Innkjøring av nytt akvarie

Jeg har fått ett nytt akvarie. Etter ett misslykket forsøk på salmiak metoden, endte jeg opp med å "vaske" alt i akvarie. Så nå begynner jeg på nytt. Jeg har ett akvarie på 26L, som jeg har tatt filterguffe fra. Men kan jeg ta og slamsuge det, og ha det vannet oppi det nye? Vil innkjøringen da gå fortere, uten at noen fisk har det vondt i prosessen? (Hun i dyrebutikken sa jeg kunne gjøre det sånn, men etter alt jeg har lest vil jeg høre her inne)
Hvor stort er dette nye karet da ? Hvordan du greide å mislykkes med salmi-metoden skjønner jeg ikke, med mindre du ikke leste fremgangsmåten ordentlig.

Å ta slamsugd vann i det nye karet kan like gjerne føre til mer forurensing som mindre. Hvis du ikke ønsker å bruke salmi-metoden, er filterguffe beste alternativ. men uansett vil det ta noen dager, og målinger må gjøres for å være sikker på at karet er klart for fisk. Ingen fisker bør få lide fordi akvaristen lider av utålmodighet ..
Det nye karet 60L. Jeg har tatt filterguffe fra 26L I går, tenkte og vente noen dager, Før jeg Gjør det samme igjen. Jeg har ikke dårlig tid. Vet ikke hvilke fisk jeg vil ha oppi der ennå heller?? mannen hadde ansvaret for akvarie da jeg var borte, og han brukte ALT for mye salmiakk. ... Etter og ha byttet vann I en uke, var nitritt fortsatt skyhøy!
Det holder nok ikke å "bare vente noen dager"...filterguffe funger ikke omgående. Noen ganger tar det kort tid, andre ganger lenger. Målinger må gjøres, og bakteriene må mates. "Salmi-testen" gjelder...dvs. at bakteriene må kunne omgjøre 3-5ppm ammoniakk, til null ammoniakk og null nitritt på 24 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap