holdt i mange uker?

Hvor mange uker vet jeg ikke for dette problemet oppstod rett og slett aldri. Jeg renset det aldri fordi det gikk tett, men fordi jeg hadde lest at det burde gjøres nå og da.

Har forresten ikke noe problemer med grumsete vann etter at jeg kjøpte det rette middelet

Men jeg har det gamle filteret enda så jeg kan jo prøve å sette inn dette også. Det skal bli interessant å se hvor lang tid det tar for Eheim-filteret går tett da.

Eksterne filtere er dessverre uaktuelt da jeg ikke kan ha (mulighet) for lekkasje i dette rommet. Om noen har forslag til et innvendig filter som garantert fungerer bra så er jeg imidlertid åpen for innspill...
Etter min erfaring er det større sannsynlighet at selve karet begynner å lekke før et utvendig filter.

Selvsagt gikk ikke Aquael-filteret tett...du fikk jo alt grumset ut igjen på den andre siden

Skulle jeg anbefale et bedre innvendig filter til ditt belastede akvarium, måtte det være et Eheim Biopower 240.
SilverShaded
Selvsagt gikk ikke Aquael-filteret tett...du fikk jo alt grumset ut igjen på den andre siden ;-)


Morsomt. Da kan jeg antageligvis klare meg uten filter for fiskene trivdes tilsynelatende fint i to år med bare Aquael-filteret...

SilverShaded
Skulle jeg anbefale et bedre innvendig filter til ditt belastede akvarium, måtte det være et [URLBLOCK1].


Jeg får vel prøve en slik da. Mulige jeg på sette den på skrå får å få plass... Men tetter den seg etter 3-4 dager også så er det slutt. Det er ikke SÅ morsomt å rense filtre.


Rune Winsevik
Morsomt. Da kan jeg antageligvis klare meg uten filter for fiskene trivdes tilsynelatende fint i to år med bare Aquael-filteret...


Det er godt mulig at fiskene trivdes, men det var du som klaget på at vannet var grumsete
SilverShaded
[QUOTE=Rune Winsevik] Morsomt. Da kan jeg antageligvis klare meg uten filter for fiskene trivdes tilsynelatende fint i to år med bare Aquael-filteret...


Det er godt mulig at fiskene trivdes, men det var du som klaget på at vannet var grumsete

Merkelig nok er vannet ganske bra når jeg kjører Aquael-pumpen parallelt med Eheim-pumpen (selv om sistnevnte gir seg etter 2-3 dager).

Men jeg gjør to ting forskjellig: Bruker et slikt flott middel for hvert vannskift og prøver å få bevegelse i vannskorpen istedenfor å kjøre bobler ut gjennom pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap