Må jeg vente med fisken?

Jeg har et 60l akvarium med to Malawi ciklider og to maller. Jeg har grus i bunnen, som jeg fikk med akvariet jeg kjøpte brukt, men jeg vil skifte til sand, siden det passer bedre til Malawiene og ser bedre ut i min mening. For å skifte sanda må jeg ta ut all vannet, men når jeg fyller det opp på nytt, må jeg ha fiskene mine et annet sted til vannet har modnet?
Vannet i seg selv trenger ikke "modning". Derimot gjør filteret det. Dersom du skal skifte substratet er det mest skånsomt for fisken å oppbevare disse et annet sted i mellomtiden. Malawi har det definitivt bedre med sand, faktisk tilnærmet et must. Ta ut fisken, skift substrat, og tilbake med enten oppspart vann ev. i kombo med nytt vann, og så kan du sette fisken tilbake (forutsatt igjen at filteret er innkjørt).
Ok tusen takk! Kjøpte malawiene sammen med grusen og akvariet, så dumt at den forrige eieren ikke hadde sand. Skal kjøpe sand så raskt som mulig og skifte ut grusen. Skal jeg legge filter svampen i en bøtte med akvariumvann, eller la det være i der det ligger? (vet ikke ordet)
Hvis akvariet fungerer fint med filteret som det er nå, lar du det bare stå og gå i en bøtte med akvarievann mens du bytter bunnlag. Ikke ta ut noe eller gjør noen ting annet...bare flytt hele greia over i bøtta.

I dette tilfellet bør du spare rundt 50% av det "gamle" vannet, slik at ikke miljøet i karet plutselig blir helt tomt for alt av nedbrytningsorganismer.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap