Stillegående rekefilter

Hei. Jeg lurer på om noen her inne vet om et rekesikkert filter. Som helst skal være ganske stillegående og passe i (eller følge med) et såkalt 'nanokar' Håper på noen hjelpfulle svar - blir halvgal av å lete meg fram på internett :P
Jeg har ikke mye erfaring med dette, men har ihvertfall et AquaEl pat mini som fulgte med et 30 liters nanokar (AquaEl shrimpset smart, eller noe sånt). Det er veldig stillegående så lenge man ikke bruker diffusoren (luftboblene bråker), og rekesikkert. Har ikke hatt det i drift så lenge, så hvordan det funker over tid, vet jeg ikke.
Trenger man egentlig den boblegreien i et akvarium generelt? Har sett akvarium både med og uten. Det er dette du har? http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5309 Hvor mange reker av hvilke 'raser' har du i det?
Ja, det stemmer. Kjøpt hos Zooservice. Varmekolben som fulgte med var ikke noe tess, syns jeg, kunne ikke stille inn temperaturen, og temperaturen ble VELDIG høy. Har dog hørt om en annen med samme kolbe, og der holdt temp seg på 25 grader. Jeg kjøpte meg en ny varmekolbe i stedet (Aquael Easyheater 25Watt), den fungerer utmerket så langt, og tar lite plass. Men den var jo litt dyr... Ikke sikkert du trenger varmekolbe heller, hvis du klarer å holde stabil og ønsket temperatur uten.

Jeg har ikke reker akkurat nå, bare snegler. Tenkte å ha noen reker etterhvert, ikke helt sikker på hvilke ennå. For meg blir det litt høy pH og høy temperatur som blir bestemmende, siden sneglene mine må ha det. Har lyst til å ha røde sakura, men litt usikker på om vannverdiene blir for mye i grenseland for dem. Enn du, har du planlagt noen spesielle arter?

Jeg spurte om behovet for å bruke diffusoren for ikke så lenge siden, og fikk dette svaret.
Nei, ikke egentlig. Tenkte at det var smart å sette opp akvariet og sjekke vannverdiene før jeg bestemte meg Men er jo noen som er finere enn andre Kanskje det blir noen sorte eller taiwanske biereker - ser ganske sjarmerende ut :P Kan du forresten noe om dråpetester og hvilken en bør ha? Har sett både på JBL Combiset Plus http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5201 og Tetra Test Laborett http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1876&pageId=425 , men er usikker på hva som lønner seg og om prisen har noe å si på kvaliteten på testene?
Jeg har to Nanokar - et Eheim Aquastyle 24 og et Dennerle Nano Cube 10, hvor det fulgte med innvendige filtere. Begge er veldig stille og fungerer veldig bra.
Å kjøpe disse test-settene har ikke så mye for seg, etter min mening. CO2-test har du f.eks. ikke bruk for (hvis du ikke skal ha et planteakvarium med krevende arter). Ikke er det så mye å spare på hele sett heller, når du likevel må kjøpe tilleggstester. Kjøp JBL-tester, enkeltvis. Du trenger 6 tester : pH, GH, KH, NH3/NH4, NO2 og NO3.
Når du skal ha pH-test, ikke kjøp den som gåt fra pH 3 til 10. Velg en av de "smalere" testene (den som passer best til vannverdiene du har eller planlegger å ha). De er mye mer nøyaktige.

Når du skal velge reker for første gan, så kjøp noen enkle Neocaridina-arter (en eller annen form for "kirsebær-reke"). De flotteste rekene er også de dyreste, så det lønner seg å samle erfaring før man investerer i slike.
OK Da dropper jeg settene. Ser at reker formerer seg lett - kan dette bli et problem mtp. overbefolkning? Er det noe man kan gjøre for å holde reproduksjonen gående nok til å ha litt liv, men ikke nok til å tyte ut av karet? Kan man ha forskjellige rekearter sammen? Hvordan funker evt. det?
Nå spør jeg sikkert mye dumt, beklager :/ Hvordan vet man hvilken PH-verdi man har i kranvannet? Må man ha egen dråpetest for å finne ut av det? Og hvor ofte har dere med rekekar vannskifter?
Reker formerer seg lett, ja...hvis de har rett stell og trives. Blir det mange, er det jo bare å selge eller gi bort noen. Man kan også ha fisk i karet som holder populasjonen nede, men ikke tar alle.

Reker innenfor samme slekt krysses med hverandre, så de bør ikke holdes sammen med mindre man gjør planlagte oppdretts-forsøk. For eksempel hører Sakura og Blue Pearl begge til Neocaridina og vil blandes/krysses. Biereker og tiger-reker hører til Caridina, og vil også blandes.
OK. Tusen takk for svar Er vel få fisk som trives i 30l så får vel heller gi bort noen etter hvert Hvordan vet man hvilken PH-verdi man har i kranvannet? Må man ha egen dråpetest for å finne ut av det? Og hvor ofte har dere med rekekar vannskifter?
Mann er mann...ehh, jeg mener vann er vann ! Du bruker akkurat de samme testene som du har til akvariet. For kranvann er det 3 målinger som gjelder : pH, GH og KH.
Ok. Så da kan jeg bare bestille alle testene med en gang, men vente med den mer spesifikke PH-testen fram til jeg vet PHen til kranvannet? Er det noen nettbutikker eller merker som er billigere enn andre?
Er det noen fiskearter (ikke stimfisk) som trives i 30-40l og kan holde rekeyngel til et minimum? Eller er det for optimistisk?
Her i Norge er prisene nokså like i de fleste nettbutikkene. Noen kroner dyrere hos Webzoo enn hos Aquamanias.

Billigere er det å bestille fra Tyskland...en nettbutikk mange av oss bruker mye er Aquaristikshop. De har enormt utvalg og helt greie fraktpriser. For norske kunder trekkes 19% tysk moms vekk fra prisen, og så betaler du 25% mva når varene kommer til Norge, pluss en tollbehandlingsavgift på drøye hundrelappen..
Jeg har noen Endlers Guppy i min 24 liter - fungerer bra sammen med reker. Har også lest at Pygmepansermaller også skal kunne gå greit i et slikt kar.
Juliane Grav
OK. Tusen takk for svar :) Er vel få fisk som trives i 30l så får vel heller gi bort noen etter hvert :) Hvordan vet man hvilken PH-verdi man har i kranvannet? Må man ha egen dråpetest for å finne ut av det? Og hvor ofte har dere med rekekar vannskifter?


Som Silvershaded nevnte tidligere, bør du satse på en av pH-testene med smalt spekter. Da har du en for 6-7,6 og en for 7,4-9. Men du kan jo antakelig ikke vite hvilken av disse som passer ditt vann, så kanskje starte med å høre med vannverket, hvis du har kommunalt vann? Og så er det å huske på at ting du har i akvariet (sand, stein, etc.) også kan påvirke pH, så ikke sikkert du får helt samme pH, GH og KH i akvariet som i kranvannet. Men best å unngå ting som påvirker vannverdiene mye, slik som kalkstein/kalkholdig sand eller grus.

Du kan ha f.eks. en Neocaridina-art og en Caridina-art sammen, da krysser de seg ikke. Noen reker får "larver" som trenger brakkvann for å vokse opp, så da løser befolkningsproblemet seg selv... Amanoreke er en slik art. Det er eneste reka jeg har nå, den er hardfør, passer i et vidt spekter av vannverdier, er flink med alger, og glupsk og skummel... ;-D Men 30 liter er vel i minste laget til den.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap