Bytte akvarium

Eldste gutten vår fikk et 30l akvarium med oldemoren for et par mnd siden. Skal nå bytte til et 120l. Det er kjøpt brukt, og det følger med pumpe, lys, varmekolbe og sand. Det har vært i bruk frem til for et par uker siden.
Hvordan gjør vi overgangen best for fiskene? Hva tar vi med/ ikke tar med over fra det gamle? Kan fiskene komme rett oppi?
Om det er vesentlig har vi 1 Sverddrager, 1 Black Molly, 1 Kardinaltetra (hadde flere, skal kjøpe flere når det nye akvariet er oppe å går), 4 Guppyer og 1 malle (anti- ett-eller-annet).
Tar i mot alt av råd jeg trenger



(Helt fersk i gamet, og det kom litt brått på med akvarium. Stolte på dyrebutikken når det kom til fisker, men etter å ha lest litt her skjønte jeg fort at vi måtte bytte til et større...)
Velkommen til AF og en morsom hobby

"Råd fra dyrebutikken" har drept flere fisk enn jeg orker å tenke på, ja. De er i hovedsak interessert i å selge, og deres kunnskap om akvaristikk er ofte svært mangelfull. Særlig gjelder dette hver enkelt fiskearts krav til vannverdier og akvarievolum, og alt angående innkjøring og vannkjemi. Et lite eksempel er at levendefødere (som molly, sverddrager og guppy) ikke bør holdes sammen med tetra-arter...de skal ha hardt vann med høy pH, mens tetraer vil ha bløtt og surt vann. Der bør man finne ut hva slags vannverdier man har i springen hjemme, og velge fisker som passer til de vannverdiene.

Jeg forstår at dere er nybegynnere, og vil anbefale at dere leser dere opp på disse temaene. For at fiskene ikke skal drukne i sine egne avfallsstoffer kreves det et filter som har en fungerende bakteriebestand til å bryte ned de skadelige stoffene. Dette tar tid (5-6 uker hvis man starter fra ingenting), og prosessen kalles innkjøring. Dere finner masse stoff om dette her på AF, for eksempel her. Hvis dere ikke har vanntester, bør dette anskaffes...dråpetester, gjerne fra JBL. Litt stoff om dette her.

Det er flere måter å berge fiskene over i et nytt akvarium. For det første er det altså disse filterbakteriene som behøves. Derfor bør dere sette inn filteret/pumpa fra det gamle akvariet over i det nye karet. Det filteret som fulgte med det nye karet har vært ute drift og har ingen fungerende bakteriebestand...filtermediene må rengjøres med rent vann (ikke noe såpe !), kanskje forandres/ fornyes. Hvis du forteller hva slags filter det er, kan vi hjelpe til med å få satt det opp på en optimal måte. Så må det kjøres sammen med det "gamle" filteret i 6-8 uker slik at det får tid til å koloniseres av filterbakterier. I den tiden bør dere ikke skaffe noen nye fisker, det ville øke belastningen på filteret i en sårbar innkjøringsperiode. Etter 6-8 uker kan dere så sette inn noen få nye fisker av gangen med et par ukers mellomrom mellom hver slik belastningsøkning.

Ellers kan alt fra det gamle akvariet brukes i det nye, som planter og stein/røtter. Vær meget tilbakeholdende med bruk av plastdekorasjoner, de hører ikke hjemme i et akvarium og kan også inneholde skadelige stoffer. Karet bør vaskes godt med rent vann, eventuelt med litt eddik, og skylles godt. Brukt sand må også skylles omhyggelig.

Det blir et helt annet liv med et akvarium på 120 liter i forhold til 30, og dere får garantert mye glede av dette. Kanskje læringskurven er litt bratt i starten, men kunnskap lønner seg for både fiskene og akvaristen Lykke til...og ikke nøl med å stille spørsmål her på AF, alltid noen som kan hjelpe !
Hei og tusen takk for godt svar

Det nye filteret regnet jeg med ble kjøpt sammen med/ hører til akvariet som er et juwel lido 120.

Sitter å knoter på en tlf med knust skjerm så skal skrive mer senere. Blir å starte opp de nye nå ikveld så håper det går fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Enlien
Reklame for plussmedlemskap