Innkjøring og salmimetoden

Heihei! Etter en del leting og research på nettet de siste dagene har jeg kommet frem til at jeg vil forsøke å prøve ut den såkalte "Salmimetoden" for innkjøring av akvariet.

Jeg leste gjennom artikkelen her på forumet nøye og fulgte noen logger, men er fortsatt en smule usikker på fremgangsmåten! Hvis noen kunne forklart denne på "babyspråk" som jeg liker å kalle det, hadde det vært supert! Litt skuffende å rote det til.

Jeg har planer om å lage en logg her på Akvaforum så jeg kan få hjelp underveis hvis jeg trenger det. Akvariet er foreløpig tomt og skal startes opp etter alle produkter jeg trenger er innkjøpt og satt opp!

Det jeg også lurer på, er om Salmimetoden ikke er nødvendig hvis jeg tar filterguffe fra et filter i drift. Jeg har gjort dette før. Har lest at folk har gjort kun dette og fulgt med på målingene i ca. 5 uker, til alle målinger er mer eller mindre normale. Har også lest at man kan øke hastigheten på prosessen hvis man tar oppi filterguffe uansett, så om jeg velger Salmimetoden eller ei, kommer jeg til å gjøre dette.


Litt off topic, men om en moderator kunne slettet min personlige akvarietråd hadde det vært supert! Starter fresht

Takk for alle svar!

Fremgangsmåten i et "nøtteskall":
prinsipper er å holde et jevnt nivå med ammoniakk (i form av salmi) på 3-5ppm som er mat til bakteriene, til bakteriene kan håndtere dette på ett døgn. Det vil si at 3-5ppm ammoniakk omdannes på 24 timer til nitritt, som igjen omdannes til nitrat. Altså er karet klart når det går fra 3-5ppm NH3/NH4 til null NH3/NH4 OG null NO2 (nitritt).

Det vil si at man måler ammoniakk daglig til samme tid og justerer ppm-nivået til rett verdi ved å tilsette salmi etter behov. Nitritt vil gå i været ganske fort, og behøver ikke måles før etter 3-4 uker. Samtidig vil karet raskt håndtere ammoniakken og omdanne denne til nitritt, mens nitritt-spiserne bruker lengre tid på vokse seg mange nok til å ta hånd om nitritten.
Jeg foreslår at du heller spør mer spesifikt når det er noe du lurer på...jeg er ihvertfall vant til "holde folk i hånden" gjennom innkjøringen.

Du kan gjerne bruke filterguffe, men fremdeles må bakteriene ha mat (salmi), og målinger må gjøres av både ammoniakk og nitritt...samme kriterier gjelder jo for når karet er klart. Filterguffe er bare en snarvei til mer bakterier raskere. De må fremdeles ha tid på seg til å slå seg ned i filteret og danne gode kolonier. Har du Bioflow'n gående, og dette er innkjørt, kan du sette inn fisk med en gang...og IKKE bruke salmi (aldri med fisk i karet !). Da lar du det nye gå sammen med det gamle filteret i en 5-6 ukers tid, og det nye blir da automatisk innkjørt.
Takk for enkel forklaring! Bioflowen er ikke lenger innkjørt da karet er tomt nå, men det er jo noe å huske på til senere

I loggen kommer jeg nok til å spørre om litt saker og ting underveis. Trengte bare en base før jeg begynner prosessen!
Ja, ser den...og alltid bedre å spørre hvis man er i tvil.
Når det gjelder mengden salmi, har salmi-kalkulatoren min her, der står det også en god del nyttig info. Bare husk på at kalkulatoren beregner startdosen, man skal altså ikke tilsette den mengden hver dag. Den første uken skjer det lite eller ingenting, før bakteriene begynner å forbruke salmi. Da må man "fylle på" bare nok til å få opp nivået til 3-5ppm igjen. Langt ute i innkjøringen vil bakteriene bruke all salmi hvert døgn, og da blir det nesten som startdose hver dag. Skjønner ?

Edit : Glemte å linke
Ja, jeg leste meg litt opp i det forumet der! Veldig nyttig! La merke til det når jeg leste en logg som du fulgte også. Det var et 180 liters hvor eier måtte bruke mer enn startdosen i slutten av prosessen.

Det jeg var litt usikker på var det å tilpasse salmien til NH3/NH4, men forstår det sånn at man skal putte oppi små doser og måle etter 30 min/1 time for å sjekke om nivået er optimalt, 3-5ppm daglig.
Kalkulatoren kan godt brukes til å regne ut hvor mye du trenger å tilsette. Hvis du har 1 ppm i karet, og skal opp på 4ppm, regner du bare på 3ppm (4-1) som måldose i kalkulatoren.

Ingen innkjøring er hundre prosent lik en annen...forholdene er aldri helt like i to kar. Overraskelser kan forekomme..
Høres ut som en plan! Gleder meg til å prøve noe nytt

Og btw, siden du er moderator, du hadde ikke giddet å slette min personlige akvarietråd? Litt utdatert, og jeg har lyst til å begynne på nytt
Ser den ikke har vært aktiv på 3 år, ja. Så ok...kan slette den.
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap